Prob - Bærbare kører skidt på LAN'et
Fra : Sune

Dato : 14-02-02 09:01

Hey,

Sorry hvis jeg fornærmer nogen ved, at poste i både netværk og
netværk.stort, men hvor det her prob. lige hører hjemme ved jeg ikke :-|

-----

Altså : Udgangspunktet for mit prob er, at jeg kan ikke fange mine bærbare
PC'er med Remote Control programmet Netop. Alle de stationære kører fint.
Jeg kan pinge maskinerne med TCP men IKKE med UDP, hvilket får Netop's
support til at sige at der er noget i netværket der er "fucked up". En gang
imellem (læs: Hvis jeg er heldig) kan jeg pinge de bærbare på UDP og dermed
også få fat på de bærbare med Netop. Der er altså derfor noget der siger
mig, at de bærbare kører ustabilt på LAN'et

Alle maskiner på LAN'er kører via samme switch, samme OS og samme generelle
netværksopsætninger. De bærbare kører med henholdsvis PCMCIA netkort,
on-board netkort og med forskellige CPU'er. Det er altså ikke med een
bestemt type maskine eller netkort det er galt med. Netværket er et Win2k
miljø.

Nogen gode forslag ?

Sune

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 14-02-02 19:25

On Thu, 14 Feb 2002 09:00:58 +0100, "Sune" <sm@kmc.dk> wrote:

>Jeg kan pinge maskinerne med TCP men IKKE med UDP,

Sludder. Ping kører hverken TCP eller UDP.

Men... Hvilken version af Netop?
De nyere kan sættes til at køre TCP.
--
Per K. Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-02-02 01:45

Hej Per K. Nielsen <pnielsen@image.dk>

>Sludder. Ping kører hverken TCP eller UDP.

Man kan argumentere for at "ping" basalt set går ud på at sende en
forespørgsel, vente på svaret og måle tiden tur/retur derfor. Også
selvom det ikke er med ICMP.

Så prøv at moderer dit sprog en smule.

>Men... Hvilken version af Netop?
>De nyere kan sættes til at køre TCP.

Nyere? Nu er Netop et produkt med en lang historie, men så længe jeg
kan huske tilbage har default porten været TCP/6502

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 18-02-02 11:04

On Sat, 16 Feb 2002 01:45:02 +0100, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Nyere? Nu er Netop et produkt med en lang historie, men så længe jeg
>kan huske tilbage har default porten været TCP/6502

Du husker forkert.
Selv i version 7.0 er default UDP/6502.

--
Per K. Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-02-02 17:23

Hej Per K. Nielsen <pnielsen@image.dk>

>Du husker forkert.
>Selv i version 7.0 er default UDP/6502.

<snif, snif> .. du har ret. Min hukommelse er broken.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Heine Laursen

Dato : 14-02-02 23:37

"Sune" <sm@kmc.dk> wrote in

[Klip]

> Nogen gode forslag ?

vær sikker på at både den stationære og den bærebare køre enten med half
duplex eller full duplex og ikke et et mix af disse 2.

Heine Laursen

Fra : Sune

Dato : 18-02-02 08:14

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> vær sikker på at både den stationære og den bærebare køre enten med half
> duplex eller full duplex og ikke et et mix af disse 2.

Hey,

Netop er version 6.5 og har prøvet både TCP/UDP og TCP/TCP. Alle netkort
kører Full Duplex og jeg har også prøvet at kører half duplex samt sætte
hastigheden på netkortet ned til 10 mbps. Ingen virkning

Tak for forslagene - flere modtages gerne med glæde

Sune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-02 20:47

On Mon, 18 Feb 2002 08:14:09 +0100, "Sune" <sm@kmc.dk> wrote:

> Netop er version 6.5 og har prøvet både TCP/UDP og TCP/TCP. Alle netkort
> kører Full Duplex og jeg har også prøvet at kører half duplex samt sætte
> hastigheden på netkortet ned til 10 mbps. Ingen virkning

Lad være med at sætte hastighed og duplex fast på netkortene,
hvis du ikke også gør det på switchene; enten skal man køre auto
i begge ender, eller også skal man køre fast i begge ender.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sune

Dato : 18-02-02 10:29

Hey,

Har fundet fejlen. Alle de bærbare kører med en VPN klient. Selvom klienten
IKKE kører når maskinen sidder på LAN'et skal driveren til VPN'en alligevel
disables !!! Men nu spiller det. Så skal jeg bare have lært brugerne at
enable driveren når de er i "marken"

Livet er ikke altid nemmere for brugeren når de har en bærbar !!!

Mvh,

Sune

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 18-02-02 10:55

On Mon, 18 Feb 2002 10:29:27 +0100, "Sune" <sm@kmc.dk> wrote:

>Selvom klienten
>IKKE kører når maskinen sidder på LAN'et skal driveren til VPN'en alligevel
>disables

Formentlig vil det være nok at ændre binding-order så det ægte netkort
står først.
Prøv det.
--
Per K. Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-02 19:25

"Sune" <sm@kmc.dk> skrev i en meddelelse
> Livet er ikke altid nemmere for brugeren når de har en bærbar !!!

Find noget ordentligt VPN-software til dem.
Evt noget der kan få besked på at starte vha DHCP/PPP

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Sune

Dato : 19-02-02 08:15

> [...]
> http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Mit VPN software er nu godt nok Jeg fandt ud af at der skal åbnes for
UDP porten til Netop på VPN klienten selvom den IKKE kører. Den står
åbenbart i baggrunden og aggere en slags FW. Så problemet er løst uden bøvl
for brugeren.

Endnu engang tak for forslagene.

Sune