Trim af rig på Bianca 28
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-02-02 13:33

Hej alle,

Som alle andre kan jeg næsten ikke vente til det bliver forår. Min kone og
og jeg er nybagte bådejere, og vores Binca 28 ligger og venter på at få
masten på inden påske.

Jeg har sejlet noget jollesejllads som dreng og surfet meget, men mine
erfaringer med en kølbåd er meget små, og derfor er jeg meget modtagelig for
gode råd bl.a. vedr. trimning af riggen på Bianca'en. Jeg har købt "Trim af
rig og sejl" fra John Mast og læst den mange gange med stor fornøjelse, men
jeg hører meget gerne fra Bianca 28-ejere (og andre, naturligvis), hvis I
skulle have et par ideer vedr. f.eks. mastehældning, forspænding af
topvanter osv.

Venlig hilsen
Peter Ingsø Laursen

Fra : Leif Dannemann

Dato : 15-02-02 21:22

Hej Peter tillykke med din Bianca 28

jeg har selv været den lykkelige ejer af DEN 252 i 17 år
så nu skal vi bare vide om din Bianca er masthead eller brøkdels rigget
jeg har stor erfaring med masthead rig
og kunne være dig behjælpelig med af sådan en rig

med sejler hilsen
Leif Dannemann

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-02-02 00:27

Hej Leif,

Det er netop en masthead rig, der sidder på det gode skib (D-379).
Babystaget er fjernet, men det er vist tilfældet på de fleste Binca 28'ere,
kan jeg forstå.

Jeg glæder mig meget til at høre om nogle af dine erfaringer med trimningen!
Lur mig, om jeg ikke også med tiden kunne komme op med et par
"bonus-spørgsmål", når jeg nu har "fået fat i dig"?

Venlig hilsen
Peter Ingsø Laursen

Fra : Leif Dannemann

Dato : 16-02-02 17:05

Hej Peter
det er sådan at en Bianca mast kun kan/må stå et bestemt sted i mastesporet,
man starter med at sætte masten i sporet og man sørger for at den står lige
side vers,
der bruges metal målebånd og der kikkes op i hulkilen, den skal være helt
lige,
masten skal hælde bag over ca. 20-22cm som måles fra storfald til agter kant
af mast,
når det er i orden, skal opspændingen af riggen begynde,
min daværende Bianca 28 Taro Den 252,
havde 2 sæt undervanter forreste og agterste, topvant, for & agterstag ( med
strammer )
ser din Bianca også sådan ud.

med sejler hilsen
Leif Dannemann

PS hvor ligger dit skiv

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-02-02 13:42

Hej Leif

> det er sådan at en Bianca mast kun kan/må stå et bestemt sted i
mastesporet,

Jeg mener, der er 4-5 huller i stålskinnen på ruffet, og at min mast stod i
nr. 2 eller 3 - talt fra cockpittet. Jeg har efterladt bolten i det
benyttede hul, så jeg vil kunne se det, næste gange jeg kommer ned til
båden.

> masten skal hælde bag over ca. 20-22cm som måles fra storfald til agter
kant

Det passer ca. med den hældning på 1% på en masthead, som jeg har læst
om. Dog er 20-22 cm nærmere 1,5%, og 22 cm bør give god højde og et relativt
smalt spor. Så må jeg se, om jeg
er dygtig nok på rorpinden Eneste praktiske problem er vel at få båden
til at ligge lige på vandlinien, mens man justerer hældningen med forstaget?

> min daværende Bianca 28 Taro Den 252,
> havde 2 sæt undervanter forreste og agterste, topvant, for & agterstag (
med
> strammer )

Sådan ser riggen også ud på min. Agterstaget splittes ud i to med en wire
til hhv. SB og BB. Jeg går ud fra, at strammeren er identisk med din (en
metalplade med et hjul på hver wire kan trækkes ned vha. tovværk/blokke).
Jeg har tænkt på at sætte et længere stykke tov på, så det vil kunne nå et
af spillene. Det vil gøre det lettere at stramme forstaget under sejllads.
Alternativt skal jeg have mere udveksling på, da jeg i praksis ikke kan
spænde yderligere op med håndkraft. Selvfølgelig er der en maksimal
belastning, som jeg ikke må overskride - det har jeg tænkt mig at mærke op
med tape el.lign.

Venlig hilsen
Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 22-02-02 16:43

> [...]
> nr. 2 eller 3 - talt fra cockpittet. Jeg har efterladt bolten i det
> benyttede hul, så jeg vil kunne se det, næste gange jeg kommer ned til

Nu har jeg været nede og kigge efter på båden, og min hukommelse spillede
mig et puds.
Der er kun to huller i skinnen, hvor masten skal stå i det foreste. Så du
har ret - der er ikke så meget at tage fejl af.

Jeg ser frem til dine tips, tricks og erfaringer

mvh, Peter