Grundfør 1786 - søges Niels Nielsen
Fra : Lisbeth Bonde

Dato : 14-02-02 18:21

Mon nogen i gruppen har mulighed for at lave opslag i kirkebogen for
Grundfør omkring 1786?
Jeg søger fødselsdato på Niels Nielsen søn af Niels Nielsen (Rytter) og
Marianne Jensdatter.
Parret får tillige følgende børn:
Maren Nielsdatter født omkring 1791 i Grundfør
Anna Maria Nielsdatter født omkring 1793 i Grundfør
Margrethe Nielsdatter født omkring 1796 i Grundfør
Jens Nielsen født omkring 1799 i Grundfør
Jeg er naturligvis interesseret i alle børnene men primært Niels.
Venlig hilsen
Lisbeth Bonde

Fra : Nils N Jepsen

Dato : 14-02-02 19:53

Hej Lisbeth
Du kan selv søge i folketællingen for 1787 på nettet:
http://www.folketimidten.dk/

eller http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
Aarhus, Vester Lisbjerg, Grundfør, FT-1787, B3328, , hvor du kan målrette
søgningen .
Aarhus, Vester Lisbjerg, Grundfør, Grundfør By, , , 11, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Nielsen, 27, Gift, husbond, bonde og gaardbeboer,
Mariane Jensdatter, 28, Gift, madmoder, ,
Niels Nielsen, 2, Ugift, ægte søn, ,
Jens Nielsen, 26, Ugift, tjenestekarl, ,
Bodil Andersdatter, 30, Ugift, tjenestepige, ,
Johanne Christensdatter, 20, Ugift, tjenestepige, ,

hvis du så prøver 1801 folketællingen finder du sikkert resten af børnene.

Fra : Poul Brodersen

Dato : 16-02-02 15:54

Hej Niels og Lisbeth

Kirkebog for Grundfør findes ikke før 1812, men der er fkt. 1787 og 1801 som
nævnt. Jeg har selv haft et problem mht Grundfør. Min ane Mette Pedersdatter
Mollerup optræder i fkt. Trige sogn 1845, 75 år gl. og født i Grundfør. Hun
er altså født ca.1770, men ingen Mollerup kunne findes i fkt 1787 i
Grundfør. Hendes familie kunne naturligvis være rejst bort, men ihukommende
præsternes udprægede modvilje mod at anvende andet end patronymer til bønder
og deres familie fik jeg den ide, at hun måske havde brødre, der kunne
findes i lægdsrullerne. Altså i gang med dem, og det viste sig hurtigt, at
der var Molleruppere i rullen. Deres fader hed Peder Rasmussen og var
universitetsbonde i Hinnerup. Han havde fået fæstet efter at han havde været
på universitetsgården i Mollerup, Linå sogn, før han kom til Grundfør. Så
deraf navnet Mollerup.

Poul Brodersen