Overvægt - Hjælp!
Fra : Lilian Hansen

Dato : 14-02-02 00:12

Hej alle.

Er der nogen af jer der kan give mig et godt råd. Min dejlige fjordhest
(vallak) er blevet fed. Jeg forstår det egentligt ikke, for han er sat
gevaldigt meget ned i foder. Han får Hestemüsli, 500 g 2 gange dagligt. Hø
til frokost og til natten, ca. 3-4 kg i alt. Og meget meget lidt halm. Mine
andre 2 heste går på halm, men det tør jeg ikke med min fjordhest, for så
kan han lige pludselig ikke rokke med ørerne, for så vil han æde fra morgen
til aften. De er kun på fold 3 dage ugentligt. Onsdag og i weekenden. (De
kan ikke være ude når jeg ikke er hjemme, for jeg arbejder en times kørsel
fra mit hjem og det er ikke særligt trygt). Han er ikke blevet redet i en
del måneder efterhånden, dels pga vejret, men også en del andre ting. Så
motion har han altså ikke fået for meget af, derfor skar jeg også kraftigt i
hans foder. (Faktisk blev det halveret, da vi ikke kunne ride mere.) Og
alligevel er han blevet fed.
Jeg ville blive glad for et godt råd.......

På forhånd tak
Lilian

Fra : Iben Holst

Dato : 14-02-02 11:07

Hej !

Der er meget man kan gøre for at slanke sin hest på en god måde, men først
og fremmest skal du bytte hø´et ud med halmen. En skrap slankekur er at
sætte sin hest på vand og halm - det er så lige i overkanten at gøre det
*S*, men hø feder altså betydeligt !

Iben

Fra : Charlotte Rasmussen

Dato : 14-02-02 13:16

hej Lilian.
Det var jo ikke så godt, motionen er bare meget vigtigt for din hest især i
fjordhest. Hvad slags foder giver du den? Du må for alt i verden ikke give
den for meget af den fede foder hellere en masse æbler og gulerødder, det
gjorde vi med min mors hest og det hjalp meget, håber at du kan bruge dette
råd.

Knus Charlotte

Fra : Tanja Bromley

Dato : 14-02-02 14:45

Tag kraftfoderet væk. - En Fjordhest der ikke arbejder behøver overhovedet
intet kraftfoder.
Lad være at skifte høet ud med halm - du risikerer forstoppelse (taler af
erfaring med min egen Fjordhest).
Han må max. få 3,5 FE pr. dag. - Giv hø og saftfoder (gulerødder, roer osv.)
+ vitamin/mineral-blanding ... niks mere.

Men regn ikke med, at han bliver pæn at se på. En Fjordhest der ikke er i
arbejde vil altid være en smule vommet og hængemavet at se på, fordi
muskulaturen bliver slap af stilstand.

Mvh. Tanja

Fra : Liz

Dato : 14-02-02 21:51

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men regn ikke med, at han bliver pæn at se på. En Fjordhest der ikke er i
> arbejde vil altid være en smule vommet og hængemavet at se på, fordi

Hej,
Alle heste bliver "vommet" hvis de får meget halm, så gi' hesten hø og
saftfoder og undgå kraftfoderet. Taler af erfaring.

Mvh Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 15-02-02 10:07

Hej !

Inden jeg begynder at sige mere, vil jeg gerne vide om I mener de bliver
vommede af halm generelt eller kun hvis de ikke bliver rørt nok ??

Iben

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 17-02-02 08:53

In <3c6cd06b$0$261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Iben Holst wrote:

> Hej !
>
> Inden jeg begynder at sige mere, vil jeg gerne vide om I mener de bliver
> vommede af halm generelt eller kun hvis de ikke bliver rørt nok ??

    De blir vommede af halm - ingen tvivl om det. "Min" DV'er ligner en
gravid følhoppe når man ser ham bagfra fordi han æder uhyggelige mængder
halm. Faktisk skal jeg have spurgt om han ikke kan blive sat lidt op i
foder fordi han muligvis gør det fordi han er sulten ...... (Han har godt
nok ikke nogen stalduvaner - men til gengæld æder han halm hele tiden og
drikker masser af vand.....*Suk*) Han er i hvert fald blevet mere vommet
på det seneste. :/ Og han går generelt mindst 2 timer om dagen - og har
en uhyggelig kondi - så han skulle jo ikke gerne ha fået mave fordi han
ikke laver noget ;)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Iben Holst

Dato : 17-02-02 09:02

Ok, tak! Jeg er bare ikke stødt på det før, at heste er blevet vommede af
halm hvis de samtidig bliver rørt. Men det er måske fordi nogle heste bare
ikke kan begrænse sig og simpelthen grovæder af halmen ?!

Iben

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 17-02-02 14:39

In <3c6f63df$0$224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Iben Holst wrote:

> Ok, tak! Jeg er bare ikke stødt på det før, at heste er blevet vommede
> af halm hvis de samtidig bliver rørt. Men det er måske fordi nogle heste
> bare ikke kan begrænse sig og simpelthen grovæder af halmen ?!

   "Min" lille prusser har alså heller ikke nogen stalduvaner ;) Men det
ville han nok få hvis han ikke fik/åd alt det halm .....

Fra : Lilian Hansen

Dato : 14-02-02 22:22

Hej Tanja og Charlotte

Tak for jeres svar.
En ting er sikkert. Han ser "slap" ud i musklerne og det "blævrer" på ham.
(Men han er jo selvfølgelig alligevel den smukkeste HVIDE fjordhest!
Han får 500g (vejes nøje) Hestemüsli om morgenen og om aftenen. Til frokost
får han ca 2 kg hø og det samme til natten. Han får meget lidt halm. Kun i
weekenderne på jordfolden. Jeg har nemlig forstået det sådan, at halm bliver
de meget vommet af. Han bruger også meget længere tid til at spise halm. Han
får en gang i mellem lidt halm eller hø i sin Hayball.
Hvis jeg nu valgte at sætte hans Hestemüsli ned til 250 g og så gulerødder
eller kun gulerødder istedet for må müslien, hvor mange eller hvor meget
skal han så have morgen og aften? Og hvordan giver jeg ham vitaminerne? Er
det i en slags foder og hvad skulle det være for noget? Måske spørger jeg
dumt, men han er min lille "basse" og jeg vil så gerne, at han har det godt
uden, at skulle sulte, bare fordi vi ikke lige for tiden har fået ham redet
så meget. Det er jo ikke hans skyld!
Jeg har lige vejet ham her til aften med et vægtmålebånd og med lidt godt
vilje, vejer han 415 kg og han er 142 i stang.
Hvordan fodrer du din fjordhest og med hvad?

Mange hilsner Lilian

Fra : Tanja Bromley

Dato : 15-02-02 11:46

> [...]
> skal han så have morgen og aften? Og hvordan giver jeg ham vitaminerne? Er
> det i en slags foder og hvad skulle det være for noget?

Først læser du på Hestemüsli-posen, hvor stor mængde en hest skal ha' pr.
dag, for at være dækket ind af vitaminer mineraler. Der står sikkert et
eller andet med min. 1 kg, ku' jeg forestille mig ?
Det er unødvendigt foder, og derved penge ud af vinduet. Køb hellere et
produkt som f.eks. Travo Sport E, som er vitaminer (hvis du køber en sæk, i
stedet for de dyre spande, har du vitaminer til hele vinteren i én sæk). Så
giver du 1 håndfuld korn morgen og aften - og f.eks. aften giver du så den
angivne dosering (jeg mener det er 100 g) vitaminer oveni kornet.

Gulerødder er fyldfoder, der mætter men ikke feder. Du kan sagtens gi' ham
et par kg om dagen. Du skal ikke trække noget hø eller noget fra, hvis du
giver gulerødder, for der skal jeg-kan-ikke-huske-hvor-mange kg (mange!) til
en enkelt FE - så et par kg har ingen indflydelse på foderplanen andet
end, at det giver ham noget mere at tygge i.

2 kg hø, 2 gange dagligt - i alt 4 kg = 2 FE
Det er for lidt, hvis du skærer kraftfoderet væk. Giv i stedet 3 kg hø
morgen og aften, så kommer du op på 3 FE i stråfoder, og det er bare fint.

Min egen Fjordhest får:
1 håndfuld korn morgen og aften. - Aften endvidere Travo Sport.
Wrap efter ædelyst - ca. 10-12 kg. pr. døgn. (der skal større mængde wrap
til en FE end hø).

Min hest er ikke i arbejde, og han er ikke slank. Men han er blevet pænere
at se på, end da han gik rundt med halmvom, og han har også mere energi (når
jeg endelig får redet en smule).

Håber du kan bruge det til noget.

/Tanja

Fra : Pia

Dato : 15-02-02 12:18

så vidt jeg husker er der også meget majs i de der müsliprodukter, og det
feder vel ret meget?

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 17-02-02 09:04

In <3c6ce712$0$89096$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> [...]
> skærer kraftfoderet væk. Giv i stedet 3 kg hø morgen og aften, så kommer
> du op på 3 FE i stråfoder, og det er bare fint.

   Der går 8 kg gulerødder til en FE. :)

Fra : Lilian Hansen

Dato : 17-02-02 21:51

Hej Tanja og alle i andre der har svaret mig.

Jeg vil lige forklare!
2 af mine heste står på halm og min "buttede" fjordhest står på spåner for
ikke at blive mere buttet. De får masser af hø hver dag, så de har noget at
stå og tygge i. Så det er altså ikke fordi han står på det bare gulv.
Jeg kan bruge alt det du skrev, Tanja. Tak. Jeg tror jeg gør som du skriver.
Et par håndfulde Müsli morgen og aften og så vil jeg tilsætte Travo Sport E.
(Hvor køber jeg det, jeg bor i sydsjælland??)
Han får så fremover 3 kg hø til frokost og 3 kg til natten. Jeg kan jo så
sagtens lade ham få gulerødder ind i mellem uden at han bliver yderligere
tyk!
Der er en ting jeg har tænkt på. Når folk siger/skriver "hesten får 1 L, så
tænker jeg altid, er det mon 1 kg eller ? Det kommer vel an på hvad der er i
den L??

Tak for svarerne, Lilian :0)

Fra : Tanja Bromley

Dato : 17-02-02 23:13

Du kan købe Travo Sport i enhver foderstof-forretning - så gå bare ned i
den nærmeste og spørg efter det.

Det der med litermål ... ja, man skal da vide, hvor mange kg der går i sådan
et mål, før man kan anvende det til foder. Men det er jo li'som en alm.
foderøse/skovl .... de er forskellige i størrelsen, så man skal lige ha'
vejet af, hvor meget der går i.

Held og lykke med fodringen - din nye foderbeslutning lyder rigtig
fornuftig. Lad høre hvordan det går hen ad vejen.

Mvh. Tanja

Fra : Lilian Hansen

Dato : 18-02-02 21:56

Hej igen.

Tænkte det nok det der med skovlstørrelsen. Derfor vejer jeg alt det müesli
mine får. Selvfølgelig ved jeg hvor meget der kan være i min skovl, men jeg
vil ikke komme til at give for meget. Det er jo også bare en vane at det
lige skal på vægten.......
Jeg lader høre fra mig hen ad vejen.... Tak for svarerne.
Tanja - jeg så du havde svaret på noget med westernsadler! Er du
westernrytter lige som mig?

Tak Lilian

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-02-02 14:05

> Tanja - jeg så du havde svaret på noget med westernsadler! Er du
> westernrytter lige som mig?

JA, det er jeg !
Rider p.t. på min Fjordhest, men har et par ungheste undervejs. Ikke et ondt
ord om Fjordheste, men min er tidligere kørehest, senere engelsk redet -
så jeg føler ikke, jeg kan komme nogen vegne med ham i længden (har haft ham
i 8 år nu - og redet western i 6 år). Så jeg har kastet mig ud i lidt
forskelligt .... en blandingspony, en Pinto (lige så meget blandet *S*) og
en Quarter

/Tanja

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 23-02-02 09:37

In <3c702b05$0$62848$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> [...]
> alm. foderøse/skovl .... de er forskellige i størrelsen, så man skal
> lige ha' vejet af, hvor meget der går i.

   Et billigt sted at få en fornemmelse af hvor meget der går til en liter
af hvad er i ridemærkebogen. Jeg har givet den kongelige sum af 100,- for
den :) Og her er blandt andet osse DRF's udkast til købekontrakter og
lejekontrakter og alt muligt andet godt af den slags.

Fra : MM

Dato : 16-02-02 18:40

Han får meget lidt halm. Kun i
> [...]
Han
> får en gang i mellem lidt halm eller hø i sin Hayball.

Nu spørger jeg måske dumt, men hvis de ikke får halm og meget lidt hø, hvad
står de så på? Jeg har selv en nordbagge som har tendens til overvægt og
derfor ikke får ret meget foder (to håndfulde om dage) desuden kan hun ikke
tåle hø og får derfor frøgræshalm ( fire skiver om dagen), men til gengæld
får hun en hulens masse halm, så hun både har noget at tygge på og ligge i.
Hvis jeg skulle droppe det, hvad skulle hun så ligge på? (hun kan ikke tåle
spåner, og det er jo også temmelig dyrt)
Venlig hilsen Mia

Fra : Iben Holst

Dato : 17-02-02 08:28

Hej !

Ja efter min mening skal du da bare fortsætte som nu !

Min Araber kan heller ikke tåle hø og Shetlandsponyen bliver bolle fed af
det, så her står den også på kolosal meget halm og lidt frøgræs.
Og de har det fint !! Ingen forstoppelser og ingen vommethed.

Iben

Fra : taina

Dato : 18-02-02 23:32

Hej Tanja

Det med foderenheder, og hvad der generelt skal være i foderet, hvor kan man
læse mere om det?

Mvh. tina

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-02-02 14:08

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Tanja
>
> Det med foderenheder, og hvad der generelt skal være i foderet, hvor kan
man
> læse mere om det?

Du kan starte her: http://www.husdyr.kvl.dk/htm/hs/fodhv.htm ... og desuden
er Ridemærkebogen også udmærket.
Snakker vi specifik Fjordheste-fodring, anbefaler jeg "Bogen om
Fjordhesten".

/Tanja

Fra : taina

Dato : 19-02-02 17:01

Tak! Jeg vil prøve med de to første - det kan godt være at den sidste ikke
passer så godt til en lille fuldblodssag

Fra : annaras

Dato : 07-03-02 23:06

Hej Tina

På Landbrugsforlaget hos Landbrugets Rådgivningscenter har de udgivet to
bøger om hestehold. En generel bog : "Hestehold - en grundbog" og en
specielt om fodring. Den hedder vist nok "Fodring af heste". Begge bøger kan
købes på Rådgivningscenterets hjemmeside: www.lr.dk
Eller de kan bestilles pr. telefon. 8740 5500.

God fornøjelse med fodringsstudierne

MVH
Anna

taina <tante-t@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:x7fc8.213$021.7327@news.get2net.dk...

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-02-02 21:48

> [...]
times kørsel
>fra mit hjem og det er ikke særligt trygt). >På forhånd tak

Hej Lilian!

Hvorfor er det ikke trygt, at de er på fold når du er på
arbejde? Er hegnet i dårlig stand?
Hvad kan der ske på folden, som ikke kan ske i boksen (hvis den
altså ikke kan bryde ud)
Jeg går selv meget op i at mine heste er så meget på fold som
muligt (ikke for en hver pris) Jeg mener, det er jo hestens
naturlige element - specielt en fjordhest.
Hvis de har et læskur ville det jo være optimalt for de fleste
ponyer. Han ville på den måde også bruge sig selv lidt mere
både psykisk og fysisk.

Min gamle fjordhoppe, ville godt nok blive knotten, hvis hun
ikke kom ud dagligt!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Lilian Hansen

Dato : 18-02-02 22:08

Hej Nina
Grunden til at de ikke er ude når jeg er på arbejde er simpel. Jeg arbejder
100 km fra mit hjem. Og det ville tage mig ca. en time at komme hjem hvis
der skulle ske noget. Mit hegn er perfekt og vi tilser det dagligt. (også
selv om de ikke har været ude, for her er meget vildt som render rundt på
vores folde.) Men - min lille fjorfjums elsker at rulle og helst så tæt på
hegnet som muligt. Og det har resulteret i, at han har lagt hegnet ned og
min nye hest har lige lagt hegnet ned her i weekenden. Og vi bor meget tæt
på en vej hvor folk kører som sindssyge. Selvfølgelig er det jo ikke noget
der sker hver dag, men hvis det sker, ville jeg få det forfærdeligt hvis min
mor (som også bor her) ringede og fortalte at hegnet var nede og hestene gik
sig en tur! Min mor er dårligt gående og har dårlig ryg så hun ville intet
kunne stille op . Vi har kun boet her 1½ år så vi har ikke nået at få lavet
læskur endnu, men det kommer her til sommer. Vi har prioriteret at få lavet
ridebane og få lagt folde om så de er klar til sommer. Der var meter højt
ukrudt på foldene, så lige nu går de kun på en fold lige ved stalden til de
andre kan bruges, men græsset skal lige "sætte" sig. Skuret kommer til at
stå på den midterste fold, fordi så kan de være der når vi ikke er hjemme.
Skulle de så lægge hegnet kan de højst rende ind på en anden fold. Så skulle
fa... da stå i om de også lægger det næste hegn ned. Det tror jeg ikke. Så
indtil sommer, når de kan komme ind på min midterste fold, er det ikke så
trygt for mig! Min hoppe syntes bestemt også det er unfair, hun ikke kan
komme ud hver dag (hun har før gået i løsdrift) så jeg tror de alle 3 ville
glæde sig hvis de vidste hvad der venter

Mange hilsner Lilian

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-02-02 22:32

Hej Lilian

Nå, ja det kan jeg godt se ikke er så smart, hvis de får vælted
hegnet, men de har da noget at glæde sig til.

<3c716f34$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...