TD@ ATM ADSL og router
Fra : morten

Dato : 11-02-02 10:07

hej

Jeg har den 'gamle' ADSL installation fra TD@ , dvs at forbindelsen
fra boxen går ind i et ATM netkort i maskinen.

Jeg vil gerne have et decideret netværk med router istedet for bare en
enkelt maskine på nettet, derfor er jeg ved at undersøge hvad der
nemmest kan give mig dette (software proxies, såsom wingate etc, er
ikke aktuelle).

Mit spørgsmål er nu:

Hvilken protokol er der i den netværksledning som kommer ud af ADSL
boksen ?? Er det en ATM specifik ting eller er det en standard tcp/ip
ting ??? Hvis det er tcp/ip, kan jeg så sætte en router med dhcp
klient (ex. D-link Router D-804) for enden af denne, og lade routeren
lege DHCP klient ??

Eller er der noget ATM specifikt som gør at jeg ikke bare kan sætte en
router i enden af kablet (ex. ATM specifikt udstyr på centralen etc.)
??

mvh
Morten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 11-02-02 10:48

> Hvilken protokol er der i den netværksledning som kommer ud af ADSL
> boksen ?? Er det en ATM specifik ting eller er det en standard tcp/ip
> ting ???

ADSL boksen - Mener du Siemens modemet?

I så fald er der både en ATM og en 10BaseT udgang, men jeg mener - uden dog
at være sikker - at du skal have ændret et eller andet hos TDC - som koster
349,- - for at kunne anvende 10BaseT udgangen.

Claus

Fra : Jens

Dato : 11-02-02 21:53

"morten" <morten@team-dnf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ting ??? Hvis det er tcp/ip, kan jeg så sætte en router med dhcp
> klient (ex. D-link Router D-804) for enden af denne, og lade routeren

Såfremt din ledning fra ADSL modem til computer kommer ud af ATM stikket i
ADSL modem'et, så er det ATM grænseflade og du kan ikke tilslutte andet
udstyr end ATM.
Du kan derfor ikke benytte D-Link routeren som er med Ethernet grænseflade.

> Eller er der noget ATM specifikt som gør at jeg ikke bare kan sætte en
> router i enden af kablet (ex. ATM specifikt udstyr på centralen etc.)

Ja der er, se ovenfor.
Bed istedet TDC om at konvertere til Ethernet, så kan du tilslutte nævnte
D-Link router eller andet Ethernet udstyr.

Jens