Landssvigere m.m.
Fra : Martha Thomsen

Dato : 12-02-02 21:00

Som landssviger (landsforrædder) fik man i 1945 konfiskeret (vist nok) alt
hvad man ejede.
Er der nogen her i nyhedsgruppen, der ved, hvad der skete med disse efekter?
Kan man finde ud af hvad, der blev konfiskeret ?

Da min far døde, fik vi i skifteretten oplyst, at der skulle findes et
testamente. Det vidste vi ikke. Kan man finde frem til et sådant?

På forhånd tak for hjælpen!
Martha Thomsen

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 12-02-02 23:54

F.eks. værnemagere fik deres formue og faste ejendom konfiskeret af
staten, som så solgte fast ejendom videre. Dette var tilfældet med Hald
Hovedgaard ved Viborg. Den blev, vistnok af Finansministeriet, lejet ud
til Danmarks Internationale Studenterkomité (forkortet DIS, morsomt nok)
i nogle år, hvorefter den blev solgt til et bogforlag.

Venlig hilsen

Hedvig

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 13-02-02 10:35

Hedvig Pitzner-Jørgensen <hedvig.pitzner@city.dk> skrev i en
> [...]
> til Danmarks Internationale Studenterkomité (forkortet DIS, morsomt nok)
> i nogle år, hvorefter den blev solgt til et bogforlag.

Hald Hovedgård er ikke blevet solgt til et bogforlag. Hald Hovedgård ejes af
Staten (Skov- og Naturstyrelsen v. Fussingø Statsskovdistrikt). Den
Selvejende Institution Hald(DsiH) har siden 1974 lejet Hald Hovedgård af
Skov- og Naturstyrelsen og sikrer driften af huset ved bl.a. at drive
kursuscentervirksomhed. DsiH modtager støttet fra Viborg Kommune.
se mere http://www.oversaettercentret.dk
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Martha Thomsen

Dato : 17-02-02 15:08

Tak for hjælpen, men kan man en optegnelse over hvad, der blev konfiskeret
fra hver især finde nogen steder?