Hvordan indstiller jeg tiden v.hj.af en ti~
Fra : Kenneth T

Dato : 14-02-02 19:07

Hejsa, som det ses er jeg lidt ny med Linux.

Jeg bruger Linux, Mandrake 8.1 & somme tider KDE.

Hvordan indstiler jeg min PC`s ur, det må gerne være en kommando jeg kan
skrive i en fil (hvilken?), da PCèn taber ca 1time i døgnet...
Det ville derfor være smart at bruge en server på nettet (timeserver?).

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-02-02 19:23

Kenneth T skrev:

> Hvordan indstiler jeg min PC`s ur, det må gerne være en kommando
> jeg kan skrive i en fil (hvilken?), da PCèn taber ca 1 time i
> døgnet...

Det var ellers ikke så lidt!

Den kanoniske måde at gøre det på er v.hj.af ntpd¹. Jeg ved ikke
hvad pakken hedder på din distro, men søg på fx ntp eller xntp.

Hvis maskinen ikke er online 24×7, vil det muligvis være hensigts-
mæssigt at benytte chrony² i stedet.

Det kan sikkert svare sig at foretage en grovjustering af tiden
v.hj.af ntpdate (kommer ofte samme med ntp/xntp).

Hvis du er kunde hos Cybercity kan du med fordel synkronisere imod
ntp{1,2,3}.cybercity.dk.

// Klaus

¹) <http://www.ntp.org/>
²) <http://go.to/chrony>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-02-02 19:46

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvis du er kunde hos Cybercity kan du med fordel synkronisere imod
> ntp{1,2,3}.cybercity.dk.

Eller ntp{1,2}.tele.dk hos TDC.

Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-02-02 19:27

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote:

>Hvordan indstiler jeg min PC`s ur, det må gerne være en kommando jeg kan
>skrive i en fil (hvilken?), da PCèn taber ca 1time i døgnet...
>Det ville derfor være smart at bruge en server på nettet (timeserver?).

Først må jeg hellere sikre mig, at du kender begreberne:
I Linux kører systemuret i kernen. Uret på bundkortet benyttes kun
under opstart. Hastigheden på uret i kernen kan stilles helt præcist,
så en alenestående PC kan bringes til kun at afvige ganske få
millisekunder i døgnet, selv uden kontakt til andre maskiner.

Hvis du kan lide manuelle opdateringer;
Bndkort-uret kan stilles med programmet hwclock, som også på ret grov
vis forsøger at holde styr på fejlvisningen, så den korrekte tid
gættes ved næste opstart. Hwclock kan også bruges til synkronisering
frem og tilbage mellem bundkort-ur og kernel-ur.

Hastigheden på kerne-uret kan stilles manuelt med programmet adjtimex.

Klokkeslæt på kerneuret kan stilles efter en server på nettet med
programmet ntpdate eller evt. rdate, som jeg aldrig har prøvet.

Hvis du kan lide automatiske opdateringer:
Der findes to time daemons, som ikke alene holder kerneurets
klokkeslæt synkroniseret med en server på nettet, men også indjusterer
urets hastighed, så maskinen i teorien kan være uden netforbindelse i
lang tid og alligevel holde tiden.

Den 'gamle' hedder xntpd, og den kan vistnok nærmest alt - bortset fra
at holde styr på bundkort-uret.

Den nye hedder chronyd. Det er et simplere program, som er målrettet
mod hobbymaskiner, som kun er tændt en gang i mellem og kun er på
nettet en gang i mellem. Derfor holder chronyd styr på både kerneuret
og bundkort-uret, og man kan fortælle den, hvornår den må gå på nettet
og snakke med andre tidsservere. Chronyd er min favorit, men det
skyldes nærmest, at jeg indtil for nogle måneder siden kun havde
opkaldsforbindelser.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-02 19:30

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote in message
> Hvordan indstiler jeg min PC`s ur, det må gerne være en kommando jeg kan
> skrive i en fil (hvilken?), da PCèn taber ca 1time i døgnet...

Jeg gør selv sådan her:

rdate -s sunsite.dk

Jeg har lagt dette ind i root's crontab:

* 0 * * * rdate -s sunsite.auc.dk

Så bliver uret stillet en gang i timen. (Jeg har også problemer med et
*meget* unøjagtigt ur.)

Hvis unøjagtigheden er forudsigelig, så kan man vist få den til at justere
uret automatisk en gang i mellem, så du ikke behøver at tage fat i
timeserveren så ofte. Det har jeg bare ikke lige fået kigget på. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-02-02 19:42

Kenneth T wrote:

> [...]
> skrive i en fil (hvilken?), da PCèn taber ca 1time i døgnet...
> Det ville derfor være smart at bruge en server på nettet (timeserver?).

Din internetudbyder har sikkert en NTP-server (jeg mener faktisk også
sunsite.dk kører NTP), så du kan installere ntpd og køre den op mod denne
server; alternativt kan du køre ntpdate jævnligt - eller rdate (sunsite.dk
kan bruges til rdate).

Rasmus

cat complaints > /dev/null

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 14-02-02 20:35

Kenneth T wrote:

> [...]
> skrive i en fil (hvilken?), da PCèn taber ca 1time i døgnet...
> Det ville derfor være smart at bruge en server på nettet (timeserver?).

Jeg har beskrevet det på:
http://www.gnuskole.dk/bog/tidsserver.html

Held og lykke.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-02-02 19:23

Gunner Poulsen <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> wrote:

>Jeg har beskrevet det på:
>http://www.gnuskole.dk/bog/tidsserver.html

Det undrer mig lidt, at du bare lader Linux-klienterne køre ntpdate en
gang i timen. At stille uret en gang i mellem kan være meget godt, men
det er da en del mere tilfredsstillende at få det til at gå rigtigt,
f.eks. ved at installere en tids-daemon som ntpd.

Fra : frank damgaard

Dato : 14-02-02 21:13

Kenneth T <ken_t@cool.dk> wrote:

> [...]

> skrive i en fil (hvilken?), da PCèn taber ca 1time i døgnet...
> Det ville derfor være smart at bruge en server på nettet (timeserver?).

Er du sikker på at den "taber" en time i døgnet,
ikke blot at det er en fejl i indstilling af ur med
vores tidzone (1 time før GMT) og GMT tidszonen ?

Helst vil unix/linux anvende GMT, og antager at hardwareuret
også benytter dette, og således aldrig skal skifte mellem
vinter og sommertid. Lokaltid udreges ud fra den tidzone
man befinder sig i og aktuelle regler for vinter/sommertid.

DOS/Windows har i deres uendelige visdom fundet på at hardwareuret
skulle følge lokal tidzone og sommer/vintertid og stilles
nogle gange i året med dereaf følgende risiko for at det går galt.

Så kører du også windows/dos, så skal du fortæller linux installation
at du anvender "lokalttid" i hardwareuret (CMOS ur), og ikke GMT.

Se de andre indlæg i tråden om hvordan du i praksis stiller uret
(date, hwclock, adjtime osv.)

--
no signature :)