Lydløs bærbar - hvilket mærke?
Fra : Niels Elken Sønderby

Dato : 17-02-02 14:24

Hej gruppe

Min søster vil gerne købe en bærbar computer i den billige ende (max.
13-14.000 kr.). Hun lægger meget vægt på, at den er så lydløs som mulig.

Jeg har selv en Toshiba Satellite Pro, og den udsender en metallisk summen,
selv når den ikke arbejder (blæseren næsten lydløs, harddisk slukket). Dette
bliver irriterende, når man har siddet ved den i nogle timer - især i et
lydløst rum. Andre bærbare datamater, jeg har set, støjer også - enten
p.g.a. blæseren eller p.g.a. en metallisk summen.

Er der nogen, der kender en bærbar, der er reelt lydløs, når man bare sidder
og skriver tekstbehandling på den? Er der et mærke I kan anbefale?

Mvh. Niels

Fra : Deaster

Dato : 17-02-02 14:39

"Niels Elken Sønderby" <nielsx@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sidder
> og skriver tekstbehandling på den? Er der et mærke I kan anbefale?

Min Dell Latitude siger ikke en dyt, kun når blæseren ca. 1 gang i timen
lige køler cpu'en af summer den en lille smule.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Niels Elken Sønderby

Dato : 17-02-02 21:58

> Min Dell Latitude siger ikke en dyt, kun når blæseren ca. 1 gang i timen
> lige køler cpu'en af summer den en lille smule.

Jeg har faktisk tidligere hørt Dell nævnt som en ret lydløs maskine, så det
kan godt være, at det er sådan en, jeg skal foreslå hende at købe.

Mvh. Niels

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 18-02-02 01:21

"Niels Elken Sønderby" <nielsx@bigfoot.com> wrote in message

> Jeg har faktisk tidligere hørt Dell nævnt som en ret lydløs maskine, så
det
> kan godt være, at det er sådan en, jeg skal foreslå hende at købe.

MEN det varierer. Min Dell Inspiron larmer konstant, men jeg har dog
lokaliseret at støjen kommer fra disken. Så klagen er måske mere til IBM.
Jeg kigger pt. efter anden disk der er lydløs, så hvis nogen har forslag til
andet end IBM Travelstar. Jeg tror/håber dog at diskene er blevet bedre.

Dell havde problemer med deres BIOS der fik blæseren til at køre konstant,
men de er løst til min model. Sidste klage: Jeg kender til 4-10 tilfælde af
tastaturer der er gået i stykker på Inspiron/Latitude modeller. Desvære gik
mit først i stykker efter garantien

> Mvh. Niels

cheers
Dennis

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 17-02-02 22:42

Nu snakker om lydløse bærbare... er det muligt at "downclocke" CPU'en i en
bærbar, flå blæseren ud og lade den køre på passiv køling alene?

Bjarne

Fra : Deaster

Dato : 17-02-02 22:45

"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse
> Nu snakker om lydløse bærbare... er det muligt at "downclocke" CPU'en i en
> bærbar, flå blæseren ud og lade den køre på passiv køling alene?

Det tror jeg ikke, der er vist ingen steder på en bærbar f.eks. i bios eller
på MB hvor du kan indstille hvad den skal køre.

Fra : Niels Elken Sønderby

Dato : 18-02-02 00:21

"Bjarne Wichmann Petersen":
> Nu snakker om lydløse bærbare... er det muligt at "downclocke" CPU'en i en
> bærbar, flå blæseren ud og lade den køre på passiv køling alene?

Hmm, måske. Jeg har lagt mærke til, at når min Windows 2000 går ned med et
brag, og går i blå skærm, så slukkes alt tilsyneladende (blæser, summerlyd
o.s.v.). Computeren (Toshiba Satellite Pro 4270) er således fuldstændig
lydløs, nøjagtigt som når den er slukket.

Dette kunne tyde på, at man kan slukke disse ting ved hjælp af (meget
low-level) software. For når skærmen er tændt og kan vise en meddelelse, så
må processoren vel stadig køre?

Om det så er klogt at nægte processoren at blive nedkølet, det er så en
anden ting.

Blot mine tanker... Niels

Fra : Esben

Dato : 18-02-02 01:14

"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse
> Nu snakker om lydløse bærbare... er det muligt at "downclocke" CPU'en i en
> bærbar, flå blæseren ud og lade den køre på passiv køling alene?

Intels Mobile Pentium III cpu'er downclocker vist automatisk når de ikke
laver noget.

--
Esben

Fra : Ape

Dato : 18-02-02 18:27

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> "Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en
meddelelse

> Intels Mobile Pentium III cpu'er downclocker vist automatisk når de ikke
> laver noget.

Det gør AMDs CPUer også, de kan styre deres taktfrekvens med mindre
spring end Intels P!!! som vist kun har to indstillinger mens AMDs har op
til 17.

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 18-02-02 12:29

Jamen til den pris må man da lige kunne kradse en Dell Inspiron 4100 op
under neglene? Min egen 1GHz PIII er meget uhørlig - self. undtaget hvis jeg
bruger Geforce-kortet eller andet der kræver at blæserne går igang. Harddisk
siger slet ingenting...

/Kasper