Medtag linebreak fra DB memo
Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 15-02-02 10:46

Hej

Hvordan får jeg linebreak og mellem m.m., med fra et memo felt i en Access
DB

eks.
Response.Write rs("tekst") // skrives ud i en køre, uden at tage højde for
linebreak. Det ser ikke så pænt ud.

Jeg har brugt <pre>, men så skal jeg selv styre linielængden, det er heller
ikke optimalt.

--
Hilsen AHJ

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-02-02 10:44

"Anders Holm Jensen" <ahjmw@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> eks.
> Response.Write rs("tekst") // skrives ud i en køre, uden at tage højde for

Response.write( Replace( rs("tekst"), vbcrlf, "<br>") )

Og hvis du også VIL have mellemrum med skal du gøre sådan her:

Response.write( Replace(Replace( rs("tekst"), vbcrlf, "<br>"),"
","&nbsp;") )

--
Jakob Andersen

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 15-02-02 12:29

mange tak !

Fra : Thygesen

Dato : 15-02-02 19:20

Det er da ikke nødvendigt at erstatte " " med "&nbsp;", i øvrigt vil din
replace også give fejl på siden, hvis der ikke står noget i rs("tekst")

Men til genglæd kunne det være meget smart at lave en HTMLEncode, så
indholdet af databasen ikke kan lave om på formateringen på siden. Du kan
indsætte denne funktion et sted på siden:

Function EncToHTML(text)
HTMLEnc = mid(Replace(Server.HTMLEncode(" "&text),VbCrLf,"<br>"&VbCrLf),2)
End Function

Derefter kan du skrive

response.write EncToHTML(rs("tekst"))

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk
homepage: http://cht.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-02-02 14:55

"Thygesen" <cht@cht.dk> wrote in message
> Det er da ikke nødvendigt at erstatte " " med "&nbsp;",

Hvorfor ikke?

> Function EncToHTML(text)
> HTMLEnc = mid(Replace(Server.HTMLEncode("
"&text),VbCrLf,"<br>"&VbCrLf),2)
> End Function
> response.write EncToHTML(rs("tekst"))

Nu når du er så godt i gang med at rakke ned på mig, kan jeg jo fortælle dig
at det performance mæssigt er latterligt at gøre dette hver gang man
udskriver en tekst, det er langt bedre at gøre det når dataene gemmes i
databasen (medmindre data også bruges af andre nonweb applikationer)

PS: <URL: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
--
Jakob Andersen

Fra : Thygesen

Dato : 17-02-02 11:37

> Hvorfor ikke?

Jeg kan da ikke se at det skulle være en fordel at der mellem hvert ord
kommer til at stå &nbsp og for den sags skyld at alle mellemrum bliver
erstattet med &nbsp;, af html referencer fremgår det også at &nbsp; er til
at
lave mellemrum, hvor det ikke umiddelbart fremgår af koden at der skal være
mellemrum, der kan altså godt være mellemrum i html koden,
som ikke skal erstattes af &nbsp;

Et lille eksempel, vi har denne kode:

Den ville så blive erstattet af denne kode, som medfører at formateringen og
opsætningen
ville blive ødelagt:

&nbsp;&nbsp;<tr>
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<td>Tekst</td>
&nbsp;&nbsp;</tr>

> [...]
> udskriver en tekst, det er langt bedre at gøre det når dataene gemmes i
> databasen (medmindre data også bruges af andre nonweb applikationer)

Det var skam ikke for at rakke ned på dig, det var bare for at fortælle hvad
der var af muligheder. Men hvorfor fortæller du dette til mig og personen
med spørgsmålet, men nu ved du jo rent faktisk ikke hvad han skulle bruge
koden til, så du kan ikke vide om han eller andre skal kunne redigere i
databasens indhold, for så kunne det godt være at han ikke ville have at der
stod <br> i teksten.

> PS: <URL: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

OK, jeg skal nok rette efter citatteknikken.

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk
homepage: http://cht.dk

Fra : Thygesen

Dato : 17-02-02 19:24

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> "Thygesen" <cht@cht.dk> wrote in message
>
> Hvorfor ikke?

&nbsp; er koden for non-breaking space og hvis man erstatter " " med &nbsp;
så vil det faktisk gøre at der ikke automatisk vil komme nogle linieskift
på siden. Det kan resultere i at der kommer en scrollbar i bunden af siden
og man kan også risikere at ødelægge formateringen på siden.

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk
homepage: http://cht.dk