Behandling af sag om førtidspension.
Fra : Alex Tiedemann

Dato : 12-02-02 23:29

Hejsa,

Måske nogen af jer har erfaringer med, hvordan en sag om
førtidspension foregår ?

Er det normalt, at kommunen afslår at rejse en pensionssag, uden først
at indhente nødvendige og relevante lægelige oplysninger, for så at
hente oplysningerne, efter at have afslået at rejse pensionssagen ?

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-02-02 23:55

"Alex Tiedemann" <Xati@polsas.dkX> skrev i en meddelelse
> Er det normalt, at kommunen afslår at rejse en pensionssag, uden først
> at indhente nødvendige og relevante lægelige oplysninger, for så at
> hente oplysningerne, efter at have afslået at rejse pensionssagen ?

Hvis du har fået afslag på ansøgning, så kan du vel klage over
afgørelsen med den begrundelse, at afslaget ikke er vel-begrundet ?
Hvad var begrundelsen du fik for afslag på ansøgning?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 13-02-02 01:40

Hej,

Søren C. Fischer wrote:

>Hvis du har fået afslag på ansøgning, så kan du vel klage over
>afgørelsen med den begrundelse, at afslaget ikke er vel-begrundet ?
>Hvad var begrundelsen du fik for afslag på ansøgning?

Afskrift af afslaget:

<citat>
Afgørelse på deres ønske om at søge førtidspension.

De har den 4. februar 2002 udtrykt ønske om at søge førtidspension. I
den anledning skal vi meddele Dem følgende:

Kommunen kan ikke aktuelt imødekomme Deres ønske om at søge
førtidspension.

Vi kan således ikke rejse sag om førtidspension, før det kan
konstateres, at alle muligheder, der kan forbedre erhvervsevnen, har
været afprøvet, og at erhvervsevnen ikke varigt kan forbedres.

Disse muligheder kan f.eks. være behandling, optræning, aktivering,
revalidering.

I Deres tilfælde finder vi ikke, at disse lovkrav er opfyldte på
nuværende tidspunkt, da vi ikke kan afvise, at De senere vil kunne
vende tilbage til arbejdsmarkedet efter relevante foranstaltninger.

Vi vil aktuelt, til nærmere afklaring af Deres situation, foretage
følgende:

Psykologisk udtalelse fra psykolog *navn*
Lægeudtalelse fra overlæge *navn*
Begge på smerteklinikken på KAS Herlev.

Hvis De har spørgsmål til Deres sag, er De velkommen til at kontakte
undertegnede sagsbehandler, der træffes dagligt på tlf. *nummer*,
bedst mellem kl. 9 og 11.

Afgørelsen er truffet på grundlag af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område § 5 samt på grundlag af lov om
social pension § 20a, stk. 1 og 2, jævnfør § 15, stk. 2. Kopi af
relevant lovgivning er vedlagt.

De kan klage over ovennævnte afgørelse, klagevejledning er vedlagt.

Med venlig hilsen

*navn*

Socialrådgiver.

O:\ARB5\REVA DAGPENGE AFSNIT\Standardbreve\Afsl. rejse pension.doc
</citat>

Brevet ligner, efter min mening, noget som sendes ud til alle, der
ønsker at få rejst en sag om førtidspension.

Meget kort om sagen...

Ifølge lægen og psykologen på smerteklinikken, er alle former for
behandling afprøvet, uden at kunne ændre på smertetilstanden i min
ryg. Det er både fysisk (træning) og medicinsk (1).

(1) (ketogan, ketodur, metadon, nobligan retard osv...)

Kort fortalt, drejer det sig om, at jeg som barn, i 1978 fik
konstateret leukæmi (ALL) som 4 årig, hvor behandligen foregik med
kemoterapi og strålebehandling på kranie og ryg.

Strålebehandlingen har skadet muskulaturen i en sådan grad, at den er
meget svag, der er lavt kalkindhold, lænderegionen er meget stiv, og
ikke til at træne på - det er forsøgt på alle mulige måder.
Og evt. forsøg på at træne, forværer den kroniske smertetilstand
betydeligt, hvilket ikke er godt, da ingen former for medicin har
nogen rigtig virkning - og det som virker bare en lille smule
(ketogan), bliver man jo helt spøjs i hovedet af.

Det eneste, som får kroppen til at slappe bare lidt af, så jeg i det
mindste ikke spænder så meget i rygmusklerne, er en god tår alkohol,
men det er jo ikke holdbart i længden.

Desuden skal det bemærkes, at smertetilstanden er tiltagende, og har
været det de sidste 8-10 år.

På smerteklinikken mener de ikke, at der er realistisk, at jeg ville
kunne gennemføre en uddannelse og/eller kommer ud på arbejdsmarkedet,
sådan som situationen er nu, og der er efter deres opfattelse ikke
andet at gøre, end at forsøge at leve med det, hvilket ud over det
fysiske også påvirker en psykisk, i høj grad endda.

Kommunen stoppede min revalidering i starten af 1998, hvor jeg siden
har været sygemeldt, gået til behandling osv., på den samme
lægeerklæring (sygemelding), som jeg fik da jeg havde for meget fravær
i uddannelsforløbet (Grafiker på Håndværkerskolen, Ryparken).

Osv. osv. osv. ... En hel roman ...

Men et stort problem er jo, at ingen kan se, at man går rundt og har
kroniske smerter i ryggen, bortset fra, at man nogle gange går lidt
underligt og er stiv i ryggen.

Jo, agter naturligvis at anke afgørelsen, men det jeg var ude efter,
var egentlig, om det er en standard procedure, sådan at afslå
ansøgningen, inden der overhovedet er indhentet oplysninger ?

Jeg mener, det er vel de lægelige udtalser, der hentes under sagen,
som skal danne grundlag for, hvorvidt der kan rejses en ansøgning om
pension eller ej ?

Noget andet, hvad er egentligt "forrevalidering" for noget ?

Det prøvede jeg under nogle tidligere uddannelsesforløb (teknisk
skole, HTX (2 gange, den ene gang efter speciel aftale med
Undervisningsministeriet) og HF (2 gange)), som ligeledes ikke kunne
gennemføre pga. de kroniske smerter.
Men, det var på alm. bistandskroner, og ikke den revalideringsydelse
(tror jeg den hedder) jeg fik, da jeg var i lære som grafiker.

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Lotte M

Dato : 14-02-02 17:06

"Alex Tiedemann" <Xati@polsas.dkX> skrev

> Jo, agter naturligvis at anke afgørelsen,

Hmmm, det synes jeg ikke du skal. Kommunens svar er korrekt
og kan ikke opfattes som et afslag.

> men det jeg var ude efter,
> var egentlig, om det er en standard procedure, sådan at afslå
> ansøgningen, inden der overhovedet er indhentet oplysninger ?

Som jeg læser brevet, så vil kommunen netop hente udtalelser,
så de får grundlag for at vurdere, om der kan rejses en pensionssag.
De kan ikke rejse pensionssag, før det er dokumenteret, at alle andre
muligheder er udelukkede..

Pensionsbekendtgørelsen §1 stk. 2
"En førtidspensionssag, jf. lovens § 14, anses for påbegyndt den
dato, kommunen træffer beslutning om, at alle aktiverings-,
revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger,
der kan forbedre erhvervsevnen, har været afprøvet, og erhvervsevnen
ikke varigt kan forbedres, jf. lovens § 20 a, stk. 2."

> Jeg mener, det er vel de lægelige udtalser, der hentes under sagen,
> som skal danne grundlag for, hvorvidt der kan rejses en ansøgning om
> pension eller ej ?

Det er ikke kun et spørgsmål om lægepapirer - alle andre muligheder
skal være afprøvet, inden sagen kan rejses.

> Noget andet, hvad er egentligt "forrevalidering" for noget ?

Forrevaliderin er et afklarende forløb, hvor man feks undersøger
om revalidenden vil kunne magte et job, hvis der tages hensyn
til funktionsnedsættelsen, med hjælpemidler eller skånehensyn.
Det kan være afprøvning i et bestemt erhverv, i flere erhverv (på
en revalideringsinstitution), eller et bogligt forberedende forløb.

Den rigtige revalidering - Bruttorevalidering, kan først bevilges,
når der er iværksat en erhvervsplan.

> [...]
> skole, HTX (2 gange, den ene gang efter speciel aftale med
> Undervisningsministeriet) og HF (2 gange)), som ligeledes ikke kunne

Men det udelukker ikke nødvendigvis, at du vil kunne gennemføre
en boglig uddannelse, der er særlig tilrettelagt, eller vil kunne magte et
ikke-bogligt erhverv. Skole (at sidde i mange timer) er faktisk meget
rygbelastende.

> Men, det var på alm. bistandskroner, og ikke den revalideringsydelse
> (tror jeg den hedder) jeg fik, da jeg var i lære som grafiker.

Selv om smerteklinikken siger, at dine smerter ikke kan behandles,
så du ikke mærker smerterne og du derfor ikke kan magte et
fuldtidsjob på almindelige vilkår, er det ikke det samme som du
er pensionsberettiget.

Jeg synes ikke det ser ud til din kommune modarbejder dig,
faktisk synes jeg deres svar ser fornuftigt ud.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 21-02-02 16:54

(Prøver lige en gang hos Orange med dette indlæg, det kom ikke frem
hos sunsite.auc.dk)
--
Hej Lotte,

Mange tak for svaret.

Lotte M wrote:

>Hmmm, det synes jeg ikke du skal. Kommunens svar er korrekt
>og kan ikke opfattes som et afslag.

Tror jeg gørr det rent formelt, da et par læger jeg har talt med også
mener, at det kan tolkes som et afslag, og da jeg desværre ikke har så
gode erfaringer med kommunen, tror jeg hellere at jeg må gøre det.

Men tænker lige over det nogle dage endnu.

> [...]
>så de får grundlag for at vurdere, om der kan rejses en pensionssag.
>De kan ikke rejse pensionssag, før det er dokumenteret, at alle andre

Nej, den er jeg fuldstændig med på, men hvordan vurderer man det ?
Tænker mere på, om jeg skal prøve alt muligt 10 år mere, med den
besked "... at du er jo stadig ung ... " osv.

Man er jo ikke ung forevigt.

> [...]
>en boglig uddannelse, der er særlig tilrettelagt, eller vil kunne magte et
>ikke-bogligt erhverv. Skole (at sidde i mange timer) er faktisk meget

Det er forsøgt på flere måder, bla. da jeg startede på HTX anden gang,
hvor jeg fik en aftale med skolen og Undervisningsministereit om, at
tage uddannelsen over tre år, i stedet for de to år, som var den
nominerede tid for uddannelsen den gang.

HF blev forsøgt to gange, som enkeltfag, med kun få fag ad gangen, og
det var noget af et problem for min daværende sagsbehandler at forstå,
at det ville være mest hensigtsmæssigt, med få timer om ugen, men det
blev hun nød til, da jeg kun meldte mig på nogle enkelte fag.
At det så ikke faldt helt heldigt ud med et lille timeantal, er jo ret
ærgeligt.

Under uddannelsen som grafiker, søgte jeg bla. om at få stillet en PC
til rådighed, med nogle programmer til grafisk arbejde, så jeg kunne
øve mig hjemme, da det ville gøre det noget nemmere, at have styr på
de forskellige ting.
Fik ikke noget ud af den ansøgning, andet end et svar om, at de måske
kunne overveje, at stille en elektrisk skrivemaskine til rådighed...
Selvom det ikke var sådan et svar jeg kunne håbe på, lå jeg flad af
grin over, at en sagsbehandler kunne finde på at skrive sådan noget,
det var jo komplet latterligt.

Noget andet er, at jeg har ganske svært ved at koncentrære mig on
noget, som kræver at jeg skal tænke alt for meget, og biver hurtigt
"træt/udmattet".
Desværre er det et par kendte bivirkninger efter strålebehandling på
kraniet, og at man så har kroniske smerter oven i hatten, det er jo
forbandet ærgeligt.

> [...]
>så du ikke mærker smerterne og du derfor ikke kan magte et
>fuldtidsjob på almindelige vilkår, er det ikke det samme som du

Nope, det er jeg med på.

>Jeg synes ikke det ser ud til din kommune modarbejder dig,
>faktisk synes jeg deres svar ser fornuftigt ud.

Muligvis, undrede mig bare over den måde brevet var formuleret på.

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 21-02-02 16:41

Hej Lotte,

Mange tak for svaret.

Lotte M wrote:

> [...]

>så du ikke mærker smerterne og du derfor ikke kan magte et
>fuldtidsjob på almindelige vilkår, er det ikke det samme som du

Nope, det er jeg med på.

Fra : Lotte M

Dato : 22-02-02 23:16

"Alex Tiedemann" <Xati@polsas.dkX> skrev

> Tror jeg gørr det rent formelt,

Formelt kan man klage over /afgørelser/ kommunen har truffet. I
din sag siger kommunen de ikke har belæg for at træffe en afgørelse,
hvorfor de vil indhente forskellige udtalelser.

> da et par læger jeg har talt med også
> mener, at det kan tolkes som et afslag, og

Husk på at de færreste læger har kendskab til reglerne om
sagsbehandling i sociale sager og den lægelige vurdering i en
pensionssag kun er en del af vurderingsgrundlaget.

> da jeg desværre ikke har så
> gode erfaringer med kommunen, tror jeg hellere at jeg må gøre det.

Jeg vil anbefale du ï denne situation rådfører dig med en socialrådgiver,
der har særligt kendskab til dit handicap. Socialrådgiveren vil kunne
hjælpe dig med at kontrollere om din sag er belyst tilstrækkeligt, til der
kan rejses en pensionssag.

En klage kan betyde din sag trækkes yderligere i langdrag og hvis
det er korrekt der mangler oplysninger, kan du risikere sagen ligger
i Nævnet i mange måneder (måske et år), hvorefter din sag hjemsendes
til kommunen, med bemærkning om at der mangler oplysninger. I så
fald har du intet opnået, udover tiden er gået.

> Nej, den er jeg fuldstændig med på, men hvordan vurderer man det ?

Det er en helhedsvurdering, hvor det vurderes om /alle/ behandlings-
muligheder er udtømte, /alle/ revaliderings/aktiveringsmuligheder er
udtømte og om andre foranstaltninger er udtømte.

Der vurderes på de helbredsmæssige oplysninger - hvilke skader der er,
om de er stationære og hvordan arbejdsevnen er påvirket. Desuden
hvordan aktiveringsforløb, revalidering eller arbejdsprøvninger er forløbet,
herunder om forskellige typer arbejde har været afprøvet (både boglige
og praktiske funktioner). Endelig indgår de sociale forhold.

> Tænker mere på, om jeg skal prøve alt muligt 10 år mere, med den
> besked "... at du er jo stadig ung ... " osv.

Jeg kan sagtens følge dig.

> Det er forsøgt på flere måder,

Jeg vil nødig vurdere dine chancer for pension konkret, men som
skrevet ovenfor vil jeg anbefale du søger uvildig socialrådgivning,
inden du optrapper en konflikt med kommunen.

> Muligvis, undrede mig bare over den måde brevet var formuleret på.

Hvis du læser den bestemmelse kommunen henviser til: Pensionslovens
§20a, så kan du se, at kommunen ikke har lovhjemmel til at rejse en
pensionssag, før det er klart andre muligheder er /konstateret/ udtømte.
"Behandlingen af en sag om førtidspension kan først påbegyndes på det
tidspunkt, hvor det konstateres...."

I det lys er kommunens svar fornuftigt, da de netop skriver, at de vil
indhente nye lægepapirer og endda bemærker at der /kan/ være belæg
for at rejse pensionssag senere (når de forskellige erklæringer er
indhentet).
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 25-02-02 13:21

Hej Lotte,

Lotte M wrote:

> [...]
>der har særligt kendskab til dit handicap. Socialrådgiveren vil kunne
>hjælpe dig med at kontrollere om din sag er belyst tilstrækkeligt, til der

Det har jeg mulighed for, bla. fra Herlev Amtssygehus, så der vil jeg
nok på et tidspunkt hente noget støtte i den forbindelse.
Men nu må jeg jo først se, hvorledes sagen skrider frem.

> [...]
>indhente nye lægepapirer og endda bemærker at der /kan/ være belæg
>for at rejse pensionssag senere (når de forskellige erklæringer er

Er allerede blevet indkaldt til undersøgelse i midten af marts måned,
hos en speciallæge, så det ser ud til, at der er gang i vindmøllen.

Tak for de gode svar på indlægene.

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Lotte M

Dato : 25-02-02 13:59

"Alex Tiedemann" <Xati@polsas.dkX> skrev i

> Det har jeg mulighed for, bla. fra Herlev Amtssygehus, så der vil jeg
> nok på et tidspunkt hente noget støtte i den forbindelse.

Brug endelig de kontakter du har. Det er naturligvis ikke smart
at lytte til råd fra en hel masse forskellige personer, men er der
en sygehusrådgiver, en foreningsrådgiver, eller lignende, som du
har tillid til, så hold dig til.

> Men nu må jeg jo først se, hvorledes sagen skrider frem.

Det er en god ide at inddrage rådgiveren inden sagen eventuelt
er gået i hårdknude. Hvis en sag kan løses uden en anke, så er
det som regel at foretrække.

> Er allerede blevet indkaldt til undersøgelse i midten af marts måned,
> hos en speciallæge, så det ser ud til, at der er gang i vindmøllen.

Fint! Jeg krydser fingere for i finder en løsning som du kan være
tilfreds med.

> Tak for de gode svar på indlægene.

Du er velkommen
--