[debian] Diverse spørgsmål
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 14-02-02 16:54

1.
Er der ikke en, som kan forklare, hvordan jeg betjener VI fra
tastaturet? Jeg har endnu ikke fundet nogen logik i den måde, man
tilgår funktionstasterne! :)

Alternativt: Hvordan får jeg fat i Pico som Debian pakke?

2.
Jeg ledte og ledte i pakkelisten i går, men synes ikke jeg kunne
finde en SSH server nogle steder. Jeg plejede at tilgå min Red Hat
med en PuTTY fra Windows. Jeg vil gerne have samme mulighed med
Debian, men ak, jeg har kun kunne finde Telnet, hvilket jeg ikke vil
bruge.

3.
Hvordan fortæller jeg Debian, at den skal have fast IP og ikke bruge
DHCP?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Så er man godt nok en spade --> http://www.sjl.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-02-02 16:59

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> Alternativt: Hvordan får jeg fat i Pico som Debian pakke?

apt-get install nano

> 2.
> Jeg ledte og ledte i pakkelisten i går, men synes ikke jeg kunne
> finde en SSH server nogle steder. Jeg plejede at tilgå min Red Hat

apt-get install ssh

> 3.
> Hvordan fortæller jeg Debian, at den skal have fast IP og ikke bruge
> DHCP?

man interfaces

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 14-02-02 17:21

Peter Makholm wrote:

> apt-get install nano

Virkede perfekt! :) Elsker den lille editor - hurtig og nem!

> apt-get install ssh

"Package SSH has no installation candidate".

Jeg forstår ikke helt, men det virker som som, at den ikke kan finde
den, eller også mangler den et versionsnummer.

> man interfaces

Fedest! Takker! Nu har den sin egen IP-adresse! Det er lidt nemmere at
fungere som server på den måde! ;)

/Søren

Fra : Dennis Haney

Dato : 14-02-02 18:10

For at svare på dit oprindelige spørgsmål...

:q quit
:q! quit uden at gemme
:wq gem og quit
i gå til insert mode (tryk ESC for at komme ud)
r erstat et tegn
R erstat flere tegn (tryk ESC for at komme ud)
plus en millard flere.

> Virkede perfekt! :) Elsker den lille editor - hurtig og nem!

Den sutter kosmisk! ;)

> "Package SSH has no installation candidate".
>
> Jeg forstår ikke helt, men det virker som som, at den ikke kan finde
> den, eller også mangler den et versionsnummer.

Den ligger i non-US, da der er kryptering indvolveret...

--
Dennis
I too have always thought explanations were overkill when correcting peoples

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 14-02-02 18:46

Dennis Haney wrote:

> Den ligger i non-US, da der er kryptering indvolveret...

Hvordan henter jeg nogle af dem? Da jeg installerede spurgte den om
jeg ville bruge non-US. Det sagde jeg "Ja" til, men den skal vel
have at vide, at det er der den skal lede.

/Søren

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-02-02 17:05

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> [...]
>tilgår funktionstasterne! :)
>
>Alternativt: Hvordan får jeg fat i Pico som Debian pakke?

'apt-cache search pico'

Ok. Den finder kun 'nano', som tilsyneladende er en pico-klon.

> [...]
>med en PuTTY fra Windows. Jeg vil gerne have samme mulighed med
>Debian, men ak, jeg har kun kunne finde Telnet, hvilket jeg ikke vil

'apt-cache search ssh'

Derefter installerer du de ønskede pakker med 'apt-get install
pakkenavn'.

>3.
>Hvordan fortæller jeg Debian, at den skal have fast IP og ikke bruge
>DHCP?

I filen /etc/network/interfaces. Et interface med DHCP ser således ud:

iface eth0 inet dhcp

....og et interface med statisk ip ser således ud:
iface eth1 inet static
address 192.168.1.3
netmask 255.255.255.0

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Henrik Boegh

Dato : 14-02-02 18:12

Allan Olesen told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> 'apt-cache search pico'

> Ok. Den finder kun 'nano', som tilsyneladende er en pico-klon.

Korrekt. Pico findes ikke som Debian pakke grundet nogle ret
restriktive licensregler for Pico.

[...]

> Allan Olesen, Lunderskov

> "UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ too much in my email address ***

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 14-02-02 18:34

Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net> wrote:

HB> Korrekt. Pico findes ikke som Debian pakke grundet nogle ret
HB> restriktive licensregler for Pico.

En af Debian-udviklerne vedligeholder uofficielle pakker af
pine og pico som kan apt-get'es ved at tilføje

   deb http://www.braincells.com/debian sid/

til sources-listen.

Morten

--
"Education is a method whereby one acquires a higher grade of prejudices."
(Laurence J. Peter)

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 14-02-02 19:43

On Thu, 14 Feb 2002 17:46:21 GMT
> [...]

> jeg ville bruge non-US. Det sagde jeg "Ja" til, men den skal vel
> have at vide, at det er der den skal lede.

Kig i din /etc/apt/sources.list, hvis der står noget i stil med:
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib
non-free Så skulle den være der, sørg for at opdatere (apt-get update) og
prøv så igen.

Hvis den ikke står der, så tilføj den, hvis du bruger testing eller
unstable skal stable erstattes med pågældende. Husk at opdatere.

mvh Andreas