Mit vand er for varmt :-(
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-02 17:39

Hej

Hvad gør man ved problemet om at ens vand er for varmt.

Jeg har et 200l med skalarer. De står og gisper og en spand isnende vand
hjælper, men efter et døgns tid er alt ved normen og de har det varmt
igen. Der er ingen varmeelement eller direkte sollys og der er kun et
lysstofsrør tændt.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : scn

Dato : 12-02-02 17:58

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse news:3C694508.7060805@feddersen.dk...
> [...]
> lysstofsrør tændt.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Hvor varmt er vandet?
hvor varmt er der i lokalet (det er jo det eneste sted varmen kan komme fra)?

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-02 19:48

Hej

scn wrote:

> Hvor varmt er vandet?
> hvor varmt er der i lokalet (det er jo det eneste sted varmen kan komme fra)?

Nu kommer det mystiske. Vandet er ca 22 og stuen ca 21. Så de gisper
næppe pga varme. Så nu er spørgsmålet nærmere hvorfor de gisper. De står
ikke i overfladen, men svømmer almindeligt rundt - og som det kan ses af
et andet indlæg af mine - så har et af parene lige lagt æg, hvilket jeg
næppe vil tro, at de vil gøre hvis vandkvaliteten ikke var i orden.

Filteret er en Eheim 2224 som nu har kørt i 1½ måned, så diverse
bakteriekulturer burde være på plads. Eventuelle alger spiser fiskene og
de maller der går i bunden har det ganske fint. Foderet har været det
samme i over 6 måneder nu.

Kan det tænkes at scalarer blot gisper mere end andre fisk?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : scn

Dato : 12-02-02 20:11

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse news:3C69636B.3030603@feddersen.dk...
> [...]
> samme i over 6 måneder nu.
>
> Kan det tænkes at scalarer blot gisper mere end andre fisk?

Tror lige som 'Disky' at det er ilt mangel, da der er en kortvarig
forbedring når du tilføre frisk vand.
Prøv at suge noget af bundlaget op, lugter der rådent?

Har der være slukket for pumpen?

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-02-02 22:01

> Tror lige som 'Disky' at det er ilt mangel, da der er en kortvarig
> forbedring når du tilføre frisk vand.
> Prøv at suge noget af bundlaget op, lugter der rådent?

Enig. Iltmangel, som opstår spontant er oftest fordi der er for meget
belastning på den biologiske filtrering forstået på den måde, at det
ikke er fiskene der bruger for meget ilt, men bakterierne der bruger for
meget når de er igang med at omdanne stofferne (som der er for meget af
ift. iltmængden). Løsning: tilsæt ilt/luftpumpe

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet,
og søger leje/eje/andelsbolig et sted i København,
Andelspris max. 200.000
Tlf. 40833010, døgnet rundt.

ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.
"

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-02-02 07:20

Tom Manczak wrote:

> [...]
> meget når de er igang med at omdanne stofferne (som der er for meget af
> ift. iltmængden). Løsning: tilsæt ilt/luftpumpe

Den drejning havde jeg ikke tænkt på. Pumpen har været i gang i 1½
måned, så det passer med at bakteriekulturen skulle være fuldt oppe at
køre.

Jeg vil lige prøve med lidt vandskift først og se om det kan komme i
balance - ellers må jeg ha fat i en luftpumpe.

Det undrer mig dog stadig at der ikke er andre signaler tilstede.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-02 22:07

Hej

scn wrote:

> Tror lige som 'Disky' at det er ilt mangel, da der er en kortvarig
> forbedring når du tilføre frisk vand.
> Prøv at suge noget af bundlaget op, lugter der rådent?
>
> Har der være slukket for pumpen?

Det skal siges, at den sidste vandudskiftning blot var på 10% så der
ville jeg ikke vente en effekt med hensyn til iltindholdet i vandet.
Akvariet har været etableret i ca 6 måneder. Det lugter ikke råddent og
der er masser af snegle, som jo er noget af det første der går til ved
iltmangel. Normalt ville jeg også forvente at fiskene stod i overfladen
hvis vi taler iltmangel.

Pumpen kører i døgndrift.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Knud Schøler

Dato : 13-02-02 11:26

> [...]
> et andet indlæg af mine - så har et af parene lige lagt æg, hvilket jeg
> næppe vil tro, at de vil gøre hvis vandkvaliteten ikke var i orden.

22 grader er vel nærmest for lidt til scalarer ?
Passer dit termometer?

Hvor mange og hvilke fisk har du i akvariet ?
og hvordan ser det ud med planter ?
hvor længe er der lys på i døgnet ?
Har du problemer med alger?

Jeg havde engang for mange Scalarer (15 stk) i et 128 l og pludselig døde
mange af dem inden for kort tid. Dengang var diagnosen nitritforgifning -
simpelt hen fordi der var overfyldt i forhold til planters og filters
kapacitet (og manglende vandskift).

mvh/ Knud

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-02-02 20:17

Hej

Knud Schøler wrote:

> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

Tak for alle svarene - som flere var inde på så var det iltmangel der
var problemet. Der røg lige en luftpumpe ned til dem og allerede 10
timer senere var der liv og glade dage. Iltningen af vandet har givet
mere liv, men så sandelig også mere appetit

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-02-02 22:21

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> timer senere var der liv og glade dage. Iltningen af vandet har givet
> mere liv, men så sandelig også mere appetit

Rart at høre :)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-02-02 19:32

> [...]
> hjælper, men efter et døgns tid er alt ved normen og de har det varmt
> igen. Der er ingen varmeelement eller direkte sollys og der er kun et

Hvor varmt er vandet ?

Har du det bare MEGET varmt i det rum akvariet står ?

Er du sikker på de ikke gisper pga. ilt mangel ?