Gammel kostpyramide?
Fra : Dot

Dato : 15-02-02 08:42

Kostpyramiden er jo kendt fra FDB, men jeg har ladet mig fortælle at
FDB har "lånt" og tilpasset pyramiden, og ideen om en kostpyramide
stammer fra Ca. 1900.
Er der nogen der kan be/afkræfte dette?
Jeg har indtil videre kun fundet noget om kostpyramider "i nyeretid".

Dot

Fra : Line Illum

Dato : 15-02-02 12:11

Jeg er uddannet hjemkundskabslærer, og er derfor gevaldigt sat ind i
kostpyraminden - dog uden at have hørt noget, om FDB's lån af gamle
modeller - og jeg har VIRKELIG et stort problem med myndighedernes udlægning
af sundhed, herunder kostpyramiden og de tre kostråd. Jovist er der en
pointe i at spise "mest fra bunden, meget fra midten og mindst fra toppen",
men det er et faktum, at sundhed er individuel, dvs. dét, der er sundt for
mig, er ikke nødvendigvis dét, der er sundt for dig. 10-15% af vores daglige
energi-indtag bør komme fra FEDT!!! - den store badguy hos de fleste
ernæringsfanatikere, men fedt indeholder nogle uerstattelige næringsstoffer
for vores krop, og vi får ikke noget ud af at droppe det helt. Hvor skal så
bla. vores fedtopløselige hormoner henvende sig??? Og hvordan skal vi nå
hele det daglige indtag af energi, hvis ikke noget af det må komme fra
fedt???? Kød er et andet BIG NO NO, men helt ærligt,- et par af de
essentielle aminosyrer, de byggesten, som vores krop har brug for for at
opretholde alle funktioner, kommer faktisk kun fra kød.....
Nu fik du lige alle de sure opstød, jeg har tumlet med i længere tid efter
at have læst både indlæg her og i nyhedsgruppen "slank", med fare for, at
jeg har bevæget mig væk fra dit egentlige emne, og med endnu større fare for
at få alle slankekurs-begejstrede, vegetarer og andet godtfolk på nakken
Back to your point: Jeg har ikke hørt om noget lån af ældgammelt materiale,
men finder det absolut levende i sundheds-tankegangen, så det ville såmænd
ikke undre mig!
Mange hilsner
Line.

Fra : Dot

Dato : 16-02-02 15:51

Line Illum skrev i meddelelsen
<3c6ced61$0$6947$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...

>- og jeg har VIRKELIG et stort problem med myndighedernes udlægning
>af sundhed, herunder kostpyramiden og de tre kostråd.

Ja ikke! det er ikke sjældent det tilfældigvis passer med vad der
bliver produceret for meget af.
FX. "Karoline bøgerne" som brugte mælkeprodukter i 99% af alle
opskrifter (og det nogle gode fede typer), nu ved jeg godt at Karoline
bøgerne er almindelige kogebøger, men budskabet blev hustansomdelt,
altså grundig markedsført for den tid.

Jeg har så set kostpyramiden og også en kostcirkel, og tænker om det
ikke grunder mere i at vi er et landbrugsland (mælk og korn spiser vi,
kødet kan exporteres og derved tjenes der penge) og om det egenligt er
kostråd eller bare salgsmetoder????

Dot

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-02-02 20:52

> [...]

materiale,
> men finder det absolut levende i sundheds-tankegangen, så det ville såmænd

HØRT - hvor var det befriende.

Mvh Maria

Fra : Erik Back

Dato : 25-02-02 20:58

Hej Line,

Du har ret i at en del af vores energi skal komme fra fedt. Men det fedt
behøves ikke at være fra mættede fedtsyrer (dem i animalske produkter).
Dem kan vi med stor fordel undvære. Man behøver ikke at blive vegetar,
men derimod holde sig til visse typer kød som fisk, fjerkræ og vildt.
Man bør ikke spise mere end 100 gr. kød om dagen og kødløse dage vil
være
til stor gavn.
Hvad proteinerne angår, så er det ikke helt rigtigt at nogle af dem kun
kan fåes gennem kød. Det har noget at gøre med om man får de rette
amino-
syrer. Det er ganske rigtigt at man ikke på een gang kan få den samme
sammensætning af aminosyrer i vegetarisk mad, som i kød. Derfor bliver
man nødt til at sætte maden rigtigt sammen. Det kaldes
proteinkomplementering.
Jeg kan anbefale at læse mere om emnet.

Angående kostpyramiden, så vil jeg slet ikke anbefale at man retter sig
efter den. Jeg ved ikke hvor gammel den er, men gammel er den.
Derimod bør man rette sig efter en tallerken-fordeling der siger
45% fra kornprodukter (pasta, ris, bulgur, brød), 40% fra rå eller kogte
grønsager samt frugt og 15% fra fedt og protein. Så får man automatisk
en energifordeling på omkring 70% kulhydrater, 20% fedt og 10% protein.

Mvh. Erik Back, zoneterapeut

Fra : Kiksekage

Dato : 15-02-02 20:46

"Dot" <dorthea@forum.dk> skrev i en meddelelse news:a4ie83$l5a$1@sunsite.dk...
> [...]
> stammer fra Ca. 1900.
> Er der nogen der kan be/afkræfte dette?
> Jeg har indtil videre kun fundet noget om kostpyramider "i nyeretid".

Om man var så bevidst om det - dengang - er nok
tvivlsomt. For da var det dagligdagen for almenvældet
at leve mest af nedetste trin..... mens mellemste trin
var søndagsmad og øverste trin var højtidsmad.

Kostpyramiden er nok først blevet defineret efter man
er begyndt at raffinere maden. De der levede i vellevned,
har nok ikke sat deres tyende til at beregne sammensætningen
af næringsværdien af måltiderne.

Mh