ATA 100 på et Asus A7V133
Fra : Cleaner

Dato : 13-02-02 18:38

Hej i NG

Jeg har et Asus A7V133 bundkort, og har 2 harddiske og et dvd-drev
installeret. Harddiskene sidder på den primære IDE controller, og
dvd-drevet på den sekundære.
Jeg har så nu købt en 3. harddisk, og ville egentlig sætte den på
kablet til den skundære IDE, men under IDE controllerne, er der jo to
controllere endnu, primary ATA100 og secondary ATA100. Hvis jeg har
kabler der passer til ATA100 kan jeg så bare koble den 3. harddisk på
den primære ATA100 eller er den kun til Raid??
Mit styresystem er Win98SE

Cleaner

Fra : Hansen

Dato : 13-02-02 23:32

"Cleaner" <cleanerm@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kabler der passer til ATA100 kan jeg så bare koble den 3. harddisk på
> den primære ATA100 eller er den kun til Raid??

Du kan sagtens bruge ATA100 controlleren uden at bruge RAID.
Hvorfor du fra starten ikke har delt dine harddiske ud på IDE og ATA100
controllerene, forstår jeg ikke. Jeg har selv 3 harddiske, et CD-ROM drev
og en brænder.

Jeg har drevene siddende på følgende måde:

HD1: ATA100, primær master
HD2: ATA100, sekundær master
HD3: IDE, sekundær master
CD-ROM: IDE, primær slave
Brænder: IDE, primær master

Det virker fint, og jeg har aldrig haft problemer med det.

--

Hansen

To reply, remove NOSPAM in email.

Fra : Cleaner

Dato : 14-02-02 12:54

On Wed, 13 Feb 2002 23:32:00 +0100, "Hansen" <sh.dk@NOSPAMget2net.dk>
wrote:

> [...]
>CD-ROM: IDE, primær slave
>Brænder: IDE, primær master
>
>Det virker fint, og jeg har aldrig haft problemer med det.

Det har sådan set aldrig faldet mig at dele min harddiske ud på IDE og
ATA100 controllerne, det andet har fungeret fint.
Nu har jeg så prøvet at sætte den 3. harddisk på den primære ATA100,
og det fungerer udmærket engang imellem, dvs. hver 3-4 gang jeg
starter op er den 3. harddisk ikke registeret af systemet, og det er
jo lidt kedeligt.
Når jeg starter op og den så kommer til det punkt hvor den går i gang
med at detecte Ultra100 enheder, skriver den noget i retning af:
"Ultra100 is not installed because there are no drivers attached"
Det skriver den hver gang, men det er kun hver 3-4 gang det ikke
virker. Er der nogen her i NG der har en forklaring på hvad der er
galt og hvordan jeg løser det ??

Cleaner

Fra : Cleaner

Dato : 14-02-02 18:02

snip

> [...]
>Det skriver den hver gang, men det er kun hver 3-4 gang det ikke
>virker. Er der nogen her i NG der har en forklaring på hvad der er

Jeg vist kommet til at lave en slåfejl her: "Ultra100 is not installed
because there are no drivers attached". Der skal ikke stå drivers, men
drives!

Cleaner

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 14-02-02 18:05

> Jeg vist kommet til at lave en slåfejl her: "Ultra100 is not installed
> because there are no drivers attached". Der skal ikke stå drivers, men
> drives!

Det er ok, de fleste forstod det vist alligevel, men det kan altså kun være
harddisken selv der er noget galt med når den skriver sådan.......med mindre
det er fordi der ikke er "juice" nok fra din PSU til at trække det hele, men
det lyder usandsynligt, at det så lige skulle være den samme disk hver
gang....

Fra : Cleaner

Dato : 14-02-02 18:25

On Thu, 14 Feb 2002 18:04:58 +0100, "Kim Fritze Sillasen"
<Fritze76@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det lyder usandsynligt, at det så lige skulle være den samme disk hver

Jeg har lige investeret i et nyt kabinet med en PSU på 340 W! Men hvis
problemet forsætter, undlader jeg bare at bruge ATA100, og kun IDE
controlleren...

Cleaner

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 14-02-02 19:29

> Jeg har lige investeret i et nyt kabinet med en PSU på 340 W! Men hvis
> problemet forsætter, undlader jeg bare at bruge ATA100, og kun IDE
> controlleren...

Det er jo noget pjat......Du har betalt for et bundkort med en ekstra ATA100
controller og så skal lortet jo også virke. Kunne du forresten ikke for en
god ordens skyld kalde den noget andet for den almindelige IDE controller
kører altså også ATA100

Fra : Cleaner

Dato : 14-02-02 20:25

On Thu, 14 Feb 2002 19:28:38 +0100, "Kim Fritze Sillasen"
<Fritze76@hotmail.com> wrote:

> [...]
>god ordens skyld kalde den noget andet for den almindelige IDE controller

Ja det er rigtig nok. Hvad skal jeg så kalde den?? Jeg kalder den jo
bare det som den hedder på bundkortet, såe.....

Cleaner

Fra : Hansen

Dato : 14-02-02 21:18

> Ja det er rigtig nok. Hvad skal jeg så kalde den?? Jeg kalder den jo
> bare det som den hedder på bundkortet, såe.....

Du kan kalde det en Promise controller, da det er en Promise chip der styrer
den...

Fra : Cleaner

Dato : 15-02-02 01:27

On Thu, 14 Feb 2002 21:17:54 +0100, "Hansen" <sh.dk@NOSPAMget2net.dk>
wrote:

>Du kan kalde det en Promise controller, da det er en Promise chip der styrer
>den...

Eller endnu bedre den i motherboardet integrerede Promise
controller....
For at der ikke skal herske nogen tvivl om hvilket bundkort jeg, så er
det hverken et A7V eller A7V133-C, men et A7V133 hvor der er en
integreret Promise controller....

Cleaner

Fra : Ploink

Dato : 14-02-02 00:38

Jeg har et system med asus A7V, athlon 1000Mhz
og maxtor 20gb 7200rpm ata133,
Problemet er når jeg skifter over på raid-cont.
vil win98 ikke starte helt op, når den kommer til de
små programmer ved uret, hænger den med blå skærm og siger "en enhed som
indeholdt data er blevet fjernet fra systemet" , på den primære
cont. er der ingen problemer, kan det skyldes at win98 ikke kan klarer
ultraDMA-MODE 5 som
kører på raiden med 80-pins kabel.
Mvh. Ploink@12move.dk