Hvad skal jeg hente til min nye Linuxserve~
Fra : Hans

Dato : 17-02-02 02:51

I mangel af udfordrende projekter har jeg længe gået med tanken om at skifte
min Windows 2000 server løsning til en tilsvarende Linux i alle funktioner.
Ikke noget med dualboot, simpelthen Windows=yt Linux=in.

For at samle alle nuværende funktioner har jeg brug for følgende:

Grundlæggende Linux, Skal være med grafisk brugerflade (Red Hat 7.2?)
Mailserver, Både POP3 boxes og SMTP, Flere domæner
Webserver, (Apache?) Har den allerede kørende under Win2000
FTP-Server
DNS-Server
Internetopkobling via DHCP med router på en TDC BB forbindelse.

Udover ovenstående fungerer den nuværende server også som filserver, hvor
brugerne er fordelt på hver sin partition.

Alle klienter er Windowsbaserede hvilket der ikke kan laves om på og LAN er
baseret på TCP/IP.

Alle forslag modtages med glæde..

mvh
Hans

Fra : Søren Elleby Sørense~

Dato : 17-02-02 03:21

"Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
funktioner.
> Ikke noget med dualboot, simpelthen Windows=yt Linux=in.

Fornuftigt ...

> For at samle alle nuværende funktioner har jeg brug for følgende:
>
> Grundlæggende Linux, Skal være med grafisk brugerflade (Red Hat 7.2?)

Well, du skal ikke regne med, at du kan finde "peg-og-klik-sæt-mig-op"
til alle - Desuden er en grafisk brugerflade det du gør den til.

> Mailserver, Både POP3 boxes og SMTP, Flere domæner

Smtp: Postfix / Qmail måske ?
Pop: Courier-IMAP ( POP & Imap deamon)

> Webserver, (Apache?) Har den allerede kørende under Win2000

Apache

> FTP-Server

Proftpd

> DNS-Server

BIND 9 - Bernstein der også lavede Qmail, har vist kreeret noget,
men kender det ikke - og har aldrig brugt det

> Internetopkobling via DHCP med router på en TDC BB forbindelse.

Sæt dit netkort op til dhcp

> Udover ovenstående fungerer den nuværende server også som filserver, hvor
> brugerne er fordelt på hver sin partition.

Samba

> Alle forslag modtages med glæde..
>
> mvh
> Hans

Mine forslag :)

/Søren

Fra : Hans

Dato : 17-02-02 03:46

"Søren Elleby Sørensen" <ses@spionand.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sæt dit netkort op til dhcp

Ups - Jeg glemte lige at serveren ikke kører dhcp, hvilket ville være
rimelig upraktisk, men det er vel ikke noget problem at definere ip, dns og
gateway?

Tak for forslagene.

Jeg har iøvrigt fået kig på Debian som erstatning for Red Hat??

mvh
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-02 09:13

Den Sun, 17 Feb 2002 03:45:46 +0100 skrev Hans:
> [...]
>
>Ups - Jeg glemte lige at serveren ikke kører dhcp, hvilket ville være
>rimelig upraktisk, men det er vel ikke noget problem at definere ip, dns og

Intet problem.

>Tak for forslagene.
>
>Jeg har iøvrigt fået kig på Debian som erstatning for Red Hat??

Debian har ry for ikke at være nem for begyndere[1], men den har nogle
ting der er velegnede til en server, specielt autoopgradering, og nogle
"security"-pakker.

Mvh
Kent

[1] Men ok, RedHat har ry for at være nem, og den er det ikke.
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 17-02-02 09:55

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
> Debian har ry for ikke at være nem for begyndere[1], men den har nogle
> ting der er velegnede til en server, specielt autoopgradering, og nogle
> "security"-pakker.
Ja, og jeg synes nu apt-get er ret smart så man ikke selv skal lede efter
pakker der kræves for at opfylde dependancies..

mvh
Martin

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 17-02-02 10:55

"Martin C. Petersen" <mcp@DELTOMAILsteen-petersen.dk> wrote in

> "Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
RedHat har rhnsd, der kan autoupdate. Jeg foretrækker dog selv at køre
up2datenox -l
up2datenox -u --solvedeps=<kommasepareret-liste-af-pakker>

> Ja, og jeg synes nu apt-get er ret smart så man ikke selv skal lede efter
> pakker der kræves for at opfylde dependancies..
se ovenst.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 17-02-02 13:09

> RedHat har rhnsd, der kan autoupdate. Jeg foretrækker dog selv at køre
> up2datenox -l
> up2datenox -u --solvedeps=<kommasepareret-liste-af-pakker>
Der kan man bare se, man lærer noget nyt hver dag

*Martin

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 17-02-02 19:15

Jacob Gaarde <dont@dev.null> wrote in

> RedHat har rhnsd, der kan autoupdate. Jeg foretrækker dog selv at køre
> up2datenox -l
> up2datenox -u --solvedeps=<kommasepareret-liste-af-pakker>
should of been :

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-02 09:11

Den Sun, 17 Feb 2002 02:50:54 +0100 skrev Hans:
> [...]
>
>For at samle alle nuværende funktioner har jeg brug for følgende:
>
>Grundlæggende Linux, Skal være med grafisk brugerflade (Red Hat 7.2?)

Grafisk brugerflade? Det plejer vi at kalde "desktop" eller
"workstation". "Server" er den boks inde i skabet der hverken har
skærm, tastatur eller mus.

Jeg vil ikke anbefale Red Hat - efter min mening er den næsten lige
så brugerfjendtlig som windows. SuSE har gode muligheder som
workstation (se ovenfor), eller kig på Mandrake, hvis det skal være
meget windowsagtigt.

>Mailserver, Både POP3 boxes og SMTP, Flere domæner

Flere muligheder - jeg kan ikke lige anbefale noget bestemt til flere
domæner, da jeg aldrig har rodet med det.

>Webserver, (Apache?) Har den allerede kørende under Win2000

Helt klart apache.

>FTP-Server

Igen flere muligheder - men hold dig fra Wu-FTPD.

>DNS-Server

Bind 9.1 (nyere?) eller en af "de andre" - hold dig fra bind før version
9.

>Internetopkobling via DHCP med router på en TDC BB forbindelse.

Brug den DHCP klient som den valgte distribution vælger automatisk,
når du vælger DHCP.

Så skal du også kigge på samba.

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Jesper

Dato : 17-02-02 14:51

Kent Friis wrote:

> Grafisk brugerflade? Det plejer vi at kalde "desktop" eller
> "workstation". "Server" er den boks inde i skabet der hverken har
> skærm, tastatur eller mus.

Ja, et strømstik og netstik er vel rigeligt og måske et serielt kabel til
en konsol, hvis nu man skulle komme til at pille så netværket ikke virker.

--
Jesper

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-02-02 15:42

Hans wrote:

> [...]
>
> For at samle alle nuværende funktioner har jeg brug for følgende:
>
> Grundlæggende Linux, Skal være med grafisk brugerflade (Red Hat 7.2?)

Redhat 7.2 er udmærket. Husk at det første du gør efter at den
er installeret, er at køre rhn_register og up2date. Du får så
hentet alle opdateringer til systemet.

POP3 : Qpopper , http://www.eudora.com/qpopper/

> Webserver, (Apache?) Har den allerede kørende under Win2000

Apache !

Pureftp er nem og sikker : http://pureftpd.sourceforge.net/

> DNS-Server

Bind

> [...]
> brugerne er fordelt på hver sin partition.
>
> Alle klienter er Windowsbaserede hvilket der ikke kan laves om på og LAN

Samba

> Alle forslag modtages med glæde..
>
> mvh
> Hans