Talformat(er) i ASP - hjælp
Fra : Kim Kølerfeldt

Dato : 15-02-02 21:04

Hej ASP-haj !

Jeg er næsten færdig med min allerførste hjemmeside. Tilbage er der kun
ganske få ting der skal rettes. Een af disse - og nok den sværeste er noget
med talformater. Gider du give mig et hint ?

Mit site er en lille butik, hvor produktlisten inkl.. stumpernes priser
ligger i en ACCESS-fil, og hentes ind på sitet med lidt ASP.

1.I Access står mine priser med to decimaler. Når de bliver hentet over på
sitet får jeg de to decimaler med, men ASP'en skriver ikke to decimaler ud,
der hvor prisen er et helt tal - altså ASP'en skriver f.eks. 35 i stedet for
35,00. Kan man ikke få ASP til konsekvent at skrive to decimaler ?

2. ASP'en bruger punktum i stedet for komma til adskillelse af decimaltal.
Kan man ændre det ?

3. Jeg ville nemlig gerne bruge punktum som 1000-tals-adskiller. Kan man det
?

4. Den værste er imidlertid denne her. Jeg har et regneudtryk i ASP, hvor
jeg ganger "antal bestilte" med "stykpris":

<%varLocalTotal = Cint(request.form("Qty_" & i)) *
Cint(request.form("Price_" & i))
varTotal = varTotal + varLocalTotal
response.write varLocalTotal %>

Den regner godt nok, blot giver det problemer, at variablen er erklæret som
en integer - hvis f.eks. der bestilles 100 stk. til en pris af 28,75, så
bliver resultatet 2.900,-. Jeg har prøvet forskellige erklæringer med får
"syntax error" "Mishmash" og alle andre væmmelige ord slynget i
ansigtet.....

Gider du hjælpe mig lidt ?

Ved du hvor man kan finde en god ASP-tutorial på nettet ? Jeg har set
3wschool og html.dk's men der er ikke noget om talformater....

Happy programming !!

Kim K.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-02-02 21:46

On Fri, 15 Feb 2002 21:04:11 +0100, "Kim Kølerfeldt"
<kim.koelerfeldt@get2net.dk> wrote:

Hej Kim,

>Jeg er næsten færdig med min allerførste hjemmeside. Tilbage er der kun
>ganske få ting der skal rettes. Een af disse - og nok den sværeste er noget
>med talformater. Gider du give mig et hint ?

Du kan finde svar på alle dine spørgsmål i "Microsoft Windows Script
5.6 Documentation". Download den i Windows komprimeret HTML Format
(.chm):

- eller brug den online:

(Jeg vil klart anbefale at have den liggende lokalt - den er
uundværlig!)

>Kan man ikke få ASP til konsekvent at skrive to decimaler ?

Brug FormatNumber-funktionen
FormatNumber(Expression [,NumDigitsAfterDecimal [,IncludeLeadingDigit
[,UseParensForNegativeNumbers [,GroupDigits]]]])

>2. ASP'en bruger punktum i stedet for komma til adskillelse af decimaltal.
>Kan man ændre det ?

Det har nok noget med lande/sprog-indstillingen på din server at gøre.
Prøv at sætte:
Session.LCID = 1030
i toppen af dine sider.

>3. Jeg ville nemlig gerne bruge punktum som 1000-tals-adskiller.

FormatNumber(value, 2, -1, 0, -1)
(det første to-tal giver 2 deimaler - det sidst -1 giver
1000-tals-adskiller)

>Den regner godt nok, blot giver det problemer, at variablen er erklæret som
>en integer - hvis f.eks. der bestilles 100 stk. til en pris af 28,75, så
>bliver resultatet 2.900,-.

Prøv med CLng, CDbl eller CCur - kig i dokumentationen og afgør, hvad
der er smartest for dig.

>Ved du hvor man kan finde en god ASP-tutorial på nettet ? Jeg har set
>3wschool og html.dk's men der er ikke noget om talformater....

Jeg synes VBScript-linken, jeg gav øverst er noget af det mest nyttige
- ellers vend tilbage :)

Good luck,
Jørn