Råd ønskes om diarre og vægt tab
Fra : John Witt

Dato : 17-02-02 07:56

Hej!

Vores søn på 8,5 mdr har tabt sig fra 9 til 8,5 kg på 6 dage og har
haft næsten helt tynd mave i 6 dage. Den første dag kastede han også
op.
Han havde kun feber de første par dage. Op til 39. Han drikker lidt og
spiser lidt hele tiden. Men ser så tynd ud det lille myr. Han er glad
nok, men der kommer en del tyndt ud 3-4 gange i døgnet og det lugter
dårligt.
Da det havde varet fra mandag til fredag ringede vi til lægen fredag
morgen, der sagde at det kunne godt være helt normalt.
Vi skulle bare holde øje med:
1. feber
2. opkast
3. Åndsnærværhed
og så se weekenden an. Og disse ting er ok.
Men der kommer godt nok mere ud end den smule der kommer ind, og han
er blevet en del tyndere på ben, arme og ansigt og om maven, da bleen
skal lukke noget mere ind end normalt.

Er der andre der har prøvet det samme eller har gode råd?

John

Fra : Henriette

Dato : 17-02-02 08:05

"John Witt" <johnwitt@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal lukke noget mere ind end normalt.
>
> Er der andre der har prøvet det samme eller har gode råd?

Ja, min datter havde sådan en 14 dagestur da hun var 7 måneder. Det vigtige
i den forbindelse er ikke hvor meget hun taber sig - det skal han nok tage
på igen - men om han får nok væske.
Det kan I kontrollere på fontanellerne, de må ikke være nedsunkne, samt se
om han kan savle og græde.
Derudover kan det være en ide at give ham en blanding med Revolyt fra
apoteket. Det erstatter de salte han mister ved diarren.
Giv ham ikke mælkeprodukter før diarreen er helt ovre, forsøg evt. med lidt
havresuppe eller banan.
Og hvis han ikke drikker nok er det selvfølgelig det vigtigste - giv ham
hvad han har lyst til....
Håber han snart bliver frisk igen.

> John

Henriette

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 08:17

In article <3c6f521f.100959@news.image.dk>,
johnwitt@image.dk (John Witt) wrote:

> Er der andre der har prøvet det samme eller har gode råd?

Jeps, vores søn havde diarre i ti dage, og det eneste der hjalp var
ingen mad og kun væske (vand, saft, the).

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Sandman

Dato : 17-02-02 08:38

Jeg vil anbefale coca cola, som er mægtigt godt til dårlig mave pga. diverse
salte i drikken.

Mvh Leif

Fra : B&P

Dato : 17-02-02 08:52

Hejsa..

Vil lige sige ,at der er meget mave-halløj lige nu.
Maden kan han godt "undvære",
men husk at give ham alt det væske han overhovedet kan få i sig.
Men ang. saft ,er det ikke lige meget hvad for et mærke han får.
Fun og alle de der mærker er fyldt meden masse ,der kun gør maven urolig.
Køb istedet Ribena. Det kan drikkes koldt og varmt.( anbefaldt af min læge )

Håber han snart kommer på toppen igen.

Mvh. Bente

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-02-02 09:57

Hej

Jeg har været i samme situation da min søn var i samme alder - det stå bare
på i 4 uger og lægen mente det var mælkeallergi. Heldigvis fik jeg besøg af
en vagtlæge som bare kunne sit kram. Han anbefalede at jeg kogte nogle ris
massede en banan ud i og tilføjede lidt salt og sukker - det skulle han så
have indtil maven var i orden hvilket tog et døgn - derud over drikkelse i
form af kogt vand eller saftevand ikke alle de der kunstige men rigtig saft
gerne med sukker men ikke neutrasweet. Risene giver fylde, bananen smag og
indeholde mange gode stoffer, sukker giver energi og salt holder på væsken
Vi har siden fulgt hans råd når der er mave problemer i familien og det er
det bedste råd jeg nogensiden har fået når det drejer sig om maveproblemer.
God bedring med drengen
Anja

Fra : John Witt

Dato : 17-02-02 10:43

On Sun, 17 Feb 2002 09:56:41 +0100, "Jesper Pedersen"
<jesper_pedersen@hotmail.com> wrote:

>Jeg har været i samme situation da min søn var i samme alder - det stå bare
>på i 4 uger og lægen mente...

snip

Tak alle for de gode råd - og samme-båd-fortællinger.
Hvordan med modermælk - er det OK?

John

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 12:48

In article <3c6f7aaa.10482230@news.image.dk>,
johnwitt@image.dk (John Witt) wrote:

> Tak alle for de gode råd - og samme-båd-fortællinger.
> Hvordan med modermælk - er det OK?

I følge den læge vi frekventerede, burde modermælk ikke være et problem,
men vores søns diarre stoppede ført da han kun fik de føromtalte væsker.