foder
Fra : taina

Dato : 16-02-02 01:11

Hej NG

Undskyld et par måske ret dumme spørgsmål...

Hvor regelmæssigt skal en hest fodres?
Hvis den for eksempel får mad tre gange om dagen i fem dage, og to gange to
dage, er det så skidt?
Skal den have samme mængde hver dag?

Mvh. Tina

Fra : Christina Petersen

Dato : 16-02-02 19:33

> Hvor regelmæssigt skal en hest fodres?

Den skal fodres det samme antal gange hver dag og helst på cirka samme
tidspunkt (min. 4 timer i mellem)...

Fra : Jane

Dato : 16-02-02 19:54

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor regelmæssigt skal en hest fodres?
> Hvis den for eksempel får mad tre gange om dagen i fem dage, og to gange

hvis du ikke kan komme til at fordre din hest tre gange dagligt, hver dag,
så er det efter min mening bedre at du kun gir den 2 gange hver dag, du kan
ikke så godt lave det om sådan fra dag til dag!

>mine får tre gange dagligt, om morgenen (der efter er de ude i mindst 7
timer) og så igen når de kommer ind og sidste omgang for de om aftenen (ca 4
timer efter de er kommmet ind)

det du skal tænke mest på er at de ikke får for meget foder på en gang,
mine heste for feks i øjeblikket 2½ liter foder om dagen,
dvs.
-1 liter om morgenen,
-1 liter når de kommer ind,
-½ om aftenen.

Jeg har det princip, at mine heste aldrig får mere end højest 1½ liter i et
måltid, så hvis deres foder skal forøges laver jeg hellere et ekstra måltid,
end og gi dem over 1½ liter pr. måltid (lidt rodet at forklare, jeg håber du
forstår hvad jeg mener)

jeg håber du ku bruge det til noget!

Fra : Iben Holst

Dato : 17-02-02 08:55

Hej !

Jeg vil så tilføje at det ikke er strengt nødvendigt at fodre hesten på
samme tidspunkter hver dag. Jeg har et interval der siger tidligst kl. 6.30
og senest kl. 9.00 om morgenen og tidligst kl. 17.30 og senest kl. 20.00 om
aftenen.
Det bevirker at jeg ikke har heste som står og tripper og banker i stalden
og ikke står og er ved at rende folden ned fordi NU er det tid til foder !
Og også at jeg ikke behøver at sige til en hestesitter, at han skal være der
"nøjagtig" på klokkeslet.
Dyrker man stævner kan det også være meget uheldigt hvis hesten skulle have
haft et måltid lige midt mellem man varmer op til en klasse til man er
færdig. Eller i det hele taget at man gerne vil et par timer i skoven og
hesten egentlig skulle have haft et måltid efter den ene time er gået
........ Hvis hesten har fået den ingroede vane, at blive fodret med et meget
lille interval eller på max 1/2 time er 1 hel time altså bare for lang tid
!!

Jeg har også princippet med størrelsen af foderrationerne - og skal der 3
fodringer til bliver den sidste også sent på aftenen. Ind i mellem
fodringerne - især hvis når der kun er 2 - skal man selvfølgelig sørge for
at der altid er stråfoder / græs at kunne æde.

Iben

Fra : taina

Dato : 18-02-02 23:25

Hej igen

Problemet er jo netop, at hesten står et sted, hvor den kun bliver fodret to
gange om dagen. Og så var det at jeg tænkte, at jeg måske kunne dele det
lidt ud, hvis jeg fodrede en ekstra gang om aftenen efter jeg har redet. Men
hvis jeg gerne vil i skoven en dag, så bliver det jo, mens det er lyst, og
altså inden den bliver aften-fodret. Og så er jeg nede på to gange om dagen
de dage

Nå, men den lille hest får i hvert fald en hel masse hø og halm, så det må
jo gå med det.
Nu spørger jeg sikkert igen dumt, men ved I hvorfor det er, at fodringerne
skal være på - næsten - de samme tidspunkter?

Med venlig hilsen Tina