problem med server
Fra : Eivind Andreassen

Dato : 15-02-02 12:33

Vi har sammensat en server bestående af flg. dele:

Asus CUV4XD motherboard
Dual Intel PIII 1 GHz
4x 256 RAM
Promise SuperTrak 100 Raid5 IDE controller
6 x IBM 75GXP (75 GB, made in Hungary)
Rack-kabinet m/ 340W chieftec PSU

Serveren kører Windows 2000 server. Vi har bygget et Raid5 på 5 diske,
med 1 som hot-spare. Total kapacitet er omkring 300 GB.

Serveren installeres fint og kører i et par dage, men så fryser den
pludselig, skærmbilledet er sort. Efter en reset, har Raid kortet
erstattet en af Raid-diskene med hot-spare disken, men ingen af
diskene er markeret som havende fejl. Nu vil den ikke boote, og vi
prøver at genskabe Raid-systemet, men dette fejler.
Nogle gange har den godt kunne genskabe Raid'et, men så ville den igen
crashe efter et par dage.
Vi har haft maskinen inde hos forhandleren et par gange uden held, vi
har også prøvet Promise's nye Supertrak SX6000 controller, med samme
fejl.

Nu lyder mit spørgsmål: Hvad kan det skyldes? Umiddelbart tror jeg det
kan være IBM-diskene, da de er fra den "dårlige" serie diske.. alle
forslag er velkomne.

Fra : Deaster

Dato : 15-02-02 13:01

"Eivind Andreassen" <_nospam_eivind@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Serveren kører Windows 2000 server. Vi har bygget et Raid5 på 5 diske,
> med 1 som hot-spare. Total kapacitet er omkring 300 GB.

Det kunne godt være psu'en. Også fordi at det nogen gange virker og andre
gange ikke når i booter op.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 15-02-02 13:19

Eivind Andreassen wrote:
> Vi har sammensat en server bestående af flg. dele:
>
> Asus CUV4XD motherboard
> Dual Intel PIII 1 GHz
> 4x 256 RAM

Hvis RAM'en køres på 133, så anbefales det højst at bruge 3 RAM-moduler,
da man ellers vil løbe ind i stabilitetsproblemer.

Fra : jakob wolffhechel

Dato : 15-02-02 14:27

"Eivind Andreassen" <_nospam_eivind@mail.dk> wrote in message

> Nu lyder mit spørgsmål: Hvad kan det skyldes? Umiddelbart tror jeg det
> kan være IBM-diskene, da de er fra den "dårlige" serie diske.. alle
> forslag er velkomne.

det er sikkert harddiskene... jeg havde et raid 1 med to 75gxp'ere der blev
ved med at ville rebuilde@bootup...

der var INGEN fejl på diskene.. ingen bad sectors eller noget. jeg har købt
fire 75gxp diske til et raid10... ud af de fire diske har jeg på under 1 år
udskiftet 7(!) diske....

sørg for at få andre diske... seriøst... det andet kan sgu ikke betale
sig... hvis du sender dem ind til ibm, bytter de dem uden at blinke... du
kan evt lige tabe dem først.

det er officielt fra ibm's side at serien er en fejl... der er rma og kunder
overvejer classlawsuit for tab af data.. såvidt jeg ved er fejlprocenten på
75gxp'erne SKYhøj.... dem ville jeg under ingen omstændigheder smide i en
seriøs box. NEVER.. faktisk ville jeg slet ikke smide ibm i dem længere..
ibm var gode en gang, ikke længere...

få fat i 5 fujitsu diske (de er hurtigere end barracudaIV)... eller få fat i
barracudaIV diskene... bare et godt råd, der vil spare dig meget nedetid på
længere sigt..

/j

Fra : Jan

Dato : 15-02-02 19:45

"jakob wolffhechel" <themuss@it.removethis.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> barracudaIV diskene... bare et godt råd, der vil spare dig meget nedetid

Er der ikke noget om at lige netop Barracuda IV er elendige til Raid ????

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : jakob wolffhechel

Dato : 16-02-02 11:19

"Jan" <janGARFIELD@vennike.dk> wrote in message

> på

> Er der ikke noget om at lige netop Barracuda IV er elendige til Raid ????

dokumentation? :)

ej det aner jeg faktisk ikke. men der ringer en lille klokke, jeg mente
bare, det var maxtor diske.

/j

Fra : Jan

Dato : 16-02-02 15:48

> [...]
> fat

> dokumentation? :)
>
> ej det aner jeg faktisk ikke. men der ringer en lille klokke, jeg mente

Jeg syntes bare at jeg har hørt det i de forskellige nyhedsgrupper. Der var
vist også en tst et eller andet sted der bekræftede det, kan blot ikke huske
hvor

Fra : Jan

Dato : 18-02-02 20:49

Prøv at kigge på http://www.viahardware.com/faq/kt7/faqhpt370.htm#barracuda

Der er også nogen henvisninger til andre links.