Oracle 8i SQL-prompt
Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-02-02 12:40

Er der ikke nogle muligheder for at få gode features som history,
autocomplete, etc i Oracle's SQL-prompt?

Den er sådan lidt ( en hel del ) stiv at arbejde med.
Specielt history, evt også få den til at flushe sine statements i stedet
for at vente til man logger ud.

Eller bruger folk et helt andet værktøj?

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Jan Eliasen

Dato : 15-02-02 14:53

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-02-02 16:36

In article <Pine.GSO.4.33.0202150000@borg.cs.auc.dk>, Jan Eliasen wrote:

> Niks.

> Hep.
> http://www.globecom.se/tora er det program jeg selv bruger.

Ok, der er et eller andet plot jeg ikke lige forstår ved den, det er
sikkert noget grundlæggende Oracle terminologi.
Men skal der installeres et eller andet client tool for at få den til at
connecte til databasen fra en anden host?

Evt. hvilket?

Det er en Linux Workstation jeg forsøger fra. Det går fint mod en MySQL
database, men det var jo ikke ligesom det der var målet.

Fra : Barnabas

Dato : 18-02-02 09:22

>Det er en Linux Workstation jeg forsøger fra. Det går fint mod en MySQL
>database, men det var jo ikke ligesom det der var målet.

> [...]

Du skal som minimum altid have Oracle Net8 (tidligere sqlnet)
installeret på din maskine for at kunne connecte.

Jeg ved ikke om det er en del af TORA, men det tror jeg ikke. Så
installation af oracle's client software er nødvendig. Herefter skal
du rette i config filen til clienten der ligger i:

$oracle_home/network/admin/tnsnames.ora

og tilføje en entry til din database instance

- Nico

Fra : Michael Hjorth

Dato : 17-02-02 00:28

Jesper Krogh wrote:

> Er der ikke nogle muligheder for at få gode features som history,
> autocomplete, etc i Oracle's SQL-prompt?

Jeg går ud fra at du mener SQL*plus.

Mulighederne er begrænset.
Tast ed så får du den sidste kommando op i en editor og kan arbejde
videre med den der.

> Den er sådan lidt ( en hel del ) stiv at arbejde med.
> Specielt history, evt også få den til at flushe sine statements i stedet
> for at vente til man logger ud.

Du skal være glad for et linieorienteret interface for at synes om det.
Jeg bruger det selv meget, det er f.eks. det hurtigste hvis du skal have
fat i en database på en server som du kun kan komme til over en langsom
linie.

> Eller bruger folk et helt andet værktøj?

T.O.A.D http://www.quest.com/

Michael.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 26-02-02 18:18

"Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> skrev i

> [...]
> Jeg bruger det selv meget, det er f.eks. det hurtigste hvis du skal have
> fat i en database på en server som du kun kan komme til over en langsom

Jeg kan ikke se meningen med at _undlade_ en history? I MySQL roder jeg tit
med _lange_ queries, så jeg gruer for at skulle lege med Oracle... og jeg
prøver alligevel

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-02 22:16

On Tue, 26 Feb 2002 18:17:58 +0100, Kim Emax - ayianapa.dk wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke se meningen med at _undlade_ en history? I MySQL roder jeg
> tit med _lange_ queries, så jeg gruer for at skulle lege med Oracle...
Mit råd er at skrive sin SQL i en teksteditor, og så cut'n paste det til
Oracle prompten.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail

Fra : Michael Hjorth

Dato : 26-02-02 23:10

Michael Rasmussen wrote:

> [...]

Der ER en history, som dog kun husker en kommando. Det er lidt ligesom i
DOS i rigtigt gamle dage, før DOSKEY.

God vind!

> Mit råd er at skrive sin SQL i en teksteditor, og så cut'n paste det til
> Oracle prompten.

Husk i denne forbindelse at du kan køre et sql-script ved at taste
'@filnavn.sql' ved SQL*Plus-prompten, vel at mærke hvis du har gemt
scriptet i filen filnavn.sql

Når jeg udvikler større SQL eller PL/SQL scripts har jeg altid (mindst)
to vinduer åbne, et med koden i en tekst-editor og et med SQL*Plus.
Kommandoen 'show errors' er i øvrigt helt uundværlig hvis du roder med
stored procedures.

Michael.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 26-02-02 23:22

"Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> skrev

> Husk i denne forbindelse at du kan køre et sql-script ved at taste
> '@filnavn.sql' ved SQL*Plus-prompten, vel at mærke hvis du har gemt
> scriptet i filen filnavn.sql

fino, så er jeg fri for at lede mine gl. notater igennem, kunne huske det
der, bare ikke, hvordan

> [...]
> to vinduer åbne, et med koden i en tekst-editor og et med SQL*Plus.
> Kommandoen 'show errors' er i øvrigt helt uundværlig hvis du roder med

nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvad bruger du til at arbejde op mod Oracle
med? Jeg har lidt problemer med et simpelt connect fra PHP til dual
tabellen... Kigger på det ind i mellem opgaver, så det har ikke fået den
fulde opmærksomhed endnu...

Fra : Michael Hjorth

Dato : 26-02-02 23:51

"Kim Emax - ayianapa.dk" wrote:

> [...]

> med? Jeg har lidt problemer med et simpelt connect fra PHP til dual
> tabellen... Kigger på det ind i mellem opgaver, så det har ikke fået den

Når jeg arbejder med stored procedures så arbejder jeg normalt på
serveren hvor basen befinder sig. Alternativt i TOAD.

Mine applikationer som bruger disse procedurer er normalt Forms eller
Reports, dvs. de tilslutter til basen via NET8 protokollen.
Du siger PHP, så har du vist gang i noget ODBC ikke? Det har jeg ikke
prøvet, så der må andre på banen her.

Michael.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 27-02-02 00:59

"Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> skrev

> Når jeg arbejder med stored procedures så arbejder jeg normalt på
> serveren hvor basen befinder sig. Alternativt i TOAD.

Det er jeg også blevet anbefalet at lure på... og så af en kvinde, respekt!

> [...]
> Reports, dvs. de tilslutter til basen via NET8 protokollen.
> Du siger PHP, så har du vist gang i noget ODBC ikke? Det har jeg ikke

nah... det skulle være muligt at oprette en connection enten med ocilogon()
eller ociplogon(), og så fyre statements af med ociexecute()

http://www.dk.php.net/manual/en/ref.oci8.php

Jeg tror bare lige jeg skal have sat noget enviroment op... Min første tanke
var at man ikke kunne bruge dual, men det kan jeg nu ikke tro...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-02 16:43

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> writes:

> Jeg kan ikke se meningen med at _undlade_ en history? I MySQL roder jeg tit
> med _lange_ queries, så jeg gruer for at skulle lege med Oracle... og jeg
> prøver alligevel

Start Emacs, og start ESC x shell Return.

Heri kan du starte sqlplus og saa bruge ESC p til at bladre tilbage.
Det virker bedst i Emacs 21.

Bliver linien for lang kan du goere det som jeg goer, nemlig at jeg
har min SQL i en fil, fx "t.sql" og saa skriver "@t.sql" i sqlplus
prompten. Det er ret nemt i Emacs.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 19-04-02 23:18

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev

> [...]
> Det virker bedst i Emacs 21.
>
> Bliver linien for lang kan du goere det som jeg goer, nemlig at jeg

hmmm... min newsreader havde ikke hentet indlæg? Anyway, tak for dit svar,
det er gemt og jeg vil se om ikke det kan spille med VI

Fra : Martin Christensen

Dato : 26-02-02 19:29

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 26-02-02 19:48

"Martin Christensen" <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> skrev

> Hvis man undlader en history, køber kunden måske mere avancerede
> værktøjer...

ja, 100.000,- er også alt for billigt for en database... som er sååå nem at
installere(NOT! RH7.1)

Fra : Martin Christensen

Dato : 26-02-02 21:01

Fra : Martin Christensen