Tips til en næsten newbee omkring fangst a~
Fra : Michael Pedersen

Dato : 17-02-02 05:19

Hejsa!

Jeg begyndte hertil efteråret at fiske lidt efter gedder i den lokale sø.
Det gik sådan set ok - gedderne blev da større og større hver gang jeg
fangede en :) Metoden var måske lidt halvkedelig og måske ikke særlig
velset, men ganske effektiv: Skaller som levende agn.

Jeg har læst, at gedderne netop nu skulle være store og flotte, så jeg begav
mig igen ud til den lokale sø efter en pæn vinterpause, og forsøgte mig
denne lørdag. Total chok og total nedtur - ingen skaller på krogen og dermed
ingen gedder :-/ Nu spørger jeg så jer om nogle råd til, hvordan sådan en
norvice som mig, igen kan lande nogle flotte gedder - for det er jo en sjov
og dejlig fisk at kæmpe med

Først skaller:
- går de helt nede på bunden, når det er koldt som nu?
- hvilken madding? Go'e gamle melklisterblanding - er det ok?

Så gedder:
- Hvad er der ellers, man kan fange dem på udover spinner og skaller?

Til sidst generalt:
- Power Bait! Kan jeg stikke det op, hvor solen ikke skinner, når jeg fisker
i en sø, hvor der givet vis kun går gedder, skaller og karper? :)

Alle svar modtages med kyshånd

Mvh
Michael Pedersen

Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 17-02-02 12:01

Nu spørger jeg så jer om nogle råd til, hvordan sådan en
>norvice som mig, igen kan lande nogle flotte gedder - for det er jo en sjov
>og dejlig fisk at kæmpe med

Helt enig!

>Først skaller:
>- går de helt nede på bunden, når det er koldt som nu?
>- hvilken madding? Go'e gamle melklisterblanding - er det ok?

Tja, jeg har aldrig rigtig brugt melklister, men min erfaring er dej oftest
kun lokker lidt større skaller. Orm har jeg altid brugt og maddiker om
sommeren.
Og ja, skallerne går som regel dybt nede ved bunden nu, så en
bundsnøre/paternostertakel med to str. 10 kroge vil være mit forslag. De
hugger garanteret også mere forsigtigt end når vandet er varmere.

>Så gedder:
>- Hvad er der ellers, man kan fange dem på udover spinner og skaller?

Wobler, blink, flue, jig. Og det behøver altså heller ikke være skaller,
aborre og sild er også gode.

Ja!
Knæk & Bræk
mvh Brian K.

Fra : Simon...

Dato : 23-02-02 14:57

> Metoden var måske lidt halvkedelig og måske ikke særlig
> velset, men ganske effektiv: Skaller som levende agn.
jeg bruger næsten kun den, og så lige aborrer hvis jeg ikke kan fange
skaller, og ellers en sølvblank wobbler har jeg haft
held med, stort held faktiskt.. Det er en der hedder "Terminator" jeg bruger
(har fået)...

> Først skaller:
> - går de helt nede på bunden, når det er koldt som nu?
> - hvilken madding? Go'e gamle melklisterblanding - er det ok?
Orm er også godt til skaller, og hvis skallerne ikke vil bide så vil
aborrerne måske ?

> Så gedder:
> - Hvad er der ellers, man kan fange dem på udover spinner og skaller?
wobbler... og alt andet du kan få til at bevæge sig, jeg har fanget en
enkelt på et sølvblankt blink engang
jeg fiskede efter regnbuer :/ men de jager stort set alt er min
erfaring...

> Til sidst generalt:
> - Power Bait! Kan jeg stikke det op, hvor solen ikke skinner, når jeg
fisker
> i en sø, hvor der givet vis kun går gedder, skaller og karper? :)
Det tror jeg, jeg har prøvet efter aborrer og skaller med det uden de
overhovedet gad lugte til det (flere slags)...

Mvh.Simon