Qmail spørgsmål
Fra : Peter Andersen

Dato : 15-02-02 18:05

Jeg sidder og eksperimenterer lidt med at få qmail med pop3 til at køre.
Når jeg logger ind på pop3 med brugernavn og password skriver den: unable to
scan $Home/Maildir. Homedir eksisterer og indeholder ellers intet.

Anden ting:har et betydning hvad mit maskinenavner? dvs. skal det angives
som fx. maskinenavn.mitdomain.dk? qmail brokker sig under installationen
hvis jeg ikke angiver det sådan...
Men har det betydning? jeg skal kører flere domainer på samme server.
---
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-02-02 18:42

> [...]
> køre. Når jeg logger ind på pop3 med brugernavn og password skriver
> den: unable to scan $Home/Maildir. Homedir eksisterer og indeholder

Du skal oprette et maildir. Det gøres med:

/var/qmail/bin/maildirmake $HOME/Maildir

hvilket også er beskrevet i INSTALL.maildir og sektion 4.1.3 i LWQ.

http://lifewithqmail.org/lwq.html

> Anden ting:har et betydning hvad mit maskinenavner? dvs. skal det
> angives som fx. maskinenavn.mitdomain.dk? qmail brokker sig under
> installationen hvis jeg ikke angiver det sådan...

Du kan godt skrive "mitdomain.dk"

> Men har det betydning?

Ja. Se sektion 3.1 i LWQ for betydningen af de forskellige
konfigurationsfiler i /var/qmail/control

>jeg skal kører flere domainer på samme server.

Tag et kig på vpopmail.

http://inter7.com/vpopmail/

/Claus A

Fra : Peter Andersen

Dato : 15-02-02 20:03

"Claus Alboege" <csa@csa-net.dk> wrote in message

> Du skal oprette et maildir. Det gøres med:
>
> /var/qmail/bin/maildirmake $HOME/Maildir
>
> hvilket også er beskrevet i INSTALL.maildir og sektion 4.1.3 i LWQ.

Ja du har ret. Den havde jeg overset.

> Tag et kig på vpopmail.
>
> http://inter7.com/vpopmail/

Ok den ser interessant ud. Men jeg har ikke helt styr på hvad den er i
forhold til den qmail-pop3d der følger med qmail.. Er det en pop3 server for
sig selv eller en erstatning for qmail-pop3 eller hvordan?

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-02-02 20:25

> Ok den ser interessant ud. Men jeg har ikke helt styr på hvad den er i
> forhold til den qmail-pop3d der følger med qmail.. Er det en pop3
> server for sig selv eller en erstatning for qmail-pop3 eller hvordan?

vpopmail er et add-on, der gør det let at håndtere virtuelle bruger og
domæner. Du skal stadigvæk bruge qmail-pop3, men selve
brugervalideringen foregår gennem vpopmails vchkpw.

/Claus A