Ældre bundkort / ram
Fra : Michael Michel Niels~

Dato : 16-02-02 12:22

Hey

En af mine venner skal bruge en computer til tekstbehandling - og så havde
jeg jo lige stående...

Det er en

CPU: Intel Pentium II 200 Mhz - MMX
Bundkort: American Megatrands Inc. AMIBIOS / 43-001_10_TX_PRO-0
Ram: 16mb

Problemet består i at jeg skal sætte noget mere ram i.

Bundkortet har 4xSimm(72) og 2xDimm rækker.

Jeg har følgende ramblokke

1 x 16mb Simm
2 x 8mb Simm
1 x 32 mb Dimm - PC100

Den vil kun køre med 1x8 / 2x8 / 1x16 ... uanset hvilke rækker jeg sætter
dem i. - Den vil slet ikke starte med Dimm rammene...

Er der noget jeg har overset eller? .. hjælp... :)

--
Mange venlige hilsner fra

Michael Michel Nielsen
Viborg - Denmark
e-mail: indy@indy.dk
icq: 3890577

- Krystere dør mange gange. - Helte kun een!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-02-02 12:52

"Michael Michel Nielsen" <NOSPAMindy@indy.dk> skrev....

> Jeg har følgende ramblokke
>
> 1 x 16mb Simm
> 2 x 8mb Simm
> 1 x 32 mb Dimm - PC100
>
> Den vil kun køre med 1x8 / 2x8 / 1x16 ... uanset hvilke rækker
> jeg sætter dem i.

Surt show. Du har prøvet alle kombinationsmuligheder? Især ældre
bundkort og ældre RAM moduler kan være meget kræsne mht. RAm slots og
andre RAM moduler. De bedste chancer får man med helt ens RAM
moduler.

- Den vil slet ikke starte med Dimm rammene...

Heller ikke når de sidder alene? Sikker på de virker?

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Michael Michel Niels~

Dato : 16-02-02 12:59

> Heller ikke når de sidder alene? Sikker på de virker?

ja.. :( Jeg fatter det heller ikke....

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-02-02 13:29

> [...]

> 2 x 8mb Simm
> 1 x 32 mb Dimm - PC100

> Den vil kun køre med 1x8 / 2x8 / 1x16 ... uanset hvilke rækker jeg

Husk at Simm-ram skal sidde parvis - dvs 2 blokke af samme størrelse.

Den vil slet ikke starte med Dimm rammene...

Tjek manualen til bundkortet, og se om ikke computeren skal jumpes til at
køre med Dimm ram.

mvh
Peter

Fra : Michael Michel Niels~

Dato : 16-02-02 14:30

Hey

> Tjek manualen til bundkortet, og se om ikke computeren skal jumpes til at
> køre med Dimm ram.

Ja, bare jeg kunne finde en.. :(

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-02-02 14:53

"Michael Michel Nielsen" <NOSPAMindy@indy.dk> skrev

> Ja, bare jeg kunne finde en.. :(

Bundkort-producenten er ikke som du angiver American Megatrends - det er
BIOS producenten. Hvis du kan finde et FCC id (står på bundkortet, og på
skærmen lige ved opstart), kan vi via http://www.fcc.gov/oet/fccid/ finde
ud af, hvem der har lavet bundkortet, og dermed forhåbentlig finde
manualen på firmaets hjemmeside.

mvh
Peter

Fra : Zilly ink

Dato : 16-02-02 15:16

"Chuke Mimergolf" skrev i en meddelelse :
> [...]
> skærmen lige ved opstart), kan vi via http://www.fcc.gov/oet/fccid/ finde
> ud af, hvem der har lavet bundkortet, og dermed forhåbentlig finde

Hvis det er et Iwill p55 kort understøtter det kun pc66 sdramm.
Accepterer ikke pc100 of derover.
Dette kort sidder i rigtig mange maskiner, såeh.....
flem

Fra : Michael Michel Niels~

Dato : 16-02-02 15:36

Hey

> [...]
> skærmen lige ved opstart), kan vi via http://www.fcc.gov/oet/fccid/ finde
> ud af, hvem der har lavet bundkortet, og dermed forhåbentlig finde

Har kigget over alt på bundkortet - Det eneste der står er FL7A280231

Ved opstart står der:
51-0505-001437-00111111-071595-M1531/43-001_10_TX_PRO-0

ehmm?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-02-02 15:53

"Michael Michel Nielsen" <NOSPAMindy@indy.dk> skrev i en meddelelse
> Hey

> Har kigget over alt på bundkortet - Det eneste der står er FL7A280231
>
> Ved opstart står der:
> 51-0505-001437-00111111-071595-M1531/43-001_10_TX_PRO-0

Perfekt! Så ser det ud til at være et PcChips M560 motherboard. Med den
oplysning i hånden er det bare at hoppe ind på
http://www.pcchips.com/index2.html og.... konstatere at manualen IKKE
ligger online

Heldigivis er Google ikke opfundet for ingenting, så jeg fandt frem til
www.amptron.com, som har manualen liggende til et bundkort, der skulle
være præcis magen til: http://www.amptron.com/manuals/PM-8500/m560v31.pdf

Heri kan man læse, at du skal have fat i jumper 3 (JP3), som skal sættes
til 3.3 Volt, for SD-Ram. Så skulle den prut være slået!

mvh
Peter

Fra : Michael Michel Niels~

Dato : 16-02-02 16:18

Hey

> [...]
>
> Heri kan man læse, at du skal have fat i jumper 3 (JP3), som skal sættes
> til 3.3 Volt, for SD-Ram. Så skulle den prut være slået!

Det bundkort du henviser til er "næsten" som med det jeg har... men jumperne
sidder omvendt og ikke alle jumper-numrene passer.

(den sidder allerede på 3 volt) - Virker desværre ikke... :(

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-02-02 16:43

> [...]
> sidder omvendt og ikke alle jumper-numrene passer.
>
> (den sidder allerede på 3 volt) - Virker desværre ikke... :(

Surt show. Det havde ellers været en oplagt mulighed...

Du kan have en variation af boardet der hedder 560TL. Manualen til dette
board skulle være identisk med
http://users.belgacom.net/pix/manuals/m565v12.pdf , men om der står nogle
oplysninger deri som kan hjælpe ved jeg ikke...

mvh
Peter