scrollbar
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 10-02-02 21:36

www.rattenborg.com/tagwall/ er jeg igang med at strikke en tagwall sammen
i Flash. På siden har et dynamisk tekst felt hvor til dataerne loades. Nu er
det sådan, at dataerne ikke kan være i feltet og derfor har jeg brug for en
scrollbar, men kan det laves så det virker sammen med et tekstfelt ?

Mvh
Bo

Fra : Bo Dudek

Dato : 10-02-02 21:49

>på www.rattenborg.com/tagwall/ er jeg igang med at strikke en tagwall sammen
>i Flash.
har testet den.. liiiidt ulæselig skrifttype.. :/

>På siden har et dynamisk tekst felt hvor til dataerne loades. Nu er
>det sådan, at dataerne ikke kan være i feltet og derfor har jeg brug for en
>scrollbar, men kan det laves så det virker sammen med et tekstfelt ?
er det ikke bare at lave textfeltet om til et movieclip, og så bruge
højden af movieclippet til at beregne hvor meget der skal kunne
scrolles??

hojde=getProperty(_root.tekstfelt, _height);

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 10-02-02 21:55

"Bo Dudek" <bo@cykel.dk> wrote in message
> har testet den.. liiiidt ulæselig skrifttype.. :/

> er det ikke bare at lave textfeltet om til et movieclip, og så bruge
> højden af movieclippet til at beregne hvor meget der skal kunne
> scrolles??

det hjælper vel ikke at scrolle text feltet, når det er inde i tekstfeltet
problemet er ?

Bo

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-02-02 07:46

>det hjælper vel ikke at scrolle text feltet, når det er inde i tekstfeltet
>problemet er ?
Ved scrolling i flash skal du jo egentlig ikke scrolle noget.. du skal
derimod FLYTTE tekstfeltet.

Hvis dit tekstfelt er et movieclip ("tekstfelt"), som ligger inde i et
andet movieclip ("feltholder"); i det yderste movieclip skal der være
en layermask, som skjuler tekst, der vil rage ud over.

Den nemme løsning er at lave en lille pil op og en lille pil ned
(begge buttons). Når der er rollover på disse pile, skal "tekstfelt"
flyttes op eller ned (alt efter hvilken en af pilene der er tale om).

Men der er selvfølgelig begrænsninger for, hvor langt tekstfeltet må
flyttes, og der er her at getproperty kommer ind i billedet. Hvis du
bruger denne til at finde højden af "tekstfelt" samt højden af
"feltholder", så har du - ved at trække disse to værdier fra hinanden
- et udtryk for, hvor langt "tekstfelt" må flyttes alt i alt.

Got it??

Selve flytningen af tekstfeltet kan gøre på mange forskellige måder.
Du kan fx lave en action på en pil der hedder noget a la

on (rollOver) {
while (i<=_root.forskelpåfelthojdeogtekstfelt) {
setProperty (_root.feltholder.tekstfelt, _y, _y+1);
}
i = i+1;
}

Et lille problem ved ovenstående action er naturligvis, at alt efter
hvor hurtig din computer af, så vil tekstfeltet ikke scrolle men
nærmest bare hoppe til bunden.. men dette kan løses ved at indsætte et
delay - fx ved at bruge getSeconds til at lade der gå et sekund mellem
hver gang whileløkken køres igennem. Capi?? ;)

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 11-02-02 09:55

> [...]
> delay - fx ved at bruge getSeconds til at lade der gå et sekund mellem
> hver gang whileløkken køres igennem. Capi?? ;)

ja jeg tror jeg er med, men problemet er at det dynamiske tekstfelt ikke
tilpasser jeg tekst mængden i højden, dvs. at den tekst det ikke er plads
til i feltet 'forsvinder'. Den nemmeste løsning er vel at gøre tekstfeltet
meget højt, for herefter at scrolle som du beskrev, men det er jo nok ikke
den rigtige løsning.........

Bo

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-02-02 17:17

> [...]
>meget højt, for herefter at scrolle som du beskrev, men det er jo nok ikke

nopes.. det er ikke den rigtige løsning, for på den måde bliver
scrollbaren jo ikke dynamisk..

jeg tror vi skal have fat i genier som fx Peo.. 2 secs..

PEEEEEEO!! rend lige igennem denne tråd, hva ;)

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (only for DSL connections!)

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-02-02 17:57

ja, nu er jeg da osse en spade.. det er natuligvis ikke denne tråd,
Peo skal løbe igennem, men den som Rattenborg startede vedr.
scrollbar.

/Dudek

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-02-02 12:59

opadgede lige en fejl i:

> on (rollOver) {
> while (i<=_root.forskelpåfelthojdeogtekstfelt) {
> setProperty (_root.feltholder.tekstfelt, _y, _y+1);
> [...]
det skal selvfølgelig være

Fra : Michael Peo

Dato : 12-02-02 12:48

Ok - jeg mener da også at have løsningen, og den er ikke særligt indviklet.

I stedet fot at flytte op og ned på et (hvor?) højt clip med et tekstfelt i, så skal vi have fat i de liden
kendte variabeler scroll og maxscroll der knytter sig til et hvert dynamiskt tekstfelt.
Se evt. mere her: http://www.macromedia.com/support/flash/action_scripts/functions/maxscroll.html

Idéen er at man laver et tekstfelt hvor der f.eks. er plads til 10 liner tekst. Hvis teksten der fyldes i
tekstfeltet fyldere mere end 10 linier, vil de overskydende liner som kekendt være "gemt". For at få dem
vist/scrollet op lægger man til i tekstfeltets scroll-værdi, ala myTextField.scroll = myTextField.scroll+1
(scroller en linie op).

Et par små loopende clips der lægger til og trækker fra i scroll-værdien styret af et par knapper skulle gøre
tricket!

Kan evt. kombineres med et fiskt lille script (baseret på maxscroll-værdien) der "tænder og slukker" for
scrollknapperne, så de kun er der hvis der er behov for dem.

Beklager iøvrigt mit "fravær" - Når der er travlt må hyggen lægges på hylden.

/peo
www.bandage.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 12-02-02 13:40

>Ok - jeg mener da også at have løsningen, og den er ikke særligt indviklet.
lækkert :))

> [...]
>kendte variabeler scroll og maxscroll der knytter sig til et hvert dynamiskt tekstfelt.
de variabler, scroll og maxscroll, kendte jeg ikke.. fedest :))

> [...]

>Et par små loopende clips der lægger til og trækker fra i scroll-værdien styret af et par knapper skulle gøre
jeg har prøvet, men kan ikke få det til at virke.. jeg har bl.a. dette
i en af de loopende clips:

-frame 1
stop ();

-frame 2:
tekstfelt.scroll = tekstfelt.scroll+1;

-frame3:
gotoAndPlay (2);

og dette, samt et andte, som trækker en fra værdien, kalder jeg ved
mouseover på mine scrollknapper.. men der sker intet.. jeg har også
prøvet med dette..

-frame 2:
_root.tekstfelt.scroll = _root.tekstfelt.scroll+1;

og mit tekstfelt er selvfølgelig dynamisk med variabel navnet
'tekstfelt'. Et eksempel fra en af mine scrollknapper er

on (rollOver) {
tellTarget ("_root.scrollned") {
play ();
}
}
on (rollOut) {
tellTarget ("_root.scrollned") {
stop ();
}
}

nogen forslag??

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl connections only)

Fra : Bo Dudek

Dato : 12-02-02 16:07

>jeg har prøvet, men kan ikke få det til at virke.. jeg har bl.a. dette
>i en af de loopende clips:
fik det til at virke.. dog fandt jeg aldrig præcist ud af, hvad fejlen
var.. men det virker, og jo(!), det var nemt at lave.. :)))

Fra : Bo Dudek

Dato : 12-02-02 21:32

Og jeg bliver ved med at brokke mig.. *g* Jeg HAR fået mine små søde
pile til at virke, og jeg HAR lavet et script, som fx fjerner
op-pilen, når man er i top osv. Fungerer upåklageligt, MEN nu bliver
jeg grådig og kunne godt tænke mig, at der osse var den der dimmer på,
som man kan dragge i stedet for at trykke på pile.. kan man mon også
lave sådan en fætter dynamisk (lige som pilenes funktion) ???

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl or faster connections only)

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 12-02-02 22:39

> [...]
> som man kan dragge i stedet for at trykke på pile.. kan man mon også
> lave sådan en fætter dynamisk (lige som pilenes funktion) ???

Ja nemlig - den vil være mere brugbar, mener jeg, end pilene.

Jeg takker for Jeres input, og håber at få tid til at 'rode' med det senere
i aften......

Bo

Fra : Michael Peo

Dato : 13-02-02 16:54

et godt eks. dog uden at højden på baren justeres.
Drag, tryk i track mm.
http://www.vega.dk/

/peo
www.bandage.dk

Fra : Michael Peo

Dato : 12-02-02 23:09

Et dragable (begrænset til kun at kunne bevæge sig på y-aksen) clip hvis ypos påvirker scroll-variablen.
Dette clips højde kan være bestemt af hvor meget tekst der er, hvis altså det skal være en "rigtig"
scroll-bar, der afspejler hvor meget etkst der er i tekstfeltet.
Og nu vi er ved den rigtige scroll-bar, så kunne man også lave en knap i scroll-barens track der sætter
ypos'en på scroll-baren til musens y-pos, således at man opnår "scroll hertil!" effekten ved klik i track'et.

Bare lidt løse idéer - Der er masser af konkrete eksempler på scroll-funktioner, -bare, -knapper mm. at hente
på flashkit.

/peo
www.bandage.dk