Done.. Hvad nu?
Fra : Erik Espersen

Dato : 16-02-02 18:50

Jeg har brug for en god bog-reference.

Jeg har læst C++ Primer og Stoustrups The C++ Programming Language i
den rækkefølge, med (synes jeg selv) godt udbytte. Begge bøger er
glimrende, men er primært grammatikker over C++-sproget. C++ Primer
kommer også ind på design-spørgsmål, men det er helt klart ikke dens
fokus.

Jeg mangler en bog om godt programdesign i C++. En bog der handler om
programstruktur, ikke om syntaks. Er der nogle erfarne C++-folk der
kan anbefale sådan en?

Venlig hilsen
Erik

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-02-02 20:04

"Erik Espersen" <sigmafactor@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg mangler en bog om godt programdesign i C++. En bog der handler om
> programstruktur, ikke om syntaks. Er der nogle erfarne C++-folk der

Der er jo mange niveauer af design, så der er nok at tage fat på.
Jeg starter i den lettere ende.

Scott Meyers bøger giver en letforståelig gennemgang af hvad man bør gøre og
bør undgå i C++.

Effective C++, Second Edition
Scott Meyers
ISBN 0-201-92488-9

More Effective C++
Scott Meyers
ISBN 0-201-63371-X

begge bøger findes som een CD-ROM
Effective C++ CD
Scott Meyers
ISBN 0-201-31015-5

Effictive STL
Scott Meyers
ISBN 0-201-74962-9

Jeg er også nød til at nævne
Accelerated C++
Andrew Koenig, Barbara Moo
ISBN 0-201-70353-X
som er en introduktion til moderne C++. Der er også nogle gode interessante
design i den.
og
Ruminations on C++
Andrew Koenig, Barbara Moo
ISBN 0-201-42339-1

Herb Sutter bøger er mere avancerede end Scott Meyers og har en god form med
spørgsmål og svar, som har sit udgangspunkt i "Guru of the Week" (gotw) på
comp.lang.c++.moderated. De gennemgår mange design overvejelser i C++.

Exceptional C++
Herb Sutter
ISBN 0-201-61562-2

More Exceptional C++
Herb Sutter
ISBN 0-201-70434-x

Nogle af de tunge bøger om design i C++ er

Advanced C++, programming styles and idioms
James O. Coplien
ISBN 0-201-54855-0
som er en lidt gammel sag, men virkelig nyttig.
Da den blev udgivet var den banebrydende, men meget af indholdet blev i
løbet af de efterfølgende ca. 5 år main-stream. Dele af indholdet var
patterns, før patterns begrebet blev kendt!
Men sådan syntes jeg Coplien er: avanceret, forud for sin tid, men så
afgjort besværet værd. Det når jeg til igen om lidt.

Modern C++ Design
Andrei Alexandrescu
ISBN 0-201-70431-5
som indeholder fantastisk mange nye måder at bruge templates på.

Multi-Paradigm DESIGN for C++
James O. Coplien
ISBN 0-201-82467-1
som giver en virkelig god gennemgang af hvorfor man skal have flere
programmerings paradigmer (og ikke f.eks. _kun_ objekt orienteret). Den
gennemgår designovervejelser for hvornår det er passende at bruge de
forskellige sprogkonstruktioner.
På mange måder oplever jeg at den giver baggrunden for hvorfor meget af det
som Andrei Alexandrescu gennemgår er nyttigt.
Bogen er svær. Jeg gik sukkerkold på den i første forsøg. Lod den ligge et
par måneder, og læste den derefter og fortsatte med hans ph.d. afhandling om
samme emne. Hold ud - den er så afgjort besværet værd. Jeg kan tydeligt se
at den bog ændrede min kodestil, og mine overvejelser for design.
En af mine standard advarsler om bogen er at man skal ikke læse den, hvis
man f.eks. syntes at Java eller C# er rigtigt smarte, for så vil ens
verdensbillede ikke nå sammen.
Jeg føler mig overbevist om at i løbet af de næste 5-10 år bliver hans
indsigt main-stream.
Men sådan _er_ Coplien.
Coplien var iøvrigt den første uden for Bjarne Stroustrup's gruppe, der
prøvede den oprindelige C++ compiler.

For at få hele menuen, skal
Generative Programming
Krzysztof Czarnecki, Ulrich W. Eisenecker
ISBN 0-201-30977-7
med.
Tag ikke fejl af den lidt ydmyge titel og beskedne omslag. Det er indsigt
der række langt fremad (jeg er dog ikke selv færdig med at læse den). Det er
ikke blot C++, men også emner som Aspect-Oriented Programming og Intentional
Programming.

For mig er "Modern C++ Design", "Multi-Paradigm DESIGN for C++" og
"Generative Programming" udgør for mig en avanceret trilogi.

Så er der
Large-Scale C++ Software Design
John Lakos
ISBN 0-201-63362-0
som er en virkelig god bog, der beskriver de ting man skal være opmærksom på
i store projekter. Det er ting som kobling i systemet, testbarhed, fysisk
struktur.

Se eventuelt www.accu.org for anmeldelser af bøgerne.

Det skulle række til et par kolde vinteraftener. Håber det hjælper.
Mange af ovenstående bøger har desuden litteratur referencer, der kan hjælpe
videre når du er færdig :)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erik Espersen

Dato : 18-02-02 14:47

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message news:<a4maeg$1744$1@news.cybercity.dk>...

> Det skulle række til et par kolde vinteraftener. Håber det hjælper.
> Mange af ovenstående bøger har desuden litteratur referencer, der kan hjælpe
> videre når du er færdig :)

Tak for den detaljerede liste. Fornemt! Flere af bøgerne er jeg stødt
på hos diverse boghandlere. Dem vil jeg se på.

Hilsen
Erik