HP Deskjet 980Cxi eller Cannon Bubble Jet ~
Fra : Kent Christensen

Dato : 13-02-02 18:54

Hej

Ja, med hjælp fra flere gæve folk her i gruppen, følte jeg mig rimeligt
overbevist om, at det var en HP Deskjet 980Cxi, der skulle blive min
næste printer. Da jeg så ville hen og se på den i en butik i dag, kom jeg
imidlertid i tvivl, idet en eskedient i butikken talte mig varmt om en printer
fra Canon - nemlig Cannon Bubble Jet S630. For det første skulle den
være meget billigere i drift, og printeren skulle i øvrigt være meget
hurtigere til at udprinte fotos, idet den havde et ægte 1200 Dpi printerhoved.
Ekspedienten syntes i øvrigt, at det var for dårligt, at der kun var et
300 Dpi printerhoved i alle HP's printere. Det har jeg så ikke kunnet finde
nogle steder, om det passer.

Jeg spurgte, om printeren nu også er så pålidelig og driftsikker, som
printerne fra HP har ry for at være. Det mente ekspedienten bestemt -
ihvertfald havde de ikke fået nogle klager på den. Printeren skulle
også kunne udprinte fotos i ligeså imponerende kvalitet som HP'eren,
nemlig 2400x1200 Dpi. Dog er Cannon Bubble Jet S630 væsentligt
bedre, hvad angår sort tekst. Den skriver nemlig sort med 1200 Dpi,
hvor HP'eren har max 600 Dpi.

Ekspedienten påpegende også, at driftsomkostninger var væsentligt
lavere ved Bubble Jet S630, da den havde 4 forskellige farvepatroner.
HP'eren har jo kun 2, en farvepatron og en sort patron.

En ulempe jeg kan se ved S630'eren er, at den ikke har udskiftelligt
printerhovede. HP kører jo med udskiftelige printerhoveder - der er
jo faktisk én integreret i farvepatronerne. Det er jo selvfølgelig også det,
der gør HP-patronerne dyre - men er det ikke også en væsentlig årsag
til HP's driftsikkerhed? Hvis der skule ske noget med S630'erens
printerhoved , er den jo kaput.

Jeg håber meget, at der sidder et klogt hoved derude et sted, som
kender noget til begge printere - og som ikke har noget imod at råde
mig . Hvilken én skal jeg dog vælge????

Se evt. mit indlæg og tråden i "HP Deskjet 970Cxi/980Cxi og fotoprint?"
fra den 10/2 2002 for yderligere information.

Vh
Kent (krydser fingre)

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 13-02-02 21:17

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3c6aa7e9$0$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Se evt. mit indlæg og tråden i "HP Deskjet 970Cxi/980Cxi og fotoprint?"
> fra den 10/2 2002 for yderligere information.

Hej Kent
Nu har jeg ikke lige en HP9xx privat da det er et par år siden jeg skiftede printere sidst
jeg har nu en HP710 men havde før en canon4200, på arbejde bruges jeg også en HP930
og det med at Canon skulle være billigere i drift end HP må jeg stille et stort spørgsmålstegn
ved, jeg har ikke opdaget dette.
Patroner til Canon er billigere end patroner til HP javel men hvad hjælper det når man skal skifte
printerhoved til Canon, ifølge Canon selv efter 4 til 5 patron udskiftninger.
Det er også korrekt at ifølge specifikationer skulle en Canon printe ud med en bedre opløsning
men i virkeligheden ser udprintninger på en HP bedre ud.
Hvis du skal have en god udskrift på en Canon kræver det også bedre papir de er meget kræsne,
hvorimod en HP skriver på alt du kaster i den.
Som jeg og andre siger hvis man skal købe printer er der kun HP der dur, hvorimod hvis
det drejer sig om scanere er det Canon man skal have.
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen
paul@sorensen.as

Fra : Kent Christensen

Dato : 13-02-02 23:06

"Paul Østerby Sørensen" <paul@sorensen.as> skrev i en meddelelse news:3c6acb9d$0$18443$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> printerhoved til Canon, ifølge Canon selv efter 4 til 5 patron udskiftninger.

Ja, se det nævnte ekspedientent jo ingenting om - at printerhoveder skulle skiftes med
mellemrum - men jeg frygtede det. Selvfølgelig bliver et printerhoved slidt, og så må det
jo alt andet lige være betryggende at vide, at det bliver skiftet hver gang, der kommer en
ny farvepatron i printeren.

> [...]
> Hvis du skal have en god udskrift på en Canon kræver det også bedre papir de er meget kræsne,
> hvorimod en HP skriver på alt du kaster i den.

Det er jo ikke uvæsentligt. Jeg har i øvrigt lige læst, at en en Bubble Jet S630 kun kan
håndtere papir, der max vejer 105 g/m2. Det er ikke meget, hvis man gerne vil printe
ud på noget ordentligt kvalitetspapir. Jeg vil fx sommetider komme til at skulle lave
foldere og brochurer - og der slår 105 g/m2 kun meget vanskeligt til. En HP 980Cxi
kan håndtere papir helt op til 200 g/m2!!!

> Som jeg og andre siger hvis man skal købe printer er der kun HP der dur, hvorimod hvis
> det drejer sig om scanere er det Canon man skal have.

Det vil jeg huske.

Du skal have mange tak for dit svar. En helt uvurderlig hjælp .

Det BLI'R sgu 980'eren!

Vh
Kent

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-02 21:47

> [...]
> Ekspedienten syntes i øvrigt, at det var for dårligt, at der kun var et
> 300 Dpi printerhoved i alle HP's printere. Det har jeg så ikke kunnet
*****************************
Canon er kommet godt med i kapløbet om gode printere.
Hvor de før var meget blege i udskriften af billeder, er der
kommet mere pigment i blækket.
Model S630 er en meget hurtig printer, måske FOR hurtig,
da test har vist, at den smider med blækket uden for eks.
disse bogstaver, hvis det printes ud på alm. hvidt papir.
Hvad billeder angår, så har Canon aldrig været speciel neutral.
Endten for blege eller som med S630 for røde i nuancerne.
Det ser godt ud med fotos fra sydens sol og klare farver, men
helt realistisk er det ikke..
Alt i alt er 630'eren en meget hurtig printer til alle opgaver.
Canon's separate blækpatroner er en god idê, men et nyt
printhoved kan godt blive en dyr affære i det lidt længere løb.
Det er et kendt fænomen, at printhovederne slides efterhånden,
det ved vi fra diverse refills. Man må så håbe, Canon præstere
100% præcis kvalitet hele hovedet levetid. S630's ulempe er
lidt under-gennemsnittet ved tekstprint på almindelig kopipapir
samt ikke for neutrale farver til billeder, selv på godt fotopapir.
*****************************

> [...]
> nemlig 2400x1200 Dpi. Dog er Cannon Bubble Jet S630 væsentligt
> bedre, hvad angår sort tekst. Den skriver nemlig sort med 1200 Dpi,
**************
Hvilken forhandler vil sige den ikke er pålidelig ? ,o).
DPI ræset skal man ikke kikke på. HP er også ægte 2400x1200 men
smider ikke med blækket.
**************
> Ekspedienten påpegende også, at driftsomkostninger var væsentligt
> lavere ved Bubble Jet S630, da den havde 4 forskellige farvepatroner.
> HP'eren har jo kun 2, en farvepatron og en sort patron.
********
Måske korrekt, men et nyt printhoved koster kassen, hvorved
forskellen blir' markant mindre i det lange løb.
********

Hvis vi skal sammenligne med en HP printer, så er her følgende
fordele nævnt i samme test:

"The DeskJet 995C's paper-handling capabilities are also above average"

"Those who are willing to wait, however, will be rewarded by the DeskJet
995C's above-average print quality"

"On graphics, however, our jury found nothing to complain about. On both
plain and premium paper, the DeskJet 995C does an excellent job of
reproducing colors, photographic elements, and tricky shading and line
drawings. The printer also did a fine job printing our 8x10-inch photo test
document"

Årsagen til HP'en er dyrere end Canon er, den er født med BlueTooth trådløs
overførsel af data.

Så alt i alt vil jeg stadig mene HP er den bedste af disse to.
Nok er Canon'en hurtig, men HP er gennemsnitlig men levere
et mere fornuftigt resultat, hvis man er feinsmecker.

MVH

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-02 21:58

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> Så alt i alt vil jeg stadig mene HP er den bedste af disse to.
> Nok er Canon'en hurtig, men HP er gennemsnitlig men levere
> et mere fornuftigt resultat, hvis man er feinsmecker.
**********

Ivørigt har jeg aldrig haft de store problemer med at løbe
tør for een farve, og så ha' EN MASSE til overs af de andre farver....
Ikke engang da jeg havde en BJC-4300 fra, ja!, CANON..)

Jeg har den vane, at når den ene løber tør, så printer jeg store
firkanter ud af de andre farver, og får sjældent fyldt
mere end 1/3 af et A4 ark med farve før den løber tør..

Af det kan man lære, at der ved billeder bruges måske
temmelig ens mængde farve.

Og jeg er glad for jeg ikke har et mere avanceret 3-kammer
system, som er mere følsomt sammenlignet med
HP's aldeles robuste system, som også
er dejlig lydløst og FRANZ JÂGER agtigt..

MVH

Fra : Kent Christensen

Dato : 13-02-02 23:21

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse news:a4eja9$1q7k$1@news.cybercity.dk...

SNIP (SNAP SNUDE)

> [...]
> lidt under-gennemsnittet ved tekstprint på almindelig kopipapir
> samt ikke for neutrale farver til billeder, selv på godt fotopapir.

Det er vist et stort håb, at S630'erens printerhoved skulle kunne
holde hele printerens levetid . Jeg frygtede jo nok, at man ville
blive nødt til at udskifte printerhovedet forholdsvist jævnligt
i S630'eren.

> [...]
> Hvilken forhandler vil sige den ikke er pålidelig ? ,o).
> DPI ræset skal man ikke kikke på. HP er også ægte 2400x1200 men

Nu hører det lige med til historien, at forhandleren også handlede med
HP - og i øvrigt havde en 980Cxi stående på hylden .

> ********
> Måske korrekt, men et nyt printhoved koster kassen, hvorved
> forskellen blir' markant mindre i det lange løb.
> ********

Det lyder godt.

> Så alt i alt vil jeg stadig mene HP er den bedste af disse to.
> Nok er Canon'en hurtig, men HP er gennemsnitlig men levere
> et mere fornuftigt resultat, hvis man er feinsmecker.

Jamen jeg ER jo feinsmecker, så det lyder fint. Jeg er nu helt glad for, at
det faldt ud til HP'erens fordel, for helt ærligt, så jeg været ret forelsket
i HP'erens design i lang tid. Den ser altså bare godt ud, den 980Cxi'er .
Modsat ligner en Bubble Jet S630 nærmest en kasse.

Tak for dit store bidrag, Karsten. NU køber jeg altså bare den HP'er
snarest muligt - og jeg lader mig ikke forvirre af flere ekspedienter .
Jeg glæder mig allerede.

Vh
Kent

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-02-02 23:04

> Tak for dit store bidrag, Karsten. NU køber jeg altså bare den HP'er
> snarest muligt - og jeg lader mig ikke forvirre af flere ekspedienter .
> Jeg glæder mig allerede.

***************

Jeg ku' jo næsten fristes til at sælge dig een til ren nettopris +
moms..hvis ikke
det var en bøvl med forsendelse og betaling mv..,o))

MVH og held og lykke med handlen..

Fra : D9N

Dato : 15-02-02 10:58

> [...]
> holde hele printerens levetid . Jeg frygtede jo nok, at man ville
> blive nødt til at udskifte printerhovedet forholdsvist jævnligt

hvis du ikke printer hver dag vil du risikere forstoppelse af hovedet, og
blever det ikke renset ud rimeligt hurtigt, kan det ske at hovedet dør.

> Nu hører det lige med til historien, at forhandleren også handlede med
> HP - og i øvrigt havde en 980Cxi stående på hylden .

det ville være en fed ting med navn på den forhandler, så han kunne bliver
dirigeret ind på HP's forhandlerside..

det er jo lige det.

du kan også få duplex på HP 980, det ved jeg ikke om man kan til canon...
jeg har haft min 970 i 2½ år nu, udskrevet ca 4000 sider, har brugt 4 sorte
patroner og 2 6587D (19ml) og 1 6578A(38ml) så det vil jeg nu kalde
økonomisk nok.

--
vh
D9N

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-02-02 19:46

"D9N" <trans@it.dk> skrev i en meddelelse

> "Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> hvis du ikke printer hver dag vil du risikere forstoppelse af hovedet, og
> blever det ikke renset ud rimeligt hurtigt, kan det ske at hovedet dør.

Min kusines 840 HP'er havde stået ubrugt i flere måneder.
Så fik datteren en Compaq bærbar og vi sku prøve printeren af.

Satte den til via parallelporten, og vups den var fundet af XP.
Ind med driveren, og ud kom den nydeligste test-ark.

Så HP kan åbenbart godt tåle at stå lukket LÆNGE..
-hvilket jo også er økonomisk..)