Meget er sket siden sidst. Beder om hjælp ~
Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 13:02

Det er efterhånden et stykke tid siden at jeg har samlet en PC sidst,
så jeg får nok brug for lidt hjælp eller gode råd og vejledning denne
gang. Her er hvad jeg er kommet frem til:

Kabinet:
Tja :) Kan man få noget hos Zitech? Et midi-tower ATX, med en 250-300W
PSU (helst lownoice). Jeg har kigget lidt rundt efter et kabinet med
en lownoice PSU, men kan ikke lige finde et. Så har jeg tænkt på at
købe et tomt kabinet, og selv indsætte en lownoice PSU, men det bliver
f*ndes dyrt, gør det ikke? Jeg vil gerne prøve at holde det på den
rigtige side af 1500 kr. Kan det lade sig gøre?

Motherboard:
ECS K7S5A, har vist det hele, og netkort er indbygget, men det er
rimeligt billigt. AMD anbefaler det, men er der nogen andre som har
erfaringer?

CPU:
AMD Athlon XP 1800+

Køler:
Ærligt talt, det ved jeg ikke. Jeg vil godt have en der ikke larmer så
meget, men er effektiv :)

RAM:
256MB DDR PC2100 Kingston + 384MB SDRAM PC66 (er det åndsvagt?)
Jeg sparer jo nogle penge, da jeg har SDRAM i forvejen, men kan det
anbefales?

Skærmkort:
WinFast GeForce2 MX400 64 MB, er det dumt? Kan jeg få samme chip, og
samme kortkvalitet til lavere pris, fra en anden kortproducent?

Derudover har jeg i forvejen en IBM DeskStar 60GXP harddisk og en IDE
brænder, som jeg genbruger.

Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg helst vil købe motherboard, kabinet
og CPU hos Zitech. Alt det andet køber jeg hvor jeg finder det
billigst. Jeg har købt tre computere hos Zitech nu, og har været meget
godt tilfreds. Desuden ligger Zitech meget tæt på hvor jeg bor, så det
tager ikke to sekunder at kontakte dem, hvis noget er galt.

Jeg har ikke lagt mig fast på noget endnu, så alle forslag er
velkomne.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 13:10

On Fri, 15 Feb 2002 13:01:50 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>RAM:
>256MB DDR PC2100 Kingston + 384MB SDRAM PC66 (er det åndsvagt?)
>Jeg sparer jo nogle penge, da jeg har SDRAM i forvejen, men kan det
>anbefales?

Ok, jeg har lige læst mig til at de ikke kan bruges samtidigt, så se
bort fra det, jeg bruge nok mine gamle ram et stykke tid, og skifter
så når jeg har råd :)

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Esben

Dato : 15-02-02 13:20

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, jeg har lige læst mig til at de ikke kan bruges samtidigt, så se
> bort fra det, jeg bruge nok mine gamle ram et stykke tid, og skifter
> så når jeg har råd :)

Jeg tror slet ikke at de kan bruges i det system du nævner.

--
Esben

Fra : Sven

Dato : 15-02-02 13:29

> Ok, jeg har lige læst mig til at de ikke kan bruges samtidigt, så se
> bort fra det, jeg bruge nok mine gamle ram et stykke tid, og skifter
> så når jeg har råd :)

Du vil med 99% sandsynlighed IKKE kunne bruge dine gamle PC66 ram til noget
som helst i forb. med det valgte bundkort / CPU. Havde det været PC133 ram
havde det godt kunnet lade sig gøre.

Sven

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 13:34

On Fri, 15 Feb 2002 13:10:07 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Ok, jeg har lige læst mig til at de ikke kan bruges samtidigt, så se
>bort fra det, jeg bruge nok mine gamle ram et stykke tid, og skifter
>så når jeg har råd :)

Så må jeg ud og have nye... Shit, jeg havde håbet at jeg kunne spare
noget her

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : orbital

Dato : 15-02-02 13:36

<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Ok, jeg har lige læst mig til at de ikke kan bruges samtidigt, så se
>bort fra det, jeg bruge nok mine gamle ram et stykke tid, og skifter
>så når jeg har råd :)

Hej

Jeg mener ikke, at du kan bruge pc66 sdram med ECS K7S5A
for man kan sætte ram til at køre fsb-33=100 ved fsb=133.

Og fsb er 133 med xp 1800.

Du kan muligvis benytte pc66 ram hvis du kører fsb 100 med Thunderbird
af type fsb200 (2x100=200). Men hvordan du får sådan een igang ved jeg
ikke. Default er nemlig at ram kører ved fsb, første gang du tænder.
Så kan ram hastighed sættes ned i bios, men hvordan vil du komme til
det ?

Desuden er der mange problemer med fsb 133 og ECS K7S5A. Jeg tror at
man kan konkludere, at dem der har problemer oftest er dem, der
anvender sdram (selv om det er pc133). Så mit råd er: brug ddr ram.

Zitech har et kabinet med usb i front til 450 kr. Strømforsyning er
300 watt, men ikke lownoise. Den suser en del.

Jeg har også et Aashima w-400 kabinet (koster 550,-). Det larmer altså
en del mindre, måske fordi det er så tyk plade. PSU er en Macron 300
watt.

Der findes et dyrt Chieftech TL-02W, som er 300 watt og lownoise.
Midtdata har det til 895,-
Desuden har de et usb-i-front kit til det til 85,- kr.
Usb i front må jo snart være et must til kameraer, memory-birds, m.m.

Hvis jeg skulle anbefale et bundkort, der er billigt, skulle det være
DFI AD70-SC til 1100,-
men hellere Abit KR7A til 1344,- kombineret med noget pc2700 ram.
(testen på www.aceshardware.com)

mvh

John

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 13:53

On Fri, 15 Feb 2002 13:35:49 +0100, orbital <johnknuhtsen@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>man kan konkludere, at dem der har problemer oftest er dem, der
>anvender sdram (selv om det er pc133). Så mit råd er: brug ddr ram.

Wow!? Hehe, jeg tror bare at jeg køber DDR ram, kan jeg nøjes med 256
til Windows XP? Jeg har 384MB nu, og mangler ikke flere i hvert fald.
Jeg er ikke den store RAM-sluger.

>Zitech har et kabinet med usb i front til 450 kr. Strømforsyning er
>300 watt, men ikke lownoise. Den suser en del.

Har set det, og fået et link... :)

> [...]
>Usb i front må jo snart være et must til kameraer, memory-birds, m.m.
>
>Hvis jeg skulle anbefale et bundkort, der er billigt, skulle det være

Er der da noget galt med det motherboard jeg foreslår? Jeg har hørt et
par stykker anbefale det, hvis bare ikke jeg skal overclocke, og det
skal jeg ikke :)

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : orbital

Dato : 15-02-02 14:50

On Fri, 15 Feb 2002 13:53:01 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Wow!? Hehe, jeg tror bare at jeg køber DDR ram, kan jeg nøjes med 256
>til Windows XP? Jeg har 384MB nu, og mangler ikke flere i hvert fald.
>Jeg er ikke den store RAM-sluger.

Ja, 250 Mbyte kan vel godt gå.

>Er der da noget galt med det motherboard jeg foreslår? Jeg har hørt et
>par stykker anbefale det, hvis bare ikke jeg skal overclocke, og det
>skal jeg ikke :)
Jeg ville bare ikke turde samle-selv med det bundkort. Måske har
BJ-Trading en samlet med det bundkort.

Nej, det har kan ikke. Han bruger pc-chips. Det gør pc-xperten også,
da ecs er omtrent det samme som pcchips (fælles ejerskab).

mvh

John

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 15:10

On Fri, 15 Feb 2002 14:49:33 +0100, orbital <johnknuhtsen@mailme.dk>
wrote:

[snip]

>Jeg ville bare ikke turde samle-selv med det bundkort.

Hvorfor ikke det?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 14:56

On Fri, 15 Feb 2002 13:35:49 +0100, orbital <johnknuhtsen@mailme.dk>
wrote:

[snip]
> [...]
>
>Jeg har også et Aashima w-400 kabinet (koster 550,-). Det larmer altså
>en del mindre, måske fordi det er så tyk plade. PSU er en Macron 300

Er det dette:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404727908>

Det ser meget udmærket ud. Det ligner ikke et der umiddelbart kan bo
rumvæsner i, som så mange af de andre man finde rundt omkring :) Det
kan godt være at det bliver sådan et alligevel. Kan man ligge og sove
tre meter fra det? Eller skal jeg ud og investere i en ny PSU? Og
hvilken kan så anbefales?
Er der forresten noget man skal være opmærksom på når man køber
kabinet? Eller skal det bare være ATX til et ATX-motherboard og så er
den ikke længere, så passer det altid?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Deaster

Dato : 15-02-02 13:09

www.studiedata.dk og www.webconsult.dk

> Motherboard:
> ECS K7S5A, har vist det hele, og netkort er indbygget, men det er
> rimeligt billigt. AMD anbefaler det, men er der nogen andre som har
> erfaringer?

Bare du ikke skal OC eller lign.

> CPU:
> AMD Athlon XP 1800+

Måske lidt dyr i forhold til ydelse

> Køler:
> Ærligt talt, det ved jeg ikke. Jeg vil godt have en der ikke larmer så
> meget, men er effektiv :)

Thermal Take Silent Viking

> RAM:
> 256MB DDR PC2100 Kingston + 384MB SDRAM PC66 (er det åndsvagt?)
> Jeg sparer jo nogle penge, da jeg har SDRAM i forvejen, men kan det
> anbefales?

Du kan ihvertfald ikke bruge begge dele på en gang, og du kan med 99%
sikkerhed ikke på pc66 ram til at køre 133 Mhz på bussen.

> Skærmkort:
> WinFast GeForce2 MX400 64 MB, er det dumt? Kan jeg få samme chip, og
> samme kortkvalitet til lavere pris, fra en anden kortproducent?

Det er ihvertfald langsomt.

> Derudover har jeg i forvejen en IBM DeskStar 60GXP harddisk og en IDE
> brænder, som jeg genbruger.
>
> Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg helst vil købe motherboard, kabinet
> og CPU hos Zitech.

De plejer at være alt for dyre

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 13:32

On Fri, 15 Feb 2002 13:09:15 +0100, "Deaster"
<frankatnasa@hotmail.com> wrote:

>Bare du ikke skal OC eller lign.

Det skal jeg ikke...

>Måske lidt dyr i forhold til ydelse

Hvorfor? Nogen andre forslag?

>Du kan ihvertfald ikke bruge begge dele på en gang, og du kan med 99%
>sikkerhed ikke på pc66 ram til at køre 133 Mhz på bussen.

Gisp, det betyder vel at jeg slet ikke kan bruge dem, eller hvad?

>Det er ihvertfald langsomt.

Hmm, nå, i forhold til hvad? Prisen? Andre forslag?

>De plejer at være alt for dyre

Hvad er alternative, hvis jeg bor i Allerød (Nær Hillerød, hvis nogen
skulle være i tvivl) Og helst ikke vil købe disse ting over nettet?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 15:09

On Fri, 15 Feb 2002 13:31:58 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

[snip]

>Hmm, nå, i forhold til hvad? Prisen? Andre forslag?

Hvad med Asus AGP-V7100 Pro GeForce2 MX400 Pure Bulk. Er der nogen der
kender dette, og kan anbefale det (eller ikke anbefale det)?
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577945>

Jeg vil ikke over 800kr. Jeg har et Diamond Viper 770 Non-Ultra (TNT2)
32 MB, og forlanger ikke meget mere end 50% ekstra ydeevne.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-02-02 13:23

> [...]
> lige finde et. Så har jeg tænkt på at købe et tomt kabinet, og
> selv indsætte en lownoice PSU, men det bliver f*ndes dyrt,

Ikke nødvendigvis.

> Jeg vil gerne prøve at holde det på den rigtige side af 1500
> kr. Kan det lade sig gøre?

<http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=33>

Eller hvis det _skal_ være fra Zitech:
<http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.filereader?8315740+NO/products/
404118>

Og så denne oveni hatten:
<http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.filereader?1077736943+NO/produc
ts/400148>

Venligst
Mikael
- Som aldrig har set så dårlig en forhandlerside som Zitechs!

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 13:49

On Fri, 15 Feb 2002 13:23:17 +0100, "Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> wrote:

>Ikke nødvendigvis.

> [...]

Hvorfor er det så billigt? Det undrer jeg mig lidt over... Jeg har
godt set det før, men har ikke turde satse på det, pga. prisen.

>Og så denne oveni hatten:
><http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.filereader?1077736943+NO/produc
>ts/400148>

Er det svært at udskifte?

>- Som aldrig har set så dårlig en forhandlerside som Zitechs!

Helt enig

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 14:36

On Fri, 15 Feb 2002 13:48:49 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Hvorfor er det så billigt? Det undrer jeg mig lidt over... Jeg har
>godt set det før, men har ikke turde satse på det, pga. prisen.

Hvor gør jeg så egentlig af den PSU der sidder i? For det gør den vel?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 15-02-02 16:15

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message
> Det er efterhånden et stykke tid siden at jeg har samlet en PC sidst,
> så jeg får nok brug for lidt hjælp eller gode råd og vejledning denne
> gang. Her er hvad jeg er kommet frem til:

Hvad skal du bruge maskinen til? Er det til almindeligt brug (internet,
tekst og lidt billedebehandling) eller sidder du også med nogle af de nye
3dspil?

> [...]
> f*ndes dyrt, gør det ikke? Jeg vil gerne prøve at holde det på den
> rigtige side af 1500 kr. Kan det lade sig gøre?

Okay... gå efter noget med en 300W PSU. Det er surt at skulle ud og købe en
ny PSU hvis en 250W ikke kan holde en maskine stabil.

> Motherboard:
> ECS K7S5A, har vist det hele, og netkort er indbygget, men det er
> rimeligt billigt. AMD anbefaler det, men er der nogen andre som har
> erfaringer?

Ja, alle tests jeg har læst om det kort har været positive. Dog synes jeg
det ser lidt anderledes ud hvis man kikker her i nyhedsgrupperne.
http://groups.google.com/groups?hl=en&q=K7S5A&btnG=Google+Search&meta=group%
3Ddk.%2A
Det var en af de ting, der fik mig til at se bort fra det kort, da jeg købte
nyt i starten af januar. Jeg ville godt hoste op med lidt flere penge, og så
købe noget jeg fik lidt bedre omtale (Soltek SL-DRV2). Dermed ikke sagt at
K7S5A dårligt.

> CPU:
> AMD Athlon XP 1800+

Er en 1800+ ikke ca 400 dyrere end en 1700+ ? Det drejer sig om en forskel i
hastighed på kun 66MHz. Jeg tvivler på at du kan mærke de 66MHz andre steder
en på regningen. (Gå hellere efter en 16/1700+ og et bedre grafikkort, hvis
du spiller).

> Køler:
> Ærligt talt, det ved jeg ikke. Jeg vil godt have en der ikke larmer så
> meget, men er effektiv :)

"Silent Viking" fra Thermal Take er vist løsningen til en fornuftig pris i
øjeblikket.
Et alternativ kunne være at købe en "Boxed" CPU. Dvs. at der følger en køler
med. Hvordan den er mht køleevne/støj ved jeg dog ikke.... men AMD står da
inde for den.

> RAM:
> 256MB DDR PC2100 Kingston + 384MB SDRAM PC66 (er det åndsvagt?)
> Jeg sparer jo nogle penge, da jeg har SDRAM i forvejen, men kan det
> anbefales?

Gå efter 256MB DDR RAM. Drop de gamle PC66 og doner dem til nogle
familiemedlemmers gamle PC.

> Skærmkort:
> WinFast GeForce2 MX400 64 MB, er det dumt? Kan jeg få samme chip, og
> samme kortkvalitet til lavere pris, fra en anden kortproducent?

Mit råd er at finde et kort med en hurtigere chip end en GeForce2 MX på. Et
kort med en GeForce2 (GTS/PRO/Ti) chip vil være mere fornuftigt til en
AthlonXP vil jeg mene.

- Lars

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 16:38

On Fri, 15 Feb 2002 13:01:50 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

[snip]
>Motherboard:

Hvad med alt det der IDE-halløj? Skal det være IDE66/100/133? Jeg har
en IBM DeskStar 60GXP harddisk og en Plextor 24-speed brænder, som
begge kører IDE.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 15-02-02 16:50

> [...]
>
> Hvad med alt det der IDE-halløj? Skal det være IDE66/100/133? Jeg har
> en IBM DeskStar 60GXP harddisk og en Plextor 24-speed brænder, som

Det er sådan set ligegyldigt.
Din HD kan klare ATA100/66/33. Dvs. at det skulle være muligt at overføre
100MB/s på kabelet. Om HD'en så i virkeligheden kan klar det, er noget
andet. Jeg vil tro at disken kan klare 35-40 MB/s så en ATA66 controler på
bundkortet burde være nok.
Det gør nu ikke noget med en "for stor" controller på bundkortet, for en
ATA133 kan selvfølgelig også klare de gamle standarter.

- Lars

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 17:35

<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Det er efterhånden et stykke tid siden at jeg har samlet en PC sidst,
>så jeg får nok brug for lidt hjælp eller gode råd og vejledning denne
>gang. Her er hvad jeg er kommet frem til:

Jeg tager det lige forfra igen, bundkortet er nok det største problem.
Jeg ville blive ekstremt glad, hvis der var nogen der gad at kigge
lidt på det:

Kabinet:
Aashima MidiTower W-400 ATX:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404727908>

Motherboard:
Aner det ikke, men helst et der er nævnt her:
<http://makeashorterlink.com/?T27C12B6>
Det skal vel være med IDE100, ATX, AGP, DDR, behøver ikke være med
ISA. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

CPU:
AMD Athlon XP 1700+

Køler:
Thermal Take Silent Viking

RAM:
256MB DDR PC2100

Skærmkort:
AGP-V7700 GeForce2 GTS Pure Retail:
<http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577920>

Harddisk:
IBM DeskStar 60GXP (kan ikke laves om, det er genbrug :)

CD-drev:
Teac 32x + Plexter 24x brænder (kan ikke laves om, det er genbrug :)

Der er ingen krav om forhandler, jeg har droppet Zitech

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Chewie

Dato : 15-02-02 19:51

> [...]
> Teac 32x + Plexter 24x brænder (kan ikke laves om, det er genbrug :)
>
> Der er ingen krav om forhandler, jeg har droppet Zitech

Nu ved jeg jo ikke hvad din pengepung siger, men her er et par forslag:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264797942
Er nævnt hos AMD (indbygget GeForce2 MX200 og Dolby 5.1)
(Kanon hurtigt bundkort, op til 10% foran konkuranterner)

Naturligvis KAN det indbyggede grafikkort erstattes med et andet, så ..
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364597977
Hvis du er en rigtig gambler, ellers måske..
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364848004

Mvh. Chewie.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 20:43

On Fri, 15 Feb 2002 19:51:10 +0100, "Chewie" <chewie@mailme.dk> wrote:

> [...]
>Er nævnt hos AMD (indbygget GeForce2 MX200 og Dolby 5.1)
>(Kanon hurtigt bundkort, op til 10% foran konkuranterner)

Jeg er ikke så glad for det indbyggeder grafikkort.

>Naturligvis KAN det indbyggede grafikkort erstattes med et andet, så ..
>http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364597977

Wow, for dyrt :)

>Hvis du er en rigtig gambler, ellers måske..
>http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364848004

Hvorfor skal jeg være en gambler?

PS: Orbital siger: "Jeg ville bare ikke turde samle-selv med det
bundkort" Og det er altså "ECS K7S5A" han snakker om. Men det er
stadigvæk det kort jeg synes der ser mest indbydende ud. Er der nogen
der kan gætte sig til hvorfor Orbital siger det, og som måske mener
det samme, eller det modsatte?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 21:03

On Fri, 15 Feb 2002 20:42:38 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

> [...]
>stadigvæk det kort jeg synes der ser mest indbydende ud. Er der nogen
>der kan gætte sig til hvorfor Orbital siger det, og som måske mener

Glem det, det er ligemeget, jeg har lavet et par søgninger, og det ser
ud som om at folk er meget spektiske. Så jeg tør ikke købe det,
simpelthen fordi det er for billigt. Nej, der er også nogen der har
sagt at det ikke virker så godt under Windows XP. Og det er jo ikke så
godt :)

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 21:14

On Fri, 15 Feb 2002 21:03:20 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

> [...]
>simpelthen fordi det er for billigt. Nej, der er også nogen der har
>sagt at det ikke virker så godt under Windows XP. Og det er jo ikke så

Hvad så med Asus A7V266, det virker udmærket, bortset fra denne
glimrende anmeldelse fra edbpriser.dk: "Meget godt bundkort men køler
til chipen går for lidt i stykker men ellers, et kanon bundkort!!"

Og hvad er forskellen på A7V266 og A7V266-E, bortset fra prisen?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Deaster

Dato : 15-02-02 21:52

> Hvad så med Asus A7V266, det virker udmærket, bortset fra denne
> glimrende anmeldelse fra edbpriser.dk: "Meget godt bundkort men køler
> til chipen går for lidt i stykker men ellers, et kanon bundkort!!"

Sikkert udemærket men jeg ville helt sikkert købe et Soltek DRV4, det har
ata133 controller så det har ingen problemer med diske over 130 Gb, og
desuden hører man stort set aldrig om problemer med det MB. Jeg har bygget
et par maskiner med boardet og det kører rigtigt godt. Det er også rimeligt
billigt ca. 1000 kr.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 22:28

On Fri, 15 Feb 2002 21:52:27 +0100, "Deaster"

> [...]
>et par maskiner med boardet og det kører rigtigt godt. Det er også rimeligt

OK, tak, andre meninger er også velkomne, jeg er fuldstændig i skoven.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Chewie

Dato : 16-02-02 10:08

> Jeg er ikke så glad for det indbyggeder grafikkort.

> Wow, for dyrt :)

> Hvorfor skal jeg være en gambler?

Her mente jeg, at hvis du var vild med at spille 3D spil, så ville det måske
være en god ide med et GeForce3 Ti200, det er de ca. 600,- ekstra værd. hvis
det ER for dyrt så gå efter GeForce2 Ti.
http://www.nvidia.com/view.asp?page=geforce2pro
Som du kan se er det hurtigere end GTS chippen og prisen er næsten den
samme.

> [...]
> stadigvæk det kort jeg synes der ser mest indbydende ud. Er der nogen
> der kan gætte sig til hvorfor Orbital siger det, og som måske mener

ECS K7S5A??
Det jeg linkede til skulle gerne være MicroStar MSI-K7N420PRO med NVidia's
nForce chipset.
Men det er måske et tidligere svar du hentyder til?

Mvh. Chewie.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-02-02 10:58

On Sat, 16 Feb 2002 10:08:19 +0100, "Chewie" <chewie@mailme.dk> wrote:

> [...]
>http://www.nvidia.com/view.asp?page=geforce2pro
>Som du kan se er det hurtigere end GTS chippen og prisen er næsten den

Er det disse to vi snakker om?
V7700 Geforce2 64 MB DDR PRO, PURE, AGPX4, retail (1549 kr.)
V7700 Ti Geforce2 Titanium, 64 MB DDR, PURE, retail (1439 kr.)

Og hvad er dette?
V7700TIvx Geforce2 Titanium, 64 MB DDR, DELUXE, retail (1739 kr.)

Nu er det godt nok deluxe, med alle mulige og umulige ting og sager
på, som jeg ikke skal bruge til noget. Jeg kan ikke lige finde samme
kort i en pure-version hos SHG i hvert fald. Og hvis jeg skal til at
købe det et andet sted, og betale fragt for det også, så kan det ikke
betale sig at købe pure.

>ECS K7S5A??
>Det jeg linkede til skulle gerne være MicroStar MSI-K7N420PRO med NVidia's
>nForce chipset.
>Men det er måske et tidligere svar du hentyder til?

Nej, hehe, det var slet ikke til dig, men til Orbital. Jeg slog bare
to spørgsmål sammen til et, det må du undskylde. :)

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Chewie

Dato : 16-02-02 11:49

> [...]
> kort i en pure-version hos SHG i hvert fald. Og hvis jeg skal til at
> købe det et andet sted, og betale fragt for det også, så kan det ikke

Skal det absolut være et Asus kort?
SHG har også den her:
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364848004
til 1025 kr.

Hmm. SHG og ingen fragt...
Du er fra Århus?

Mvh. Chewie.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-02-02 13:48

On Sat, 16 Feb 2002 11:48:42 +0100, "Chewie" <chewie@mailme.dk> wrote:

>måske
> [...]

Nej, jeg skal betale fragt, men skal købe en masse hos SHG. Skal man
så ikke kun betale en gang for fragten?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-02-02 14:24

>Skal det absolut være et Asus kort?
>SHG har også den her:
>http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364848004
>til 1025 kr.

Nej, det skal ikke nødvendigvis være Asus, jeg vil bare have et godt
stabilt kort, som mit gode gamle Diamon Viper 770. Og jeg har hørt
meget om Asus, jeg skal dog ikke kunne udtale mig om, om det er godt
eller skidt. Men dårlig omtale er vel bedre end slet ingen :)

Hvad siger det kort om ydelse, med hensyn til de tre jeg nævner?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Chewie

Dato : 16-02-02 17:09

> [...]
> eller skidt. Men dårlig omtale er vel bedre end slet ingen :)
>
> Hvad siger det kort om ydelse, med hensyn til de tre jeg nævner?

Så ville jeg nok vælge det her:
V7700 Ti Geforce2 Titanium, 64 MB DDR, PURE, retail
Med mindre du får lyst til at lege med de ekstra ting der er på et deluxe
kort.
(TV-Out / Video-In)
Titanium kortet yder som sagt mere end de andre GeForce2 kort

Eller lægge et par hundrede mere og få et billigt Geforce3 Ti200.
(Bare du holder dig fra Daytona - Det skulle være noget møg)

Men det var måske en ide at vente en lille måneds tid, nu kommer GeForce4
kortene jo, så mon ikke priserne falder på de andre GeForce kort?

Mvh. Chewie.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-02-02 17:19

On Sat, 16 Feb 2002 17:08:34 +0100, "Chewie" <chewie@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
>Men det var måske en ide at vente en lille måneds tid, nu kommer GeForce4
>kortene jo, så mon ikke priserne falder på de andre GeForce kort?

Det kunne være. Det tror jeg at jeg gør...

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Deaster

Dato : 16-02-02 17:23

"Chewie" <chewie@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:3c6e8427$0$222$>
> Eller lægge et par hundrede mere og få et billigt Geforce3 Ti200.
> (Bare du holder dig fra Daytona - Det skulle være noget møg)

Nix, ingen problemer med det kort. Det var kun det første batch der kom til
landet det var problemer med. Mit kører fint 240/495 Mhz og er
klippestabilt.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-02-02 23:35

Ok, det tog sin tid, men er der nogen der kan sige god for dette her:

Kabinet:
Aashima MidiTower W-400 ATX:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404727908>

Motherboard:
Soltek SL-75DRV4 ATX
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837938>

[...]

<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577920>

Harddisk:
IBM DeskStar 60GXP

CD-drev + Brænder:

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-02-02 00:07

On Fri, 15 Feb 2002 23:34:46 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Skærmkort:
>AGP-V7700 GeForce2 GTS Pure Retail:
><http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577920>

Pro-versionen, så linket passer ikke helt :)

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-02-02 12:35

On Sat, 16 Feb 2002 00:06:40 +0100, Lars Stokholm
<larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Pro-versionen, så linket passer ikke helt :)

Lige nøjagtigt Asus skærmkort kender jeg nogle der her haft problemer
med i Soltek board.
Derimod virkede det med et billigt noname eller Chaintech GeForce2 Ti
m. 64 MB DDR ram.

Kurt Brixen

Fra : Deaster

Dato : 16-02-02 13:22

"Kurt Brixen" <no_spam_to_brixen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Lige nøjagtigt Asus skærmkort kender jeg nogle der her haft problemer
> med i Soltek board.
> Derimod virkede det med et billigt noname eller Chaintech GeForce2 Ti
> m. 64 MB DDR ram.

Der er nu ingen problemer på mit Soltek DRV4 og mit Asus 7700 GF2 TI 200
kort, det kører helt stabilt og temmeligt hurtigt.