Bundgarnstrolling nær kysten..
Fra : Henrik Rathje

Dato : 13-02-02 13:25

Hvor langt fra kysten skal bundgarnstrolling foregå?

Jeg var ude for at pilke her til formiddag, da der kom 2 kutterer tøffende
med garntroll, eller hvad det nu hedder. De lå vel på et tidspunkt cirka
300-500 m fra kysten. Hvis det er ulovligt, hvad kan man så gøre for at
forhindre den slags fiskeri?
Fiskevandet jeg fisker i er det nordlige alsund. Jeg snakkede med et par
tyskere som også havde set det. De havde med kikkert kunne se da de begyndte
at rense/sorterer fiskene, at der var MANGE små torsk som blev smidt
overbord. og de overlever jo ikke sådanne en tur.

Fra : Alex Linaa

Dato : 13-02-02 14:15

"Henrik Rathje" <Hrathje@Paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at rense/sorterer fiskene, at der var MANGE små torsk som blev smidt
> overbord. og de overlever jo ikke sådanne en tur.

Du skulle have ringet til fiskerikontrollen, for i Bekendtgørelse af lov om
saltvandsfiskeri står der ordret:

§ 26. Ved trawlfiskeri forstås fiskeri med ethvert vodredskab fæstet til båd
eller fartøj, som bevæges ved hvilken som helst kraft.
Stk. 2. Trawlfiskeri er forbudt inden for en afstand af 3 sømil fra
lavvandslinien. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter
forhandling med fiskeriets hovedorganisationer og efter udtalelse fra
Danmarks Fiskeriundersøgelser dispensere fra dette forbud på nærmere
fastsatte vilkår.

Der er dog i Bekendtgørelse om trawl- og andet vodfiskeri nogle undtagelser,
som nok ikke kan ses fra land:

1) Småredskaber, hvis fangåbninger ikke er bredere end 2 m, og som
udelukkende er bestemt til fangst af agn.
2) Drivvod og slæbevod, der spiles ved hjælp af træbomme, hvis længde ikke
overstiger 9 m. Bommene kan fæstnes til voddet ved hjælp af
hanefodskonstruktioner. Den samlede belastning af redskabet, herunder vægten
af beslag og synk, må ikke overstige 25 kg.
3) Muslingeskrabere: Redskaber forsynet med mundingsramme bestemt til
skrabning af muslinger, herunder østers, når fangåbningen ikke er bredere
end 2 m og i øvrigt efter særskilte regler.
4) Trawlfiskeri efter hesterejer ved den jyske vestkyst, som nærmere
beskrevet i særskilte regler.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Henrik Rathje

Dato : 13-02-02 23:06

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> wrote in message news:3c6a66d8$0$245

> Du skulle have ringet til fiskerikontrollen

>Venlig hilsen
> Alex Linaa

Nu er det jo bare det at jeg ikke tror at fiskerikontrollen kommer på vandet
med en times varsel.
Men det kunne da være man skulle lade komme an på en prøve. Får de en straf
der kan mærkes, eller føler man sig til grin istedet.
Jeg havde også tænkt på at tage videokamera med. Men kan/må
fiskerikontrollen bruge det til noget?

MVH
Henrik R

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-02-02 11:42

> [...]
> der kan mærkes, eller føler man sig til grin istedet.
> Jeg havde også tænkt på at tage videokamera med. Men kan/må

Jeg har ingen praktisk erfaring med fiskerikontrollen, så der kan jeg ikke
hjælpe dig.

Men det kunne da være interessant at efterprøve om en videofilm er nok til
at fiskerikontrollen har en sag. Det åbner jo nye perspektiver i relation
til tyvfiskere der sætter ulovlige garn, eller står og fisker i en
å-munding.
Lad os høre hvis du gennemfører dit forehavende.

vh
Alex Linaa

Fra : Bo Skelmose

Dato : 14-02-02 13:27

Er der ikke noget med at der er specielle regler i bla. lillebælt omkring
trawlfiskeri - Jeg mener der var ballade om det sidste år, hvor der kun var
småtorsk tilbage i bæltet !
Bo Skelmose