jubiiii...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-02-02 23:38

endelig har jeg fået lindas stamtavle*G* ( den blev ikke tilbageholdt....
det var bare ren forglemmelse at vi ikke har fået den før)
hvor er det skægt.....
straks efter jeg har modtaget den gik jeg jo i gang med den store
eftersøgning.... og gæt hvad jeg fandt??
billeder på nettet af hendes mor og far)))))

men gud hvor en overraskelse*G*
de er begge exotic.... og hun er rendyrket perser*G*
det synes jeg er lidt skægt egentlig... for jeg troede egentlig EXO var en
race for sig selv og ikke mixet ind i perser i den grad.....
og hun ligner på INGEN måde sine forældre*G*

hvis i kigger her og går ind under killinger kan i se hendes forældre... det
er tilsyneladende et stykke tid siden at den er blevet opdateret
http://hjem.get2net.dk/engelhard/
for sammenligning er hun her http://www.haardoktor.dk/kat på det sidste
billede...
det viser sig også at hendes bedstefar er på listen over topkatte i perseren
år 2000 under kastrater

i kan nok se jeg er vildt begejstret*G* sidder ligefrem og jubler helt for
mig selv herinde*GGGG*
men tænker også på at hun jo har en rimelig chance for at få EXO killinger
når hun engang skal have.... uhhhhh der kribler helt i mig nu*GGG*
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 11-02-02 00:09

Hej Sabina

Arj hvor godt *S*
Kan da godt forstå at du er oppe og ringe

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-02-02 00:05

Hej Sabina

Bare til orientering - en Exotic er den korthårede variant af Perseren, så
det er altså faktisk én og samme katterace i to forskellige pelslængder.
Da korthårsgenet dominerer over langhårsgenet, er det muligt at to
korthårede (som begge bærer langhårsgen), at lave langhåret afkom - men en
langhåret kat SKAL parres med en korthåret for at give korthårede killinger!
Så ja, du kan godt få exotic-killinger, men så skal du parre hende med en
exotic - hvis han så bærer langhår, så kan du få både exotics og persere...

Og check i øvrigt både hendes og den kommendes stamtavler grundigt for for
mange sammenfald - der er temmeligt mange sammenfald i hendes stamtavle, og
det kan være problematisk at vælge en hankat med de samme linier...

Mvh. Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 00:30

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> Hej Sabina
>
> Bare til orientering - en Exotic er den korthårede variant af Perseren, så
> det er altså faktisk én og samme katterace i to forskellige pelslængder.

se det vidste jeg sådan set godt.... og hvis jeg tænkte en smule logisk
ville jeg sammenligne det lidt med aby/somali...... egentlig samme princip
ikk?
jeg havde bare ikke lige i mit hovede fået ind at de blev parret på kryds og
tværs af de to typer.......
jeg har nemlig grublet længe over det.... og egentlig var min drøm at parre
hende med en chincilla perser.... jeg synes de er så dejlige... men er det
noget med at det må man ikke pga øjenfarven eller sådan??

> [...]
> Så ja, du kan godt få exotic-killinger, men så skal du parre hende med en
> exotic - hvis han så bærer langhår, så kan du få både exotics og

jeg synes bare det var skægt at to EXO katte får 3 persere og en EXO.... så
langt havde jeg slet ikke tænkt*G*
ved eftertanke.... vil det sige at hvis jeg parrer hende med en EXO så får
jeg kun exotic killinger?? hvor dominant er hendes langhårsgen når hun nu
stammer fra to korthårskatte??
jeg kan ud fra hendes stamtavle se et tilfælde af en parring mellem en
perser hun og en exotic han der har endt med en perser killing.... men
tilsyneladende er det mere undtagelsen end reglen...

> [...]
og
> det kan være problematisk at vælge en hankat med de samme linier...

jeg ved godt der er mange sammenfald ( desværre)... og det vil også være
ngoet jeg vil være meget opmærksom på..... det og så at vælge en hankat med
knapt så flad næse.... jeg sigter jo efter at skulle have sunde og raske
kælekillinger.... så lidt mere snude ville ikke gøre så meget i min bog.....
hellere det end øje og vejrtrækningsproblemer.....

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-02-02 00:51

> se det vidste jeg sådan set godt.... og hvis jeg tænkte en smule logisk
> ville jeg sammenligne det lidt med aby/somali...... egentlig samme princip
> ikk?

Jo

og egentlig var min drøm at parre
> hende med en chincilla perser.... jeg synes de er så dejlige... men er det
> noget med at det må man ikke pga øjenfarven eller sådan??

Jeg har ikke forstand på persere, men det du
skriver lyder meget logisk. De andre persere har jo
gerne gule øjne, og den gule øjenfarve er
dominerende, og det samme er silver. Man ville så
sandsynligvis få chincillapersere med gule øjne,
hvilket absolut ikke er ønskeligt.

> [...]

> langt havde jeg slet ikke tænkt*G*
> ved eftertanke.... vil det sige at hvis jeg parrer hende med en EXO så får

Hvis exotichannen er bærer af langhårsgen kan du
få både persere og exotic, men hvis han ikke er
bærer, vil du kun få exotic.

>hvor dominant er hendes langhårsgen når hun nu
> stammer fra to korthårskatte??

En langhåret kat kan aldrig være bærer af korthår, for så ville den ikke
være langhåret Dvs. at det
er ikke anderledes dominant end som på enhver
anden langhår, dvs. at det er vigende. Hun har
langhår fra både sin far og sin mor og en kat,
der var fra to langhårskatte, ville have præcis den
samme kombination. Hvis killingerne eller nogen
af dem får langhår fra hende og korthår fra deres
far, vil de altid blive korthårede.

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 05:25

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
> [...]
> gerne gule øjne, og den gule øjenfarve er
> dominerende, og det samme er silver. Man ville så
> sandsynligvis få chincillapersere med gule øjne,

jeg mener at have læst noget om det på et tidspunkt.... det der med den
grønne øjenfarve og bevarelsen af det.....
det lyder måske plat men jeg synes chincillapersere er vildt bedårende...
især den lille eyeliner de har*G*
nå.. dream on...... tror jeg skal finde mig en lækker perser i stedet at
parre hende med*G*

> Hvis exotichannen er bærer af langhårsgen kan du
> få både persere og exotic, men hvis han ikke er
> bærer, vil du kun få exotic.

gælder det kun med hannen? eller også hvis hunnen feks var exotic.......
hvilken part dominerer... hannen eller hunnnen..... eller er det
korthårsgenet der er afgørende uanset hvor det kommer fra?
( jeg ved godt det ikke har noget med min situatin at gøre men jeg kan lige
så godt lære noget nu jeg er i gang*G*)

> [...]
> samme kombination. Hvis killingerne eller nogen
> af dem får langhår fra hende og korthår fra deres

waaah.. jeg synes det er en smule indviklet*G*
men mon ikke jeg hitter ud af det på et tidspunkt??

Fra : Helle_Andersen

Dato : 11-02-02 09:49

"Sabina Hertzum" skrev d. 11-02-02 05:25 dette indlæg :
> [...]
> korthårsgenet der er afgørende uanset hvor det kommer fra?
> ( jeg ved godt det ikke har noget med min situatin at gøre men jeg kan

Det er ens for både hunkatte og hankatte

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Grit Wessel

Dato : 11-02-02 12:53

> ved eftertanke.... vil det sige at hvis jeg parrer hende med en EXO så får
jeg kun exotic killinger??

Hej Sabina

Hvis du parrer hende med:

- en perser: får du 100% perserkillinger
- en exotic, der bærer langhårsgen: får du (statistisk) 50% perserkillinger
og 50% exotickillinger
- en exotic, der ikke bærer langhårsgen: får du 100% exotickillinger

Hvis du er interesseret i at lære mere om genetik, så kan du læse om det på
denne side: http://www.thurah-cattery.dk/genespsm.shtml Siden omhandler godt
nok mest orientalere, men gener er gener ligegyldig hvilken katterace de
kommer fra (eller ville der ikke kunne laves raceblandinger). Jeg synes, at
siden er en af de mest forståelige sider jeg har set om emnet. Hun har
opnået at skrive på et godt forståeligt dansk.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 13:22

"Grit Wessel" <gwessel@get2net.dk> wrote in message
> [...]
perserkillinger
> og 50% exotickillinger
> - en exotic, der ikke bærer langhårsgen: får du 100% exotickillinger

ok, se det er mere overskueligt tak...

> [...]

> siden er en af de mest forståelige sider jeg har set om emnet. Hun har
> opnået at skrive på et godt forståeligt dansk.

linket virker desværre ikke??

Fra : Grit Wessel

Dato : 11-02-02 13:29

> på
> godt
> at
>
> linket virker desværre ikke??

Hmm, det virker fint her???

Prøv igen, eller prøv http://www.thurah-cattery.dk/ og vælg genetik i
menuen.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 16:08

"Grit Wessel" <gwessel@get2net.dk> wrote in message
> Hmm, det virker fint her???
>
> Prøv igen, eller prøv http://www.thurah-cattery.dk/ og vælg genetik i
> menuen.

nu virker det.... og er proppet i farvoritter

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-02-02 17:48

"Grit Wessel" <gwessel@get2net.dk> skrev...
> [...]
perserkillinger
> og 50% exotickillinger
> - en exotic, der ikke bærer langhårsgen: får du 100% exotickillinger

Jep - og man kan også illustrere det sådan her (ved ikke liiige hvordan det
kommer til at se ud, når jeg forsøger at lave skemaet længere nede, så bær
over med mig, hvis det bliver noget sjusk...

En Exotic, som ikke bærer langhårsgen har pels-"genkoden" XX (2 store X'er -
begge er dominante og giver korthår)
En Exotic, som bærer langhårsgen har genkoden Xx (et stort og et lille X,
hvor det lille x er recessivt = vigende)
En Perser, vil altid have genkoden xx (2 små x'er, så der ikke er noget
stort X (korthår) til at "overrule" et lille)

Dvs. at din kat er xx, og du skal så finde en Xx (Exotic, der bærer
langhårsgen) - så vil 4 killinger statistisk set blive fordelt sådan her:
Hunkatten er vandret (xx) - hankatten er lodret (Xx)...
x | x
_________________
X | Xx | Xx (= 2 korthårede killinger - fordi hankatten giver sit X,
og hunkatten et x)
| |
x | xx | xx (= 2 langhårede killinger - fordi hankatten giver sit x,
og hunkatten et tilsvarende)

Øhmmm - var der nogen, der forstod det... Det blev lidt mere mystisk end på
papir

Mvh. Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 18:06

> [...]
x,
> og hunkatten et tilsvarende)
>
> Øhmmm - var der nogen, der forstod det... Det blev lidt mere mystisk end

hehe det hjælper alt sammen..... nu skal jeg så bare beslutte mig om jeg vil
have exotic killinger eller holder mig til perser..... jeg ved godt det er
lidt vildt at kaste sig ud i... men hvad med farve genetik?? ( jeg skal nok
kigge på den side jeg fik anbefalet tidligere*G*)

min ide er at hvis jeg parrer hende med en helt blå perser feks så vil jeg
få blå og blåtortie killinger ud af det eller hvad?
hun er jo bicolor blåtorite-hvid ( med creme)..... eller er jeg helt ude i
skoven nu??

Fra : Grit Wessel

Dato : 11-02-02 19:26

> min ide er at hvis jeg parrer hende med en helt blå perser feks så vil jeg
> få blå og blåtortie killinger ud af det eller hvad?

Hvis du parrer hende med en blå han får du:
hankillinger: 50% blå og 50% creme
hunkillinger: 50% blå og 50% blåtortie

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Grit Wessel

Dato : 11-02-02 18:17

> En Exotic, som ikke bærer langhårsgen har pels-"genkoden" XX (2 store
X'er -

Hmmm, måske en smule upædagoisk at bruge X'er Jeg ville nok have valgt
at bruge L'er.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-02-02 18:27

"Grit Wessel" <gwessel@get2net.dk> skrev...
> Hmmm, måske en smule upædagoisk at bruge X'er Jeg ville nok have valgt
> at bruge L'er.

Du har ret - men jeg havde lige en omgang "teflon-hjerne" ang. betegnelse
for pelslængder... så jeg valgte x'er i mangel af bedre

Mvh. Camilla