Laktose intolerans sygdom i tarmen
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 10-02-02 22:06

Hej
Min søster har fået denne sygdom Laktose intolerans, der er sygdom i tarmen.
Er der nogen der har erfaring med det vil vi gerne høre fra Jer.

Mange hilsner
Alice

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-02-02 22:44

In <3c66e0d6$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Alice Trauelsen" <alice.trauelsen@post.tele.dk> writes:

>Hej
>Min søster har fået denne sygdom Laktose intolerans, der er sygdom i tarmen.
>Er der nogen der har erfaring med det vil vi gerne høre fra Jer.

Betyder det ikke bare at tarmen ikke kan nedbryde maelkeprodukter og at man derfor
skal bruge at undgaa alt for meget maelk og ost ?

Mvh
Martin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-02-02 23:15

"Alice Trauelsen" <alice.trauelsen@post.tele.dk> wrote in message
> Hej
> Min søster har fået denne sygdom Laktose intolerans, der er sygdom i
tarmen.
> Er der nogen der har erfaring med det vil vi gerne høre fra Jer.

efter hvad jeg kender til det så er det nærmere en allergi end en sygdom som
sådan.....
mælkeallergi nærmere bestemt.... men jeg tror nærmere det sidder i maven
frem for tarmen..... så demn vil jeg godt lige have uddybet*G*

det eneste jeg kender til det er at jeg ved man kan få et eller andet til at
putte i mælken så laktosen nedbrydes så man kan tåle at drikke det....
ellers ikke andet...

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Thomas Kratz

Dato : 12-02-02 21:33

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev

> [...]
> mælkeallergi nærmere bestemt.... men jeg tror nærmere det sidder i maven
> frem for tarmen..... så demn vil jeg godt lige have uddybet*G*

Nej, laktose intolerans er ikke allergi, men netop intolerance, som det også
fremgår af navnet. Mange mennesker blander de to definitioner sammen, og de
fleste af symptomerne er da også de samme. I nogle tilfælde kan det endog
være meget svært at finde ud af om det drejer sig om allergi eller
intolerance. Laktose intolerans skyldes mangel eller utilstrækkelig funktion
af enzymet laktase, som nedbryder laktosen. Lidelsen findes i mange
sværhedsgrader. Nogle bliver meget skidt tilpas af selv små mængder
mælkeprodukter, mens andre godt kan indtage disse i moderate mængder uden at
mærke noget. Så bør det vel også nævnes at fænomenet er ganske almindeligt
hos mange folkeslag bl.a. hos de fleste asiater, hvor evnen til at nedbryde
laktose mistes efter børneårerne. Faktisk er det snarere os europæere der er
anderledes ved at kunne tåle mælkeprodukter som voksne.

> det eneste jeg kender til det er at jeg ved man kan få et eller andet til
at
> putte i mælken så laktosen nedbrydes så man kan tåle at drikke det....
> ellers ikke andet...

Ja, jeg mener man kan købe laktase enzymet, som man så kan indtage sammen
med mælkeprodukterne. Hvor nemt/bekvemt/dyrt det er, aner jeg ikke.

Med venlig hilsen
Thomas Kratz

Fra : Kata

Dato : 13-02-02 22:02

"Thomas Kratz" wrote:
> Ja, jeg mener man kan købe laktase enzymet, som man så kan indtage
sammen
> med mælkeprodukterne. Hvor nemt/bekvemt/dyrt det er, aner jeg ikke.

Enzylac hedder det - og er dråber. Det koster vist en 70 kr. Kan
bestilles på apoteket.

Kata