Hurtigst på halv-vind eller kryds..!
Fra : @ndersson

Dato : 14-02-02 19:42

Hej Alle

Når man ikke har lyst til at fryse fingerene af ude på de kolde vinterbølger
så må man, når lejligheden byder sig, nøjes med at tale om hvordan man
sejler...
Min kære lillesøster har funden en sejler som både kan sejle og lide kaffe
hvilket er perfekt til Brøndby havns Brøndby kop.
Han påstår at den bedste vind at sejle i er halv-vind (tror jeg det hedder -
90 grader til vinden) og hans far, der også er gammel sejler, mener at det
er på kryds det er nemmest. Jeg ved ikke hvad der er rigtigt men jeg har de
bedste fart resultater på kryds og syntes at båden går bedst på kryds med
mindre jeg skal pine den.. Der er underligt.. hvad kan jeg gøre forkert for
flertallet påstår at jeg burde sejle bedst på halv-vind.... Ja det var bare
det og det er vel ikke spørgsmålet til den store yatchskipper eksamen..

Hilsen

Andy

Skipper og matros på skuden JAM

Fra : Hans

Dato : 14-02-02 22:55

Den største fart får du på en foran for tværs, hvis det ikke blæser alt for
meget. Det skyldes at du sejler imod vinden , det øger vindhastigheden over
sejlene.
Men blæser det så meget at du ikke kan beholde sejlføringen på en foran for
tværs, vil du sejle langsommere end på halvvind.
Den største fart vil du få på læns med en spiler i kraftig vind og
medløbende sø. Så svaret på dit spørsmål er både og.
Der er sikkert nogle der vil være uenige, men så får du belyst sagen fra
flere sider.
God vind.
Hans.

Fra : @ndersson

Dato : 14-02-02 23:26

.............KLIP
> Men blæser det så meget at du ikke kan beholde sejlføringen på en foran
for
> tværs, vil du sejle langsommere end på halvvind.
KLIP ........

Hej Hans

Måske er jeg lidt af en sejl-mongol men "ikke kan beholde sejlføringen"
????????

Fra : Jens Juul

Dato : 15-02-02 09:19

> [...]
>for
>meget. Det skyldes at du sejler imod vinden , det øger vindhastigheden
Korrekt MEN det afhænger jo også lidt at bådtypen..

Mvh Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-02 13:23

> [...]
hedder -
> 90 grader til vinden) og hans far, der også er gammel sejler, mener at

Det er Ham, der har ret og hans far der er forkert på den. Prøv at spørge
hvilken som helst windsurfer - hvad hans/hendes foretrukne sejlads er -
"Agten-for-tværs" vil svaret komme! - Det er der man opnår klart den
hurtigste hastighed - enormt sjovt hvis man samtidig kan finde en
medrullende bølge at køre på!

Mvh
Allan Rasmussen
Windsurfer, piratjolle