You don't have enough system memory...
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-02-02 21:35

....to install Red Hat on this machine.

Intel 486DX-4-100MHz med 8 MB RAM.

Hvad gør jeg ved det? Jeg har hørt historier om folk, der har kørt det
operativsystem på endnu ældre computere.

Det MÅ da kunne lade sig gøre!? Jeg har ikke mulighed for, at smide
mere RAM i den, da jeg ikke ejer en klods, der er så gammel.

Jeg har ikke tænkt mig, at benytte den til andet end webserver, derfor
har jeg ikke i sinde, at installere noget grafisk på den.

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
taber-www på http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-02 22:05

Den Mon, 11 Feb 2002 20:35:28 GMT skrev Søren Jacob Lauritsen:
>...to install Red Hat on this machine.
>
>Intel 486DX-4-100MHz med 8 MB RAM.
>
>Hvad gør jeg ved det? Jeg har hørt historier om folk, der har kørt det
>operativsystem på endnu ældre computere.

Snupper en slackware eller debian.

SuSE før 7.0 kan også gøre det, hvis man vælger text-only install.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-02-02 22:30

Kent Friis wrote:

> Snupper en slackware eller debian.

Jeg vil ikke spørge, hvad der er bedst... det kommer jeg ingen vejne
med! ;)

Derfor vil jeg i stedet tage det som et tegn på, at det er på tide at
gå fra Red Hat! So here's some Q's:

Vi siger jeg vælger Debian, har hørt godt om den.

Skal jeg kende mit motherboard? Jeg aner ikke hvad det er.

Jeg kender mit netkort (3COM 905C) mit grafikkort er Matrox Mystique
220.

Er ovenstående understøttet? Er der anden HW jeg skal tage hensyn til?

Systemet ser ca. sådan ud:

Intel 486DX4-100MHz
8MB RAM (Kan det passe de hedder SIMM?)
3COM 905C 10/100MBit
Matrox Mystique 220
WD 4GB HDD
Toshiba DVD-ROM

Jeg har ingen planer om lydkort eller mus.

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-02 22:59

Den Mon, 11 Feb 2002 21:30:05 GMT skrev Søren Jacob Lauritsen:

>Jeg vil ikke spørge, hvad der er bedst... det kommer jeg ingen vejne
>med! ;)

Heh

>Derfor vil jeg i stedet tage det som et tegn på, at det er på tide at
>gå fra Red Hat! So here's some Q's:
>
>Vi siger jeg vælger Debian, har hørt godt om den.
>
>Skal jeg kende mit motherboard? Jeg aner ikke hvad det er.

Det er normalt ikke nødvendigt.

>Jeg kender mit netkort (3COM 905C) mit grafikkort er Matrox Mystique
>220.

Det er sikkert et G200 - kører sk*de godt under X[1], og på konsollen er
der ingen problemer.

>Er ovenstående understøttet? Er der anden HW jeg skal tage hensyn til?

Ikke til server.

>Systemet ser ca. sådan ud:
>
>Intel 486DX4-100MHz
>8MB RAM (Kan det passe de hedder SIMM?)

Single Inline Memory Module, jeps.

>3COM 905C 10/100MBit
>Matrox Mystique 220
>WD 4GB HDD
>Toshiba DVD-ROM

Hvis du får problemer med noget, så bliver det DVD-drevet. Sålænge du
bruger det til CD'er tror jeg ikke det giver problemr. Data-DVD'er
kræver SVJV en relativt ny kerne, og film kan klares med DeCSS

Mvh
Kent

[1] Hvis der er et G200, så er der faktisk 3D-acceleration i kortet.
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-02-02 23:04

Kent Friis wrote:

> [...]
> du bruger det til CD'er tror jeg ikke det giver problemr.
> Data-DVD'er kræver SVJV en relativt ny kerne, og film kan klares

Jeg skal kun bruge det til CD'er! Jeg gad bare ikke vente på den 2x
der sad der i forvejen, så jeg switchede den ud med DVD-drevet.

Nu har jeg imidlertidig det problem, at min BIOS ikke kan boote fra
CD-ROM. Det havde jeg lykkeligt glemt, men kom i tanke om det. Er
der en måde, så jeg slipper for, at hente alle floppy imagene fra
Debians site?

Dvs. findes der en enkel bootdisk, der kan fyre op under en
installation fra CD-ROM, som man kan med f.eks. Red Hat?

Nu så jeg, at man kan hente det der minimums-image og brænde det på
CD og så installe resten fra internettet. Jeg vil da helst køre det
på den måde, så kan jeg slippe for alle de floppy disks?

/Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-02-02 23:14

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> [...]
> CD og så installe resten fra internettet. Jeg vil da helst køre det
> på den måde, så kan jeg slippe for alle de floppy disks?

Hent compact root og compact rescue. Indsæt rescue, start maskinen, skift
til root, når du bliver spurgt efter næste disk og installer over nettet.
Ovenstående netkort er understøttet i compact-kernen, så du får ikke brug
for driverdisken.

Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 12-02-02 22:21

Rasmus =?ISO-8859-15?Q?B=F8g?= Hansen wrote:

> [...]
> installer over nettet. Ovenstående netkort er understøttet i
> compact-kernen, så du får ikke brug for driverdisken.

Kanon! :) Det virker skam fint! Havde lidt probs med rescue.bin på
Debians site, så jeg hentede den fra en mirror, der virkede den!

Lige nu er den i gang med at installere, men det går gabende
langsomt, for den suger fra http.us.debian.org, kan jeg ikke få et
mirror der er tættere på? Jeg prøvede at erstatte det med
ftp://ftp.dk.debian.org, den protokol kendte den ikke, så prøvede
jeg med http, det ville den heller ikke. De understøtter
tilsyneladende ikke http transfers. :(

Er der noget jeg kan gøre, for den skal sikkert hente flere pakker
med tiden...

/Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-02-02 23:54

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Kanon! :) Det virker skam fint! Havde lidt probs med rescue.bin på
> Debians site, så jeg hentede den fra en mirror, der virkede den!

Brug ftp.sunet.se; den er hurtig. Jeg havde på et tidspunkt problemer med
sunsite.dk, som gav MD5-fejl i mange filer - jeg ved ikke, om det er løst...

> [...]
> ftp://ftp.dk.debian.org, den protokol kendte den ikke, så prøvede
> jeg med http, det ville den heller ikke. De understøtter

Selve installationen understøtter kun http. Når du engang kommer til
dselect (irk), kan jeg som sagt anbefale at bruge ftp.sunet.se; det er en
af de prædefinerede indstillinger, du har mulighed for at vælge.

> Er der noget jeg kan gøre, for den skal sikkert hente flere pakker
> med tiden...

Når du er færdig med installationen kan du rette i /etc/apt/sources.list
eller køre dselect.

Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Søren Friis

Dato : 12-02-02 13:11

> Nu har jeg imidlertidig det problem, at min BIOS ikke kan boote fra
> CD-ROM.

Det nemmeste er efter min mening at sætte en FTP server op på en anden
maskine med alle de filer du skal bruge til installeringen (dvs bare fyr
installations cd(erne) ind på FTP'en.)
Så laver du en boot floppy der booter fra net (på RedHat hedder den
bootnet.img) og starter op fra den. Når installationen så spørger dig
angiver du adressen til din FTP (husk at bruge den interne adresse så du
slipper for begrænsningen i din linje/router)

Håber det hjælper.

/Søren Friis

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 12-02-02 18:53

Søren Friis wrote:

> Det nemmeste er efter min mening at sætte en FTP server op på en
> anden maskine med alle de filer du skal bruge til installeringen
> (dvs bare fyr installations cd(erne) ind på FTP'en.)

Okay, men med Debian, ser det ikke ud til, at jeg kan hente install
CD'er. Så langt jeg er nået i installationsvejledningen, ligner det
mest af alt, at den kun kan installe fra nettet. Er det rigtigt?

/Søren

Fra : Jesper

Dato : 12-02-02 12:53

Kent Friis wrote:

> Det er sikkert et G200 - kører sk*de godt under X[1], og på konsollen er
> der ingen problemer.

(II) MGA: driver for Matrox chipsets: mga2064w, mga1064sg, mga2164w,
mga2164w AGP, mgag100, mgag100 PCI, mgag200, mgag200 PCI, mgag400
(--) Assigning device section with no busID to primary device
(--) Chipset mga1064sg found

siger mit Mystique. Jeg mener dog ikke det er et 220, det kom vist først
senere. Anyway fint kort til tekstmode.

> [1] Hvis der er et G200, så er der faktisk 3D-acceleration i kortet.

Der er vist også et eller andet i 1064sg'en.

--
Jesper

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-02-02 23:10

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Derfor vil jeg i stedet tage det som et tegn på, at det er på tide at
> gå fra Red Hat! So here's some Q's:
>
> Vi siger jeg vælger Debian, har hørt godt om den.

ok.

> Skal jeg kende mit motherboard? Jeg aner ikke hvad det er.

Det er normalt ikke nødvendigt. Hvis du skal oversætte en kerne med
DMA-understøttelse på harddiskene kan det dog være nyttigt.

> Jeg kender mit netkort (3COM 905C) mit grafikkort er Matrox Mystique
> 220.
>
> Er ovenstående understøttet? Er der anden HW jeg skal tage hensyn til?

3C905C er meget fint understøttet i alle distributioner, jeg har set i
mands minde - herunder også debian potato såvel som woody.

Mht. grafikkortet: Du siger, du skal køre server, så du skal vel næppe
bruge X (iøvrigt en skift ting med kun 8Mb RAM!) . Det har iøvrigt været
understøttet længe, så skulle du alligevel finde på at køre X, skulle der
ikke blive problemer.

> Systemet ser ca. sådan ud:
>
> Intel 486DX4-100MHz
> 8MB RAM (Kan det passe de hedder SIMM?)
> 3COM 905C 10/100MBit
> Matrox Mystique 220
> WD 4GB HDD
> Toshiba DVD-ROM
>
> Jeg har ingen planer om lydkort eller mus.

Lyder problemfrit.

Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-02-02 23:17

On Mon, 11 Feb 2002 21:58:30 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> Det er sikkert et G200

Nej, det er det ikke. Matrox Mystique er fra dengang Millenium 1 og 2
også var (modellerne før G200). Men det virker fint

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-02-02 19:10

On Tue, 12 Feb 2002 17:53:00 GMT, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Okay, men med Debian, ser det ikke ud til, at jeg kan hente install
> CD'er. Så langt jeg er nået i installationsvejledningen, ligner det
> mest af alt, at den kun kan installe fra nettet. Er det rigtigt?

Nej. Gå ind på http://www.debian.org/ og klik på "Debian on CD" i
menuen under overpunktet "Getting Debian".

Mvh.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 12-02-02 08:02

> [...]

> Det MÅ da kunne lade sig gøre!? Jeg har ikke mulighed for, at smide
> mere RAM i den, da jeg ikke ejer en klods, der er så gammel.

Jeg gjorde det at jeg smed disken i en anden maskine, installerede,
trimmede antallet af deamons, kompilede en ny og mindre kerne, smed disken
tilbage i den anden maskine og bootede.

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 12-02-02 18:10

Lasse Jensen wrote:

> Jeg gjorde det at jeg smed disken i en anden maskine,
> installerede, trimmede antallet af deamons, kompilede en ny og
> mindre kerne, smed disken tilbage i den anden maskine og bootede.

Okay det lyder smart, men jeg er slet ikke så avanceret endnu, at jeg
kan finde ud af at compile en ny kerne.

/Søren