Køling!
Fra : Peter Hansen

Dato : 11-02-02 11:21

Jeg har tænkt mig at modde mit kabinet, og så har jeg tænkt mig at sætte
2 80mm. blæsere oppe i toppen af kabinettet, som blæser luft ind, og
sætte en bagest i kabinettet som blæser luften ud!

Er det et ok system eller er det bedre at sætte en i bunden til at blæse
ind?

Fra : Michael Thomsen

Dato : 11-02-02 11:35

Sæt dem i bunden.. De skal blæse koldt luft ind. Da varme stiger opad

dvs i toppen skal du have en blæser der spytter luften ud!

Fra : Peter Hansen

Dato : 11-02-02 11:48

skal jeg sætte køleren i siden i bunden, eller forest i kabinettet der
hvor der er lavet en plads til en køler?

Fra : Michael Thomsen

Dato : 11-02-02 12:15

Helst i siden, så der er fridt løb ude fra og ind.

Fra : Esben

Dato : 11-02-02 13:15

"Peter Hansen" <peteradsl@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> skal jeg sætte køleren i siden i bunden, eller forest i kabinettet der
> hvor der er lavet en plads til en køler?

Jeg oplevede stort set ingen ændring i de temperaturer jeg kunne måle ved at
have en langsom 80mm blæser til at suge luft ind foran i kabinettet, og jeg
har endda fjernet metalgitteret i hullet. I stedet har jeg sat en ekstra
80mm blæser under PSU'en som så trækker luft ind i denne, og det har givet
minus 5 til 7 grader på chipsettet.

En bekendt har sænket cpu/chipset-temperaturen betragteligt ved at save et
hul i venstre side af kabinettet lige ud for cpu'en og sætte en 120mm blæser
i der puster luft ind.

--
Esben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-02-02 14:09

"Peter Hansen" <peteradsl@hansen.mail.dk> skrev....

> skal jeg sætte køleren i siden i bunden, eller forest i
> kabinettet der hvor der er lavet en plads til en køler?

Det handler om at skabe flow i kabinettet. Stort eller lille flow er
op til dig. Der er et par 'regler' man skal overholde.

1) Varm luft stiger til vejrs. Ingen grund til at modarbejde det. Så
den kølige luft skal ind i bunden af kabinettet, og den varme skal ud
i toppen.

2) Sørg for at skabe et LILLE overtryk i kabinettet ved at du blæser
LIDT mere luft ind, end du suger ud. Så undgår du at støv og skidt
trænger ind gennem f.eks. CD-ROM drev, og istedet kun kommer ind
gennem de blæsere der blæser kold luft ind. Her er det relativt nemt
at begrænse/forhindre.

3) Sørg for at luftstrømmen kan passere så uhindret som muligt inde i
kabinettet. Kabler og lignende skal væk fra luftstrømmen eller
blokere så lidt som muligt. Sørg også for at luftstrømmen kommer
omkring de steder du ønsker kølet.

4) Undgå stillestående luft, som blot danner varmelommer.

5) benyt hellere store men langsomme blæsere, fordi de larmer mindre
end en små hurtige.

6) De store problemskabere er køling af CPU og grafikkort. Blæsere
her vil ofte blæse imod flowet i kabinettet, så her kan det betale
sig at bruge lidt tid og opfindsomhed.

Hvilken placering der er bedst afhænger af hvilke blæsere, hvormange
blæsere, hvordan dit kabinet ser ud og hvilke varmekilder du
har/ønsker kølet.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm