simpelt reg-ex spm
Fra : Henrik Jensen

Dato : 13-02-02 17:15

Jeg vil gerne kunne tjekke om en given tekststreng begynder med ét mellemrum
efterfulgt af én bindestreg.

Den tekst der evt. kommer efter bindestregen vil jeg ikke forholde mig til.

Til formålet har jeg forsøgt mig med:

if (ereg ("(^[:space:])+([-])+",$text)){
kode
}
else {andenkode}

Men det resulterer konsekvent i at {andenkode} udføres.
Er der noget galt med mit regulære udtryk?

Pft!
/henrik

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 13-02-02 17:29

"Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> wrote in message

> Jeg vil gerne kunne tjekke om en given tekststreng begynder med ét
mellemrum
> efterfulgt af én bindestreg.

OK, det er ikke det du har formuleret i din regex ;)

> [...]

> else {andenkode}
>
> Men det resulterer konsekvent i at {andenkode} udføres.
> Er der noget galt med mit regulære udtryk?

Ved ikke om paranteserne gør noget mærkeligt. De er i hvert fald
unødvendige. Desuden er de to +'er ikke i overensstemmelse med din
formulering med ét (=og kun ét). Endelig er [:space:] alle former for
whitespaces, dvs. bla. "\t".

Det du formulerede ville jeg udtrykke sådan:

if( ereg("^ -", $text) )
echo "Hooray!";
else
echo "Darn!";

;)

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-02-02 17:47

> [...]
til.

> if (ereg ("(^[:space:])+([-])+",$text)){

Den tjekker om der startes med ét eller flere tegn, i gruppen "space" (ved
ikke lige hvad den indeholder, men sikkert mellemrum og tabulator og måske
nogle flere), og derefter én eller flere streger.
I hvert fald hvis du lige bytter om på "(" og "^" i starten.

Dette passer bedre til din beskrivelse:

if (ereg('^ -', $text)) {

Men jeg ville nærmere gøre sådan her:

if (substr($text, 0, 2) == ' -') {

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 14-02-02 16:28

> Dette passer bedre til din beskrivelse:
>
> if (ereg('^ -', $text)) {

Ah - så simpelt kan det gøres

> Men jeg ville nærmere gøre sådan her:
>
> if (substr($text, 0, 2) == ' -') {

Fordi det er hurtigere?

> --
> Mvh.
>
> Niels Andersen

Tak for hjælpen!

vh
henrik

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-02 16:42

> Fordi det er hurtigere?

Det *er* hurtigere, men det er ikke nogen bekymring for langt de fleste
brugere her i gruppen.

Men det er bedst at bruge den simpleste funktion, som klarer jobbet. Dels
performance, men det sparer også udviklingstid.

Med denne metode slipper du for at bekymre dig om alle de underlige ting,
der er ved regex. Her tænker jeg især på hvornår der skal escapes, og
hvornår der ikke skal.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 14-02-02 16:43

On Thu, 14 Feb 2002 16:27:36 +0100

> Ah - så simpelt kan det gøres

> Fordi det er hurtigere?

Ja, substr er _meget_ hurtigere end ereg, så når det kan lade sig gøre med
substr i stedet er det næsten altid en bedre løsning.

mvh Andreas