Heltborg/Visby - Skammelsen?
Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 11-02-02 08:20

Jeg har fundet ud af, at en af mine tip-tip-tip oldefædre skulle hedde
Christen Skammelsen (endelig noget andet end Jensen, etc!).

Jeg har fundet det under sønnens konfirmation, hvor der blot står:

Anders Christensen,
Forældre: Christen Skammelsen og Hustru i Viisbye.
Født: 22 Okt 1809
(Konfirmeret 1824).

1) er der nogen der har mulighed for at slå hans fødsel op - formentlig i
Viisbye, men måske i Heltborg sogn (nabosogne - hvorimellem denne familie
flittigt flytter)?

2) er der andre der har noget på Skammelsen i dette område? (Hassing Herred,
Thisted Amt)
Jeg har set de tilgængelige FT'erne online, og har fundet nogle
Skammelsen'er, men jeg har ikke tjekket det nærmere endnu.

mvh
anne lise
Randers.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-02-02 00:43

"Anne Lise Kirk Jensen" <annelise.kirk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> (endelig noget andet end Jensen, etc!).
Alle gode mennesker hedder Jensen ))
- Men Anders Christensen Skammelsen er vel heller at kimse af )

HMBC 118-2 kort 1/2 Hovedministerialbog Visby sogn side 19 B nederst:
Den 22 Octobr blev Chresten Jensen Skammelsens Søn af Wisbye hjemmedøbt og
kaldet Anders - Dåben blev publiceret 2den Juledag %d. 26 Decembr% Barnet
frembaaret af Degne=Enkens Datter Anne Marie Lang ; De øvrige Faddere var
Søren Nielsen Himmelboe fra Villerslev, Peder Christensen Himmelboe fra
Töttrup, Niels Andreasen og Anna Kirstine Andreasdatter af Wisbye - Moderen
Else Marie Pedersdatter blev introduceret samme dag.

PS. Du har ramt den forkerte gruppe så jeg FUT'er lige til *.genealogi
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-02-02 03:55

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Töttrup, Niels Andreasen og Anna Kirstine Andreasdatter af Wisbye -
> Moderen Else Marie Pedersdatter blev introduceret samme dag.
Glemte årstallet - som søgt 1809.

HMBC 118-2 kort 2/2 Hovedministerialbog Visby sogn Viede 1791 side 113
d/:11teNovember blev Christen Jensen og Else Marie Peders Datter trolovede,
Forlovere vare for karlen Christen Simonsen og for Pigen Peder Nielsen,
Begge i Wisbye.
d/: 6te December blev Christen Jensen og Else Marie Peders Datter
copulerede.

Præsten indtil 1775 har en meget personlig skrift - for nu
at sige det pænt )

Christen *o.1762 (søgt forgæves i Visby) død før FT1834.
~ Else Marie Pedersdatter *o.1771(søgt forgæves i Visby) enke 1834.
Konens moder Maren Jensdatter (*o.1726 +20apr1812)
bor hos familien FT1801.
Deres børn: (dåbsdato)
25 nov 1792 Peder
~ Ellen Marie Olesdatter *o.1791, Børn: Christen, Johanne, Ole (Skammelsen)
29 okt 1794 Maren
10 apr 1797 Anne Marie - ug.1834 tjener i præstegården.
22 sep 1799 Johanne (?)
9 nov 1800 Jens
~ Maren Pedersdatter *o.1810 - Børn *1832 Christen
Moderen Else Marie Pedersdatter bor her som enke FT1834.
3 sep 1803 Johanne
18 jul 1806 Mette - ug.1834
22 okt 1809 Anders - ug. 1834 Dagleier
18 jul 1813 Søren - FT 1834 skræderlærling bor samme jordløse hus som
broderen Anders

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 12-02-02 16:12

-tusind tak.
Der var ellers lige nogle informationer at tygge videre på!

Jeg troede, jeg skulle sætte det i lokalhistorie, når nu det var en bestemt
egn, men jeg kan godt se, at den skulle have været i genealogi.

mvh
anne lise
Randers.