Solbjerg sogn 1812
Fra : Søren

Dato : 16-02-02 23:26

Jeg har på dk.binaer.historie sendt et indlæg med samme emne hvor jeg gerne
vil bede om hjælp til at læse teksten fra kirkebogen for Solbjerg sogn,
Hellum herred, Aalborg amt. Det drejder sig om en pige født 08. september
1812 og datter af soldat Jens Hansen. Jeg håber, at der er én i NG der kan
hjælpe mig med at tyde det. På forhånd tak!

Venlig hilsen
Søren

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-02-02 00:28

"Søren" <sorenh@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Jeg har på dk.binaer.historie sendt et indlæg ....

Moderen
introd. d. 4de
Octber

d/ 9 Septbr lod Soldat Jens Hansen i Garnison i Aalborg og Charlotte
Ottesdatter her nærværende [Fød?] i Korup en datter inddøbe med navn Inger
Dorthea som blev født d/. 8 Septbr. d/. 4de Octbr var hun [i] Kirken. Peder
Tolders Kone i Korup bar hende Niels Nielsens Kone i Korupgaarde fulgte med,
Hans Jacob Huusmand og [Smeden?] Adam Christophersen af Korup og Niels
Nielsen Korupgaarde.

Det er mit bud.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-02-02 02:44

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
> Dorthea som blev født d/. 8 Septbr. d/. 4de Octbr var hun [i] Kirken.
Peder
Efter at jave set Arne's tolkning kan jeg godt tilslutte mig der i stedet
står:
..... 4de Octbr vor frue Kirke. ....
Derimod kan jeg ikke acceptere "Jensdatter" - der står "som blev".

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 04:29

On Sun, 17 Feb 2002 02:44:07 +0100, "Poul Erik Jensen" <jep@image.dk>
wrote:

>Derimod kan jeg ikke acceptere "Jensdatter" - der står "som blev".

Ja, den køber jeg!

Men, er scanningen ikke lige lovlig lys og kontrastfattig?

mvh
Arne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 02:02

On Sat, 16 Feb 2002 23:25:45 +0100, "Søren" <sorenh@gmx.net> wrote:

> [...]
>1812 og datter af soldat Jens Hansen. Jeg håber, at der er én i NG der kan
>hjælpe mig med at tyde det. På forhånd tak!

Jeg kan langtfra tyde teksten, men indtil de skrappe drenge kommer på
banen vil jeg godt gætte med, på de fragmenter jeg mener at kunne
tyde:

9 Septbr. lod Soldat Jens Hansen i garnisionen i Aalborg og (Hustruen)
Charlotte Ottesdatter ????????? sin datter inddøbe med navn Inger
Dorthea Jensdatter født as. 8 Septbr. Døbt 4de Octbr. vor Frue Kirke.
Peder Tolders Kone i Korup ? ? Niels Nielsens Kone i Korupgaarde
fulgte ?. Hans Jacob Huusmand og ? Adam Christophersen af Korup, og
Niels Nielsen af Korupgaarde.

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-02-02 11:50

Arne Eckmann <arne@eckmann.net> skrev Sun, 17 Feb 2002 02:01:39 +0100

>9 Septbr. lod Soldat Jens Hansen i garnisionen

Garnison

> i Aalborg og (Hustruen)
>Charlotte Ottesdatter ?????????

for nærværende ..... i Korup

>Hans Jacob Huusmand og ?

Vægter (??)

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 14:24

On Sun, 17 Feb 2002 11:49:42 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Garnison

Ja! Jeg var sjusket!

>for nærværende ..... i Korup

Ja!

>Vægter (??)

Jeg synes, at det meste falder sammen med baggrunden og ikke kan
skelnes.

mvh
Arne

Fra : HENNING OG INGE-LISE~