RE: mandrake fjernstyring
Fra : Martin hansen

Dato : 14-02-02 23:00

Kas. wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har brug for at kunne fjernstyre (bl.a lukke ned) en Linux-maskine fra
> en windows pc (med windows 2000/xp). Kan dette lade sig gøre? Hvis ja -
> hvordan?
Hvis det er lokalt på dit eget net så brug telnet den ligger allerede i win98

og NT, så mon ikke den også ligger i 2000.
Hvis det ikke er lokalt net uden risiko for folk der sniffer så bør du bruge
SSH som andre foreslår. Da telnet sender alt inkl. kodeord i klartekst. Men
SSH
er fuldt krypteret.

--
Martin
pil ikke ved min e-adresse.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-02-02 09:22

"Martin hansen" <NOSPAMmh@sk.k64.dk> wrote in message
> Hvis det er lokalt på dit eget net så brug telnet den ligger allerede i
win98

Hvordan kan du anbefale folk at bruge telnet op mod en Linux ?

Telnet bør der være lukket for, period.

Brug _altid_ ssh.

Det er de råd jeg har fået fra de sysadmins jeg kender (og du kender også et
par stykker af dem).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin hansen

Dato : 16-02-02 00:23

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvordan kan du anbefale folk at bruge telnet op mod en Linux ?
Fordi klienten er der som standard, Det eneste problem med telnet er at
komunikationen er ukrypteret, dvs. at hvis det er over et net der ikke er dit
helt private kan man sniffe dine kodeord. Men på et privat net er det ikke et
problem.

> Telnet bør der være lukket for, period.
Ja ud mod det store net.

> Brug _altid_ ssh.
Ja når der er chance for at der er nogen der lytter med.

--
Martin
pil ikke ved min e-adresse.

Fra : Alex Holst

Dato : 16-02-02 01:05

> [...]
> at komunikationen er ukrypteret, dvs. at hvis det er over et net der
> ikke er dit helt private kan man sniffe dine kodeord. Men på et privat

Jeg er doven, og derfor er SSH rar: een gang per reboot af min
workstation indtaster jeg min 30 tegns passphrase i ssh-agent og
efterfoelgende kan jeg logge ind paa alle mine maskiner uden at goere
mere. Naar jeg forlader min workstation laaser jeg naturligvis mit X
display. Den stoerste fare (med uptimes paa 30-40 dage) er, at jeg
glemmer min passphrase.

Naar man foerst har vaennet sig til noeglevalidering undrer man sig
over hvorfor *helvede* man brugte tid paa almindelige passwords. Se
hvordan i dine man sider, eller laes:

   http://a.area51.dk/ssh

Laenge leve intelligens. Og dovenskab.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-02-02 01:13

Alex Holst <a@area51.dk> writes:

> Naar man foerst har vaennet sig til noeglevalidering undrer man sig
> over hvorfor *helvede* man brugte tid paa almindelige passwords. Se
> hvordan i dine man sider, eller laes:

Eneste ulempe ved at ssh'e rundt allevegne, er at X-sessioner er
langsomme fordi datastroemmen skal krypteres, og de simpelthen ikke
kommer saa hurtigt frem som hvis man gaar direkte, udenom ssh.

Jeg eksperimenterede lidt med ssh -C og lbxproxy -nocomp over en 50
kb/s ADSL forbindelse, men jeg synes ikke det blev rigtigt godt.
Maaske hvis man bruger Xnest eller VNC oveni?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Alex Holst

Dato : 16-02-02 02:46

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:
> Eneste ulempe ved at ssh'e rundt allevegne, er at X-sessioner er
> langsomme fordi datastroemmen skal krypteres, og de simpelthen ikke
> kommer saa hurtigt frem som hvis man gaar direkte, udenom ssh.

Jeg er overrasket. Selv hvis du benytter blowfish som cipher? Min klamme
laptop med en Celeron 366MHz har ikke disse problemer.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-02-02 03:29

Alex Holst <a@area51.dk> writes:

> Jeg er overrasket. Selv hvis du benytter blowfish som cipher? Min klamme
> laptop med en Celeron 366MHz har ikke disse problemer.

Ja. Der er maerkbar forskel paa et 100 Mbit net, hvis man laver
grafiktunge ting.

Mit netkort kan i medvind hive 8 Mb/s over nettet. Kan din Celeron
foelge med til det?

Fra : Alex Holst

Dato : 16-02-02 04:11

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:
> Mit netkort kan i medvind hive 8 Mb/s over nettet. Kan din Celeron
> foelge med til det?

Ha, not on yer life! For det meste har jeg lyst til at smide den ud af
vinduet.

Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-02 11:25

"Martin hansen" <NOSPAMmh@sk.k64.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dit
> helt private kan man sniffe dine kodeord. Men på et privat net er det ikke

Kan man få ssh til nokia 9110? En gang imellem har jeg brug for at logge på
udefra med mobilen...

Leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-02-02 17:30

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> wrote in message
> Kan man få ssh til nokia 9110? En gang imellem har jeg brug for at logge

> udefra med mobilen...

Har du dialin via en internetudbyder?