Køb af BULK Hardware
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-02-02 15:37

Hej Gruppe

Vil lige høre jer om noget...

Jeg ved at bulk hardware, vil sige at de er købt hjem i store partier. Hvor
der ikke er en flot kasse med..

Men kræver det stadig ikke at forhandleren medlevere software, drivere og
hvad der ellers skal følge med til kortet?

Har nemlig købt et kort hos Xdata. hvor der kun var kortet. Uden drivere
eller noget som helt.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-02-02 16:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i

> Men kræver det stadig ikke at forhandleren medlevere software, drivere
og
> hvad der ellers skal følge med til kortet?

Rent juridisk er forhandleren nødt til at medlevere de dele, som kan gøre
produktet funktionsdygtigt. (Dvs. drivere.) - Hvis disse alligevel ikke
medfølger, skal der gøres opmærksom på det i forbindelse med handelens
indgåelse, at varen ikke er mangelfuld. Mangelfuld er ikke det samme som
"bulk", og XData har derfor efter min bedste ovebevisning ikke opfyldt
lovens krav om at levere en vare, der svarer til hvad man må kunne
forvente.

Til elektronik, skal der som hovedregel også medfølge manuale. Dog ikke,
hvis varen er af meget simpel art.

> Har nemlig købt et kort hos Xdata. hvor der kun var kortet. Uden
drivere
> eller noget som helt.

Det vil jeg mene er en mangel ved varen. Du kan enten kræve, at
forhandleren udbedrer mangelen (gør produktet funktionsdygtigt), eller
lade handelen gå tilbage.

mvh
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-02-02 16:14

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev
> Hvis disse alligevel ikke
> medfølger, skal der gøres opmærksom på det i forbindelse med handelens
> indgåelse, at varen ikke er mangelfuld.

Der havde vist sneget sig et "ikke" for meget ind.
Der skulle selvfølgelig have stået "at varen er mangelfuld".

mvh
Peter

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 15-02-02 16:21

> Det vil jeg mene er en mangel ved varen. Du kan enten kræve, at
> forhandleren udbedrer mangelen (gør produktet funktionsdygtigt), eller
> lade handelen gå tilbage.

Man kan også bare spare besværet og downloade den software man skal bruge
fra nettet.

I 99.9% af tilfældene er alt det nødvendige umiddelbart tilgængelig.

Claus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-02-02 19:40

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp@ofir.dk> skrev

> Man kan også bare spare besværet og downloade den software man skal
bruge
> fra nettet.
>
> I 99.9% af tilfældene er alt det nødvendige umiddelbart tilgængelig.

Det ville jeg også personligt selv gøre, og i stedet glæde mig over at
jeg sparede nogle penge i forhold til retail-udgaven, men rent juridisk
bør det anses som en mangel ved varen, at den ikke leveres i
funktionsdygtig stand.

mvh
Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-02-02 23:47

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> [...]
> jeg sparede nogle penge i forhold til retail-udgaven, men rent juridisk
> bør det anses som en mangel ved varen, at den ikke leveres i

Ja det er jo godt at jeg sparede lidt penge..

Men det var dog nemt at få kortet til at fungere. Men jeg ville da godt have
haft en stak cd´ere. Så man altid havde det ved hånden.

Men det er dog også kun et Netkort, fra Intel. Dog et af de dyre slags, til
550 kroner. Så det kan lidt mere end et alm. netkort. Med overvågelses
software med videre... Windows XP kendte udemærket kortet. Men stadigvæk, at
levere et stykke hardware uden noget som helt software eller manual med.

Hmm, men nu ser jeg så også til min redsæl. Jeg er jo faktisk blevet
snydt...

JEg troede jeg havde købt et Intel Pro 100S server adapter.... men da det
kom var det et decktop.. måske min egen fejl....

Fra : Hans

Dato : 16-02-02 02:06

> [...]
have
> haft en stak cd´ere. Så man altid havde det ved hånden.

Det er altså helt normalt på en bulkvare som er understøttet i de fleste
operativsystemer, at der intet følger med, hverken manual eller drivere.
Køber man f.eks. et 3Com 905c-TX NIC i bulk, er der kun netkortet og en
antistatisk pose.

En anden sag er, at de fleste bulkvarer ikke normalt ender hos den
almindelige forbruger, men kun i detailforretninger hvor de er monteret i en
færdig maskine. I de tilfælde hvor forbrugere kan købe bulk som slutbruger,
bør forretningen gøre opmærksom på indholdet af produktet, da en besparelse
netop er baseret på mangel af emballage, manual, software o.s.v.

Man vil gode spare, men vil alligevel have det hele med. Sådan er det altså
ikke, og er man ikke vant til at have med hardware at gøre, skal man ikke
købe bulkversioner.

mvh
Hans

Fra : Esben

Dato : 15-02-02 18:08

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan også bare spare besværet og downloade den software man skal bruge
> fra nettet.
>
> I 99.9% af tilfældene er alt det nødvendige umiddelbart tilgængelig.

Og nyere end det der følger med produktet..

--
Esben

Fra : hjh

Dato : 15-02-02 23:51

Normalt er vare solgt som "BULK" såkaldte OEM produkter, og disse er ikke
produceret til løssalg, disse er faktisk
produceret med det formål at kunne lave billige komplette løsninger, men på
grund af folks prisfiksering, hvor man forventer at få alt uden at skulle
betale, er det blevet "normalt" at sælge disse som løsdele.

Så istedet at, undskyld udtrykket, "brokke sig over manglende driver, manual
og lignende", så glæd jeg over at I kan købe disse vare, og så hente
driver/manualer på nettet.

Ting koster nu engang penge.

PS: Normalt følger der driver med til OEM-produkter.