Hva hedder tracerute på linux?
Fra : Kenneth T

Dato : 13-02-02 15:31

Hejsa

Jeg har for nylig istalleret mandrake på en pc og sidder nu og prøver at
lære lidt, men jeg kan ikke finde ud af hvilken kommando jeg skal bruge til
tracerute ... på windows hedder den tracert.

--
MVH
Kenneth T

Fra : Simon Kristensen

Dato : 13-02-02 15:38

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> writes:

> [...]
> lære lidt, men jeg kan ikke finde ud af hvilken kommando jeg skal bruge til
> tracerute ... på windows hedder den tracert.

Hvis du nu oversætter rute til engelsk.... traceroute! Ha! Der var
den Jeg kommer lige i tanke om, at den ikke nødvendigvis er
installeret i standard-installationen. Måske skal du finde den rette
RPM først.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : DUdsen

Dato : 13-02-02 15:57

Simon Kristensen wrote:

> [...]
> den Jeg kommer lige i tanke om, at den ikke nødvendigvis er
> installeret i standard-installationen. Måske skal du finde den rette

under mandrake 8.0 er det en komando kun root forventes at andvede der for
er den placere i /usr/sbin/ der ikke ligger i $path for almindelige brugere

Fra : Kenneth T

Dato : 13-02-02 18:24

> under mandrake 8.0 er det en komando kun root forventes at andvede der for
> er den placere i /usr/sbin/ der ikke ligger i $path for almindelige
brugere

Der er nok noget der, når jeg er root virker det sgu :)

....hvordan får jeg det til at virke med alm brugere?

--
MVH
Kenneth T

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-02-02 18:54

In article <a4e7em$165s$1@news.cybercity.dk>, Kenneth T wrote:
> brugere
> Der er nok noget der, når jeg er root virker det sgu :)
> ...hvordan får jeg det til at virke med alm brugere?

/usr/sbin/traceroute

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-02-02 18:57

Kenneth T wrote:

> brugere
>
> Der er nok noget der, når jeg er root virker det sgu :)
>
> ...hvordan får jeg det til at virke med alm brugere?

Kører /usr/sbin/traceroute i stedet eller tilføjer /usr/sbin til din $PATH.
I .bashrc:

export PATH=$PATH:/usr/sbin

i .tcshrc:

setenv PATH ${PATH}:/usr/sbin

Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : DUdsen

Dato : 13-02-02 20:46

Kenneth T wrote:

> brugere
>
> Der er nok noget der, når jeg er root virker det sgu :)
>
> ...hvordan får jeg det til at virke med alm brugere?

gå ind i /usr/bin/ o lav en symetrisk lænke til /usr/sbin/traceroute (se
man ln) eller slet og ret flyt /usr/sbin/traceroute over i /usr/bin/

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-02 07:26

"DUdsen" <dudsen@gjk.dk> wrote in message
> gå ind i /usr/bin/ o lav en symetrisk lænke til /usr/sbin/traceroute (se
> man ln) eller slet og ret flyt /usr/sbin/traceroute over i /usr/bin/

Symetrisk? Den har jeg ikke hørt før. :)
Mener du ikke symbolsk?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : DUdsen

Dato : 14-02-02 18:43

Niels Andersen wrote:

> "DUdsen" <dudsen@gjk.dk> wrote in message
>
> Symetrisk? Den har jeg ikke hørt før. :)
> Mener du ikke symbolsk?

Det gør jeg vist nok eller det tror jeg da. men er dog ikke helt sikker ;)

Fra : Kenneth T

Dato : 15-02-02 18:15

> Det gør jeg vist nok eller det tror jeg da. men er dog ikke helt sikker ;)

...???

...symbolsk .....symetrisk ...bla?..lænke. ..øee?

Hvad mener I ?
er det en form for alias i mener?
(kan i evt. henvise til hvor jeg kan læse noget om det)

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-02 18:27

Den Fri, 15 Feb 2002 18:14:43 +0100 skrev Kenneth T:
> [...]
>
>Hvad mener I ?
>er det en form for alias i mener?
>(kan i evt. henvise til hvor jeg kan læse noget om det)

Som nævnt ovenfor (det understregede), skal du kigge i "man ln". Altså,
skriv "man ln" ude ved prompten.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Søren Gellert

Dato : 13-02-02 15:19

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote in message
> .....hvilken kommando jeg skal bruge til
> tracerute ... på windows hedder den tracert.

traceroute

/mvh Søren Gellert

Fra : Kenneth T

Dato : 13-02-02 18:22

> traceroute

Tak skal du have :)
...men det virger desværre ikke..

--
MVH
Kenneth T

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 13-02-02 15:39

ken_t@cool.dk (Kenneth T) skrev i <a4dtbj$l8v$1@news.cybercity.dk>:

>Jeg har for nylig istalleret mandrake på en pc og sidder nu og prøver at
>lære lidt, men jeg kan ikke finde ud af hvilken kommando jeg skal bruge
>til tracerute ... på windows hedder den tracert.

Du skal lige have et trick:

prøv at skrive:

tracer<TAB>

altså brug tabulatoren når du har tastet noget af kommandoen. Så kigger
shellen (Linux, bash om du vil) selv efter hvilke kommandoer, der begynder
med det du har skrevet.

Det er ret smart. Det virker også med filnavne og biblioteker.

--
Best regards, (remove the underscore to reply by mail)
Niels Kristian Jensen

Fra : Claus Alboege

Dato : 13-02-02 16:20

Niels Kristian Jensen <nkj@man_bw.dk> writes:

> [...]

> altså brug tabulatoren når du har tastet noget af kommandoen. Så
> kigger shellen (Linux, bash om du vil) selv efter hvilke kommandoer,

Bruger man zsh som login shell kan der spares endnu et par tastetryk,
hvis man eksempelvis smidder flg. i sin .zshrc:

zstyle '*traceroute*' hosts $(awk '{print $1}' <
$HOME/.ssh/known_hosts|cut -d "," -f1)

(på een linie)

traceroute kommandoen vil da complete på de hosts, man har i sin
~/.ssh/known_hosts

/Claus A

Fra : Kenneth T

Dato : 13-02-02 18:30

> Du skal lige have et trick:
>
> prøv at skrive:
>
> tracer<TAB>
**Tadaa.waw** det var sgu smart, takker for den..

--
MVH
Kenneth T

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-02-02 21:04

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Symetrisk? Den har jeg ikke hørt før. :)
> Mener du ikke symbolsk?

For at træde lidt mere i det, så kan man argumenterer for at hårde
links kan opfattes som værende symetriske mens symbolske/bløde links
er asymetriske.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-02-02 11:43

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
> For at træde lidt mere i det, så kan man argumenterer for at hårde
> links kan opfattes som værende symetriske mens symbolske/bløde links
> er asymetriske.

Det var netop det jeg tænkte og grunden til mit spørgsmål. Jeg kunne nemlig
ikke afgøre om han mente et hårdt eller blødt link, men nåede frem til at
det var mest sandsynligt, at han tænke på "symbolsk".

--
Mvh.

Niels Andersen