Web server, DNS og andet
Fra : Søren Friis

Dato : 11-02-02 23:48

Hejsa!

Jeg har en Apache webserver kørende på
www.friis.dyndns.dk

Men eftersom TDC snart giver mig en fast IP, har jeg tænkt mig at skaffe et
rigtigt domæne... Er der noget jeg i den forbindelse skal være opmærksom på
mht DNS?

Et andet problem jeg har er at det tager meget lang tid at logge på min FTP
server (ca et minut)... jeg mistænker det for at være noget med noget DNS
halløj...
Jeg har ellers gjort følgende i config filen for ProFTPD:

UseReverseDNS off
IdentLookups off

Hvad gør man?

/SF

Fra : Søren Friis

Dato : 11-02-02 23:57

PS... Det er en RedHat 7.1 box
desuden kører den
- Samba
- PHP
- MySQL

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 00:00

Den Mon, 11 Feb 2002 23:47:57 +0100 skrev Søren Friis:
> [...]
>rigtigt domæne... Er der noget jeg i den forbindelse skal være opmærksom på

Ikke umiddelbart - det klarer TDC (eller hvor du nu bestiller DNS-navne)

> [...]
>halløj...
>Jeg har ellers gjort følgende i config filen for ProFTPD:

Hvis du skriver "ping www.yahoo.com" på serveren, virker det så? Eller
venter den et minut, og skriver derefter "unknown host"?

Hvad skriver proftpd i log-filen når det minut er gået?

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Søren Friis

Dato : 12-02-02 00:31

> Ikke umiddelbart - det klarer TDC (eller hvor du nu bestiller DNS-navne)

Hvad betyder det? "bestiller DNS navnne" ?
Hvor gør man det, og hvordan?

> Hvis du skriver "ping www.yahoo.com" på serveren, virker det så? Eller
> venter den et minut, og skriver derefter "unknown host"?

Den pinger helt fint:

# ping www.yahoo.com
PING www.yahoo.akadns.net (64.58.76.225) from 192.168.1.2 : 56(84) bytes of
data.
64 bytes from w4.dcx.yahoo.com (64.58.76.225): icmp_seq=0 ttl=240
time=119.223 msec

Hvad kan det så skyldes?

/SF

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 08:22

Den Tue, 12 Feb 2002 00:31:10 +0100 skrev Søren Friis:

>Hvad betyder det? "bestiller DNS navnne" ?
>Hvor gør man det, og hvordan?

Fx. hos sin udbyder.

> [...]
>data.
>64 bytes from w4.dcx.yahoo.com (64.58.76.225): icmp_seq=0 ttl=240

Suspekt - så har den fat i en navneserver, og burde også få "host not
found" uden at skulle vente på timeout, hvis det er et ikke-registreret
ip-nr.

Hvad siger log-filerne?

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Søren Friis

Dato : 12-02-02 00:34

Det skal måske også lige nævnes at hvis jeg bare connecter gennem FTP, men
direkte gennem mit lokalnetværk, så går det lynhurtigt.

Altså på mit lokale netværk (192.168.1.2) = hurtigt
gennem internettet (friis.dyndns.dk) langsomt

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 08:24

Den Tue, 12 Feb 2002 00:34:28 +0100 skrev Søren Friis:
> [...]
>
>Altså på mit lokale netværk (192.168.1.2) = hurtigt
>gennem internettet (friis.dyndns.dk) langsomt

Jeg får en ftp-login med det samme. Er det et bestemt sted du connecter
fra?

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Søren Friis

Dato : 12-02-02 12:31

> Jeg får en ftp-login med det samme. Er det et bestemt sted du connecter
> fra?
Hvis du logger ind hos mig på friis.dyndns.dk?

Jeg får "Connected to friis.dyndns.dk." med det samme, men der går lang tid
før jeg kan skrive brugernavn/pass.

Hov... der var lige en tanke der strejfede mig... kan det skyldes at jeg
prøver fra mit interne netværk? Altså at jeg sidder på 192.168.1.10 og går
ud på den anden side af routeren og beder om friis.dyndns.dk, og derefter
bliver sendt ind på serveren på 192.168.1.2 ?

Jeg har ikke mulighed for at prøve udefra.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 12:40

Den Tue, 12 Feb 2002 12:31:06 +0100 skrev Søren Friis:
>Hvis du logger ind hos mig på friis.dyndns.dk?
>
>Jeg får "Connected to friis.dyndns.dk." med det samme, men der går lang tid
>før jeg kan skrive brugernavn/pass.

Det tyder godt nok på DNS eller ident.

Herfra er der ingen ventetid imellem "connected" og "username".

Hvad siger log-filen? (/var/log/messages, /var/log/notice,
/var/log/*ftp*, /var/log/syslog,... afhængig af distribution)?

> [...]
>bliver sendt ind på serveren på 192.168.1.2 ?
>
>Jeg har ikke mulighed for at prøve udefra.

Dvs. du connecter inde fra, til dit externe ip-nr?

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Søren Friis

Dato : 12-02-02 13:00

>Hvad siger log-filen?
Den siger bare at jeg er connected og disconnected... intet usædvandligt
der...

> Dvs. du connecter inde fra, til dit externe ip-nr?
Ja...

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 13:12

Den Tue, 12 Feb 2002 13:00:27 +0100 skrev Søren Friis:
>Den siger bare at jeg er connected og disconnected... intet usædvandligt
>der...

Kører proftpd fra inetd? Så prøv at slå "in.tcpd" fra.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Søren Friis

Dato : 12-02-02 23:38

> Kører proftpd fra inetd?
Ja... fra Xinetd

>Så prøv at slå "in.tcpd" fra.
Hvordan gør jeg det? Hvor skal jeg kigge?
i /etc/xinetd.conf er der ikke noget der hedder sådan og heller ikke i
biblioteket /etc/xinetd.d

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 23:57

Den Tue, 12 Feb 2002 23:38:27 +0100 skrev Søren Friis:
>Ja... fra Xinetd

>Hvordan gør jeg det? Hvor skal jeg kigge?
>i /etc/xinetd.conf er der ikke noget der hedder sådan og heller ikke i
>biblioteket /etc/xinetd.d

Her må en der har kendskab til xinetd lige træde til...

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-02-02 01:42

Kent Friis wrote:

> Her må en der har kendskab til xinetd lige træde til...

Xinetd benytter sig normalt ikke af tcpd idet den har indbygget
tcp_wrappers.

I stedet skal du formentlig kigge på 'proftpd', 'ftpd' eller hvad den nu
kan hedde. Her kigger du efter linjerne:

log_on_success += DURATION,HOST
log_on_failure += HOST

Her sikrer du dig, at der ikke står nævnt USERID. Står der USERID fjerner
du det bare (det er blot ident-opslag) og genindlæser xinetd
(/etc/init.d/xinetd reload).

Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin

Fra : Søren Friis

Dato : 13-02-02 22:21

Tak Rasmus!

Du er en SKAT! Det var det der skulle til!
Nu kommer man igennem i løbet af halve sekunder.

Det er sgu rart med nogen eksperter!

Mvh Søren