Hovordan holdes en Maine Coon???
Fra : Mette Frederksen

Dato : 14-02-02 18:39

Hejsa!

Jeg vil godt lige høre!

Ang. min maine coon

Hvis jeg skal på udstilling hvordan skal katten så holdes / løftes??? er
der nogen steder man kan se nogle billeder af en der løfter sin kat.

Så vidt jeg har kunnet forstå skal jeg kunne strække katten ud foran
dommerne... men skal katten ikke ligge på armen? eller hvad???

Hjaæææælp... Jeg har ikke den fjerneste anelse

Jeg synes virkelig jeg savner en "begynder guide" i udstilling...

Hvad skal være i orden inden man skal på udstilling, hvad koster det ca?
hvordan skal katten være, hvordan træner man katten op?
Nu har den anden aften fandt jeg ud af at jeg skal kunne holde katten på en
bestemt måde... Jeg er slet ikke stærk nok til at holde ham.. og han er
heller ikke særlig interesseret i at blive holdt! Måske gør jeg det
forkert... (billeder er meget velkomne!)
Så gik det op for mig at man skulle have burgardiner...

Jeg vil lige høre om der er flere ting jeg skal tage højde for... *S*

Har i gode råd og ideer så er de allesammen meget velkomne! Jeg overvejer
lige nu at samle alt min vide (den er meget lille endnu) på en
hjemmeside.... Så alle de spørgsmål jeg har og får kan komme alle andre til
gode også... For lige nu er jeg ret forvirret! *LOL*

Mange gange tak (det er jo ikke første gang i svarer på mine spørgsmål)

Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-02-02 19:02

Hej Mette!

> Hvis jeg skal på udstilling hvordan skal katten så holdes / løftes???
er
> der nogen steder man kan se nogle billeder af en der løfter sin kat.

Hvis det er en Jyrak udstilling, så er der stewarder hos dommerne til at
holde/løfte katten, så der må du slet ikke slev holde den.
På andre udstillinger er der til den almindelige bedømmelse "bær selv",
meeeen der er en steward ved hvert dommerbord. Jeg er ret sikker på at
du vil kunne få den pågældende steward til at præsentere din kat - eller
måske en anden garvet MC udstiller. Det vil formentligt også være det
bedste, for du vil nok være nervøs første gang, og det smitter af på
katten. Lad en anden holde den, og stå selv ved siden af og lyt og lær.
Allerbedst er det selvfølgelig hvis man ligesom kan "hægte sig på" en
der kan forklare lidt om hvad der sker, og vhorfor osv.

Det er dog en god ide at øve din kat lidt i at blive strakt ud - jeg
tror ikke lige jeg har nogle billeder hvor du kan se det, men måske
nogle andre har. Katten skal som sådan ikke hvile på armen, men kan godt
hvile MOD armen hvis du forstår hvad jeg mener.

Mht. til pelspleje osv. er jeg blank, men der har været ret mange gode
artikler i kattemagasinet her på det sidste om den slags - jeg har jo
korthårede katte, og det er jo så nemt :0)
Der er formentligt andre her på listen som ved meget mere om den slags
end jeg gør.

> Jeg vil lige høre om der er flere ting jeg skal tage højde for... *S*

Du skal have en lille kattebakke med, og en vand- og madskål. Det er
altid godt med et par plastikposer til at pakke bakken mv. ind i når man
skal hjem + evt. noget til at tømme den med. Du skal også selv have
kattemad med, men man kan nok også skaffe et par prøveposer på
udstillingen. Hvis din kat er en gris med vand (får det ned af sig), så
har jeg set at en del langhårs-semilanghårsfolk ikke lader vandet stå
inde i buret før efter bedømmelsen. Istedet bliver katten hvis tilbudt
vand med jævne mellemrum, hvorefter skålen blvier sat væk igen.
Nogle har vand med hjemmefra i en lille flaske med skruelåg - for så
slipper man nemlig for at okse rundt der om morgenen for at finde
toilettet, og derefter balancere med en fuld vanskål, mellem masser af
mennesker, tilbage til buret.

Husk at medbringe din stamtavle på udstillingen, samt gyldig
vaccinationsattest (kan stemples bag på stamtavlen). Vaccinationen skal
være foretaget min. 14 dage før udstillingen.

Husk også at kløerne skal være klippet dagen før (eller et par dage
før).

Mange hilsner Trine
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Daisy

Dato : 14-02-02 19:23

Mette Frederksen wrote:

> Hvis jeg skal på udstilling hvordan skal katten så holdes / løftes??? er
> der nogen steder man kan se nogle billeder af en der løfter sin kat.

Her er et billede af en korrekt præsenteret Maine Coon (næsten helt nede i
bunden af siden; en dame i lilla trøje med en blå kat):

http://www.darak.dk/Udstillinger/2001Herlev/Herlev2001Billeder_1.htm

Og her er der en lang række af Maine Coons som bliver præsenteret på scenen
(det allernederste billede):

http://www.darak.dk/Udstillinger/2001Glostrup/Billeder_4/Scenen4_11_2.htm

Og her er der to Maine Coon som præsenteres på scenen (billede to fra oven):

http://www.darak.dk/Udstillinger/2001Glostrup/Billeder_4/Scenen4_11_3.htm

Og endnu en Maine Coon på scenen (øverste billede):

http://www.darak.dk/Udstillinger/2001Glostrup/Billeder_3/Nominering3_11.htm

Det kan måske give dig en idé om det; det er svært at forklare. Men det er
noget med at den ene arm holder du udfra kroppen, og lader kattens brystkasse
hvile på den (så du har hånden mellem dens forben). Den anden arm holder du
tættere til kroppen og med hånden holder du nederst på kattens mave, så siden
af din hånd rører kattens lår.

Når du kommer på udstillingen, så øv dig i at tage katten ud af buret (det
gøres nemmest baglæns), og spørg en anden udstiller om han/hun vil vise dig
hvodan du skal bære katten.

> Nu har den anden aften fandt jeg ud af at jeg skal kunne holde katten på en
> bestemt måde... Jeg er slet ikke stærk nok til at holde ham.. og han er
> heller ikke særlig interesseret i at blive holdt!

Nej, katten skal lære at blive holdt, men det er nu slet ikke så svært som det
ser ud. Start med ganske kort tid ad gangen, til I begge har fornemmelsen af
det. Det er ikke *så* vigtigt, og der er flere "rigtige" måder end bare en.
Det du skal tænke på er at kattens kropslængde kommer til sin ret, så dommeren
kan se hvor lang katten er. Derfor skal man ikke holde katten tæt ind til sig,
så den bliver "krøllet sammen", men der er mange måder at vise katten strakt
på. Man kan fx hvile det meste af katten ind mod sit eget mellemgulv hvis man
bliver træt i armene, eller hvis katten bliver urolig.

Hmm, det er svært at forklare, men ikke spor svært at gøre. Det bedste du kan
gøre er at vænne din kat til at blive håndteret på alle mulige måder
derhjemme, og så lure på udstillerne når du kommer på udstilling. Så kan du
regne det hele ud på 5 minutter

Håber billederne hjalp lidt.

D.

Fra : Mette Frederksen

Dato : 14-02-02 22:03

Hejsa!

Ja indtil videre har i været rigtig gode vejledere! *S* Mange tak!

Jeg modtager meget gerne flere hits til hvordan man kommer igennem sin
første udstilling! *S* For bare tanken om at jeg måske skal afsted gør mig
lidt nervøs.. tænk hvis jeg bliver afvist i indgangen! *LOL* Træls!!! *LOL*
Eller at min kat går helt bananas.. og løber rundt i hele hallen.. uden at
han gør det muligt for mig at fange ham!!!! "bommer"

Eller hvis katten kradser dommeren!

Argh *LOL* jeg kan se det hele for mig! *S*

Jeg poster lige et link senere.. med hvad jeg har fået ud af jeres fif til
mig.. Så andre også kan få glæde af dem! *S*

Ind til videre
Mange tusinde tak!

Mette

ps.. jo billedere er super! *S*

--
\!/
(@ @)

Fra : Lene

Dato : 15-02-02 10:34

Mette Frederksen wrote:

> Hejsa!

Hej Mette....

> Jeg modtager meget gerne flere hits til hvordan man kommer igennem sin
> første udstilling!

Det er ikke ret lang tid siden, at jeg selv stod ligesom dig :- ) Vi var nemlig
på vores første udstilling i juni 2001, så det er jo ikke lang tid siden. Og
forvirringen var total...Ca 1 1/2 måned op til udstillingen mail-bombede jeg
nærmest Grit ( hun havde sagt at jeg bare skulle spørge, så det gjorde jeg *s*)
med spørgsmål...Hvordan det ene og hvordan det andet...Hvad nu hvis...Og hvad
betyder det...Alle Grits svar på mine spørgsmål fik jeg rigtig meget ud af, men
alligevel dukkede der selvfølgelig noget op på selve udstillingen. Det blev
klaret ved hjælp af at sige : Griiiiit, hvad nu, eller Kjeeeeld hjææælp ( vores
opdrætter som også var der )....Og tjah så gik det jo meget godt. En ting er
helt sikkert, hvis det ikke havde været for Grit og Kjeld tror jeg at det meste
af udstillingen var sket hen over vores små forvirrede hoveder :- )
Selvom vi var forvirrede og meget trætte, da det kom til aften, havde vi
alligevel haft en rigtig god dag og var blevet bidt af at udstille :- )
Vores anden udstilling var ikke helt så forvirrende...Da havde vi allerede
fattet lidt mere ( stadig ved hjælp af "spørgemails"). Men så skete der det, at
en af vores katte blev nomineret ( dvs vi vidste ikke på det tidspunkt at den
var monineret) !!! Uha, hvad gør man så ? Vi havde ikke helt fået med, hvad der
var sket, andet end at dommeren pegede på vores kat og ejeren af den anden kat
sagde tillykke. Eftersom vi ikke helt var med på noget som helst suste vi efter
ejeren til den anden kat og spurgte, hvad vi lige havde "vundet". Han trak på
smilebåndet og forklarede meget venligt, at vores kat var blevet nomineret og
skulle på scenen senere på dagen...Aha, så blev man så meget klogere :- ) Min
erfaring er altså, at langt de fleste udstillere er meget flinke til at hjælpe
en, når man står der og ser ny og forvirret ud :- )) Andre udstillere har i
hvert fald været til stor hjælp for os, især på vores første udstillinger :- )
Derefter begynder tingene virkelig at falde noget mere på plads :- ) Jeg har
uden tvivl stillet mange mere eller mindre dumme spørgsmål, men når man aldrig
har prøvet det før, lærer man jo også kun ved at spørge og spørge og spørge...

> *S* For bare tanken om at jeg måske skal afsted gør mig
> lidt nervøs.. tænk hvis jeg bliver afvist i indgangen! *LOL* Træls!!! *LOL*

Det med dyrlægekontrollen havde jeg også tænkt meget over inden den første
udstilling. Jeg synes, at der er virkelig stor forskel på kontrollen fra gang
til gang. Nogen gange bliver der gået meget grundigt til værks, mens dyrlægen
andre gange næsten kun lige "gramser" ganske kort i pelsen og siger så : ja,
put du bare den i kassen igen...

> Eller at min kat går helt bananas.. og løber rundt i hele hallen.. uden at
> han gør det muligt for mig at fange ham!!!! "bommer"

Det har jeg heldigvis aldrig prøvet :- ) Men jeg har oplevet at en kat (
heldigvis ikke en af mine ) slap ud af transportkassen ude på parkeringspladsen
efter udstillingen lukkede !Det var mørkt og der var tonsvis af biler,
mennesker, transportkasser, tasker osv. Heldigvis blev missen fundet igen. Den
havde gemt sig i en busk.

Du spurgte også, hvad man skal have med. Du skal have tilbagemeldingen fra den
arrangerende klub med. Det er den nederste del af din tilmelding, som bliver
stemplet af klubben. Den bliver sendt til dig med posten, hvis du tilmelder pr
post. Hvis du tilmelder elektronisk, får du en elektronisk tilbagemelding, som
du kan printe ud. Jeg plejer også altid at have kvitteringen for betalt
udstillingsgebyr med ( selvom jeg aldrig har skullet vise den ).
Det kan også være en god idé at tage lidt legetøj med til katten. Felix plejer
at slå 1 fjerkost ihjel pr udstilling :- ))
Alt efter hvor meget du vil slæbe *S*, kan du også tage en stol med, så du kan
hvile dig lidt. I mange haller er der stole, men det er ikke i alle, og det er
heller ikke altid, at der er nok. Derfor har vi altid klapstole med hjemmefra.
Det er rart at kunne sidde ned og slappe lidt af i de stakkels ben, da det jo
er en lang dag :- ) I november fik jeg konstateret en kronisk sygdom (
sklerose:- ( ), og efter det kan jeg slet ikke holde til at stå en hel dag uden
at kunne sidde ned, når jeg trænger til det, så derfor er stole et must, når vi
tager på udstilling : -) Og jeg vil ikke undvære udstillinger, så derfor slæber
jeg gerne lidt ekstra :- ))

Uha, det blev godt nok langt det her. Men jeg håber, at du fik lidt ud af det.
Rigtig god fornøjelse, og held og lykke, og jeg håber, at vi ses i Hedensted :-
))

Mange hilsner fra Lene

Fra : Grit Wessel

Dato : 14-02-02 22:48

Hej Mette

Her er et billede af mig, hvor jeg holder en af mine "killinger" fra mit
A-kuld. Han er godt nok en skovkat, men det skal holdes på samme måde som
maine coonerne:
http://www.dk-ginkgo.dk/killing/a/avalon04.jpg

Min højre hånd holder jeg lige bag ved forbenene: tommelfingeren på den den
ene side af kattens ben, pegefingeren mellem benene og de sidste tre fingre
på den anden side af benene. Venstre hånd holder jeg lige foran bagbenene:
tommelfingeren på den ene side af benene og de fire andre fingre på den
anden side af benene.
Jeg håber ikke, at min (sikkert alt for) præcise beskrivelse af min
fingerplacering forvirrer dig mere end den gavner, men så har du noget at gå
ud fra som en start, og så kan du selv finde ud af, hvordan du holder bedst
selv - for det er jo ikke nogen regel, at det skal være *præcis* sådan, det
er bare sådan jeg holder bedst. Og du kan også bytte om på højre og venstre,
hvis du synes, det er nemmere.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Mette Frederksen

Dato : 15-02-02 08:09

Hejsa!

Tak for billedet!Må jeg kopiere det???? og ligge det på den side jeg har
påtænkt at lave for begyndere?

Nej.. god forklaring!!!

Cæsar hiver bagbenene op når jeg holder ham sådan... Men det er vel bare om
at blive ved og ved med at løfte ham op! *S* ikke? men det er godt nok ikke
længe af gangen han gider "hænge" sådan! *LOL*

Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 15-02-02 11:28

> [...]
ikke
> længe af gangen han gider "hænge" sådan! *LOL*

Det lyder også som min Keshna i starten....(vi skal forøvrigt også snart på
udstilling første gang så jeg synes det lyder som en god ting med din
nybegynderside)

Jeg vidste fra jeg fik hende at jeg gerne ville på udstilling med hende så
min opdrætter viste mig hvordan jeg skulle holde hende og så har vi øvet
siden. Hun gør stadig det med bagbenene af og til men så stiller jeg hende
ned på gulvet og tager hende op igen det hjælper som regel.
I starten kunne jeg heller ikke holde hende lang tid men efter vi har øvet
går det bedre.
Jeg er nu glad for det er en aby på 2,8 kg. jeg har og ikke en Maine Coon,
jeg synes det er hårdt nok i armene i længden med Keshna.

Held og lykke
Camilla Christiansen

Fra : Grit Wessel

Dato : 15-02-02 12:47

> Tak for billedet!Må jeg kopiere det???? og ligge det på den side jeg har
> påtænkt at lave for begyndere?

Det må du gerne.

> [...]
ikke
> længe af gangen han gider "hænge" sådan! *LOL*

Så er det bare at gå i gang med at træne

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/