linke objekt-filer med gcc
Fra : Michael

Dato : 12-02-02 19:45

Hejsa
Er det muligt at linke 2 objekt-filer sammen til én med gcc ? og i givet
fald hvordan gøres det ?

På forhånd tak
Michael

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 12-02-02 20:04

"Michael" <mbnn@worldonline.dk> writes:

> Hejsa
> Er det muligt at linke 2 objekt-filer sammen til én med gcc ? og i givet
> fald hvordan gøres det ?

ar(1)
ranlib(1)

--
Christian Hemmingsen

Fra : Michael

Dato : 12-02-02 21:14

> ar(1)
> ranlib(1)
Kan du give et kort eksempel på hvordan man bruger ar?
Jeg synes ikke lige at jeg kunne se lyset ved at kigge i man-siderne til ar
og ranlib (dog kunne jeg se at ranlib svarer til at køre ar med et bestemt
flag)

På forhånd tak
Michael

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 12-02-02 21:37

> [...]
> og ranlib (dog kunne jeg se at ranlib svarer til at køre ar med et bestemt

$ ar cru libfoo.a foo.o bar.o

laver libfoo.a ud af foo.o og bar.o

bagefter kører man så ranlib på det archive man har lavet

$ ranlib libfoo.a

--
Christian Hemmingsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-02-02 01:46

Michael wrote:

> Hejsa
> Er det muligt at linke 2 objekt-filer sammen til én med gcc ? og i givet
> fald hvordan gøres det ?

Udover ar(1) kan du også bruge ld(1):

ld -r -o <output> <objektfil1> <objektfil2>

Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Michael

Dato : 13-02-02 08:55

> ld -r -o <output> <objektfil1> <objektfil2>

Tak, det var lige den jeg skulle bruge.

Michael