tidlig udvikling
Fra : MM

Dato : 11-02-02 12:20

Hej!
Jeg blev jo mor for første gang i december og kunne egentlig godt tænke mig
at vide lidt mere om den aller tidligste udvikling. Altså hvornår er det
normalt at et barn smiler, pludrer, griner, griber ud efter ting, holder
hovedet selv osv. Jeg har fået en hulens masse bøger og hæfter om
udviklingen, og har også en del fra mit studie (er uddannet pædagog), men de
starter næsten allesammen når barnet kan rulle rundt og kravle og det er der
jo laaaang tid til.
Det er egentlig ikke fordi det betyder så vanvittig meget, men det er da
meget rart at vide synes jeg. Især når folk spørger "nå, er han så begyndt
at kigge på sine hænder" ol., kan jeg jo ikke undgå at spekulere på, om han
mon burde gøre det nu eller om de bare spurgte for at sige et eller andet

Jeg har den holdning at tingene nok skal komme når han er klar til det, men
det er da meget sjovt at vide alligevel
venlig hilsen Mia

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 12-02-02 10:35

Hej Mia

Ja jeg har været lidt i samme sitation som dig. Det er ikke fordi vores
fagbøger er særlig gode hvad det angår.
Jeg har netop siddet og læst i Forældre og Børn bladet så jeg må kunne finde
det igen. Det eneste jeg lige ved er at det var et efterårs blad. Prøv at
kontakte dem for det var nemlig ret godt (hvorfor gemmer man det ikke). !
december udgaven er der også noget om lege med de små helt fra start af.
Bladene ligger vist også på biblioteket.
Hilsen Anja

Fra : Mette Svangren

Dato : 12-02-02 11:39

"MM" <mivse@sol.dk> wrote in message
> [...]
> at vide lidt mere om den aller tidligste udvikling. Altså hvornår er det
> normalt at et barn smiler, pludrer, griner, griber ud efter ting, holder

(snip)

Hej Mia

Som du selv skriver, er det ikke meget, man kan kan bruge skemaer til, men
jeg har da lige været inde og kigge i en af mine bøger. Følgende er kort,
hvad der står om den motoriske udvikling:

Nyfødt: Reflekser. Alle led er bøjede og hænderne knyttede
1 mdr.: Kan koordinere blikket. Armbevægelserne følges ad, symmetrisk.
Benene er bøjede
2 mdr.: Ligger på ryggen med hovedet i midtstilling, hidtil har hovedet
været drejet om på siden. Pludrer
3 mdr.: Ligger på maven på strakte arme. Har opdaget hænderne. Sutter meget
på hænderne. Prøver at gribe eller skubbe til ophængte ting. Griner højt
4 mdr.: Holder selv hovedet, når kroppen bliver støttet. Griber sikkert
efter ting
5 mdr.: Støtter på benene. Triller fra maven om på ryggen
6 mdr.: Triller fra ryggen og om på maven. Opdager fødderne og smager på dem
7 mdr.: Sidder, men med støtte
8 mdr.: Sidder sikkert. Spiser med fingrene. Samler små ting op med tommel
og pegefinger
9 mdr.: Kommer fra liggende til siddende stilling. Rokker på hænder og knæ
10 mdr.: Begynder at kravle
11 mdr.: Rejser sig ved møbler
12 mdr.: Går -måske

Det har, i meget grove træk, passet fint på min datter. Men børn er jo
heldigvis meget forskellige, og jeg kender børn, der kravlede i en alder af
7 måneder og gik som 9 måneder gammel, men omvendt kender jeg også en dejlig
dreng, der nu er 13 måneder og bare sidder!

MVH Mette, mor til Ronja på 13 måneder

Fra : Stine

Dato : 13-02-02 22:52

"Mette Svangren" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
dejlig
> dreng, der nu er 13 måneder og bare sidder!

Lad nu være med at blive for skuffet, hvis det ikke lige holder - begge mine
har været langt forud med noget, og langt bagud med andet :)

/Stine

Fra : Mette Svangren

Dato : 14-02-02 08:54

"Stine" <unknown@unknown.dk> wrote in message

> [...]
mine
> har været langt forud med noget, og langt bagud med andet :)

Ja, som jeg også skriver, har det _i_meget_grove_træk_ passet på min datter

Faktisk er det jo sådan, at nogle af de ting, forældre typisk "praler" med,
hvis de sker tidligt, egentlig helst bør ske sent. Eks. bliver tandemaljen
stærkere, jo længere tænderne for lov til at ligge beskyttet nede i kæben.
Og desto længere tid, et barn kravler og venter med at gå, desto smidigere
vil det blive og få en stærk ryg.

Så hurra for vores børns forskelligheder!

MVH Mette

Fra : mimi

Dato : 14-02-02 09:19

Hejsa
Jeg vil sige at det er lidt farligt at være for opmærksom på om børn kan
det de skal i den rigtige alder ifølge bøgerne. Min søn passer overhovedet
ikke til de ting der står. Nogle ting er han lidt bagefter i. Han har
foreksempel været meget langsom til at lære at spise med ske, og kan heller
ikke rigtig finde ud af det med at tage maden op med fingrne. Til gengæld
kravlede han 6½ md. gammel, sad op 6½ md gammel og rejser sig op hele tiden
nu (næsten 8 md. gammel.) Så han passer jo slet ikke med det der står i
bøgerne. Jeg kann godt forstå man er interesseret i hvad barnet kan med
tiden, men man skal passe på ikke at presse det, fordi det skal følge med
bøgerne, for børnene lærer i deres eget tempo.
Held og lykke med den lille. Knuser fra mimi

"Mette Svangren" <svangut@hotmail.com> wrote in

Fra : MM

Dato : 15-02-02 18:53

Tak for alle svarene. Son jeg skrev var det også blot for nogenlunde at vide
hvornår de kan hvad. Jeg har absolut ikke tænkt mig hverken at få dårlige
nerver eller begynde at presse ham, hvis ikke lige han gør tingene til
"tiden" Dog mener jeg stadig at det er meget sjóvt at vide. Feks spurgte
sundhedsplejersken sidste gang (da han var fem uger) om han var begynd at
gribe ud efter vores ansigter. Næææh det var han jo ikke og da vi sagde det
sagde hun også at det varede nok også en måneds tid endnu, men var det nu en
anden der havde sagt det var det jo meget rart at kunne sige at det varede
lang tid endu
Venlig hilsen Mia
p.s Han er begyndt at sende os nogle kæmpe smil nu *juble*

Fra : Camilla

Dato : 15-02-02 10:16

Hej Mia!

JEg har lidt bogtitler, hvis du er interesseret:

"At lære" af dorothy Einon, ISBN 87-14-29525-3
"De første seks måneder" af Penelope Leach, ISBN 87-7560-918-5
"Barnets første leveår er de vigtigste" af Liselott Diem,
ISBN 87-7410-012-2

Venlig hilsen Camilla