Kan ikke installere Liniux
Fra : Thomas Jari

Dato : 10-02-02 18:24

Jeg skal til at installere Linux på min PC for første gang. Jeg har
prøvet både med Red Hat7.2 og Mandrake8.1. Hver gang går
installationen i stå under formateringen af harddisken.

Skal man gøre noget ved HD'en inden installationen???
Hvor lang tid tager det normalt at formatere en HD på 20GB

Thomas Jari

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 18:35

Den Sun, 10 Feb 2002 18:23:54 +0100 skrev Thomas Jari:
> [...]
>installationen i stå under formateringen af harddisken.
>
>Skal man gøre noget ved HD'en inden installationen???

fdisk - men det skulle RH nok sørge for bliver gjort.

>Hvor lang tid tager det normalt at formatere en HD på 20GB

Hvis du slår "check" eller "badblocks" til, så tager det nok en times
tid (vil jeg tro). Uden check burde det kun tage et par minutter.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Thomas Jari

Dato : 10-02-02 19:18

> fdisk - men det skulle RH nok sørge for bliver gjort.

Ja. Det ville jeg da også mene at den skulle gøre. Partionerne bliver
oprettet, men lige så snart den skal formatere går det hele i stå.

> Hvis du slår "check" eller "badblocks" til, så tager det nok en
times
> tid (vil jeg tro). Uden check burde det kun tage et par minutter.

Mandrake har lige nu stået en times til med meddelelsen: Please Wait -
Formatting partion hda1. Jeg har ikke sat den til at checke for bad
blocks.

Jeg har før haft corell linux installeret. Det kørte uden problemer

Nogen ideer??

Mvh
Thomas Jari

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 19:29

Den Sun, 10 Feb 2002 19:17:33 +0100 skrev Thomas Jari:

> [...]
>
>Mandrake har lige nu stået en times til med meddelelsen: Please Wait -
>Formatting partion hda1. Jeg har ikke sat den til at checke for bad

Arbejder harddisken imens?

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug

Fra : Thomas Jari

Dato : 10-02-02 19:50

> Arbejder harddisken imens?

Jeg kan ikke høre den. Lampen lyser konstant.

Mvh
Thomas Jari

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 20:00

Den Sun, 10 Feb 2002 19:50:25 +0100 skrev Thomas Jari:

>Jeg kan ikke høre den. Lampen lyser konstant.

Så arbejder den sandsynligvis stadig.

Den lyd man normalt forbinder med harddisken, er læse/skrive-hovedet
der flytter sig hurtigt fra spor til spor (hvis disken er fragmenteret
kan en enkelt fil nemt være fordelt over mange spor). Men en badblocks
check tager et spor ad gangen, og flytter kun læse/skrive-hovedet meget
lidt. Det kan man ikke umiddelbart høre.

Mvh
Kent
--
Windows 2000 service pack 1 will fix 300 bugs - that leaves only 64700
to future service packs.

Fra : Thomas Jari

Dato : 10-02-02 20:22

> [...]
> check tager et spor ad gangen, og flytter kun læse/skrive-hovedet
meget
> lidt. Det kan man ikke umiddelbart høre.

RedHat stod sådan i 12 timer forleden. Så lang tid kan det vel ikke
tage???

Mvh
Thomas Jari

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 20:46

Den Sun, 10 Feb 2002 20:21:30 +0100 skrev Thomas Jari:

>fragmenteret
>badblocks
>meget
>>
>RedHat stod sådan i 12 timer forleden. Så lang tid kan det vel ikke
>tage???

Det burde det ikke.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 11-02-02 19:53

Thomas Jari wrote:

> Jeg skal til at installere Linux på min PC for første gang. Jeg har
> prøvet både med Red Hat7.2 og Mandrake8.1. Hver gang går
> installationen i stå under formateringen af harddisken.

Ikke fordi jeg skal spille klog jeg er ny i linux. Jeg købte en ny
computer som jeg instalerede suse 7.3 på. Og det gav mig store
problemer. Maskinen er nemlig bygget til at køre windovs på, b.la med et
"on board" soundcart.

På min ældre pentium 3 kører linux helt perfekt, no problem!

Suse skal blot bootes fra cdrom. Så æder den selv windows.

Hvis det ikke er speciel windovshardware du besidder:

Har du prøvet at sætte bios til at boote fra cdrom?

Så putter du blot cdrommen i drevet og genstarter maskinen. I mit
tilfælde måtte jeg så instalere fra brænderdrevet fordi brænderen er
master og derfor

Hilsen Claus

Fra : Thomas Jari

Dato : 12-02-02 00:04

> [...]
>
> Så putter du blot cdrommen i drevet og genstarter maskinen. I mit
> tilfælde måtte jeg så instalere fra brænderdrevet fordi brænderen er

Det eneste problem, er at jeg ikke kan formatere harddiskene. Findes
der ikke en bootdisk ala dos som kan bruge til at formatere drevene.
Partionerne er oprettet, så jeg skal bare have dem formateret.

Mvh
Thomas Jari

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-02-02 01:04

Thomas Jari wrote:

> [...]
> der ikke en bootdisk ala dos som kan bruge til at formatere drevene.
> Partionerne er oprettet, så jeg skal bare have dem formateret.

Æh, nu kender jeg ganske vist ikke suse... Men normalt plejer
linux-distributioner at formatere partitionerne under installationen
medmindre man vælger det fra.

Ellers har du formentlig adgang til mke2fs (eller hvilket filsystem, du nu
bruger) fra installations-cd'en (ctrl-alt-F2 eller lignende skifter som
oftest til en konsol).

Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : Claus Larsen

Dato : 11-02-02 19:40

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Æh, nu kender jeg ganske vist ikke suse... Men normalt plejer
> linux-distributioner at formatere partitionerne under installationen
> medmindre man vælger det fra.

Det gør suse også. Det gør windows vist forresten også hvis man booter fra
cdrom.

Hilsen Claus

Fra : Thomas Jari

Dato : 12-02-02 16:28

> Æh, nu kender jeg ganske vist ikke suse... Men normalt plejer
> linux-distributioner at formatere partitionerne under installationen
> medmindre man vælger det fra.

Jeg tror i misforstår mit problem.

Jeg booter fra Cd-rommen for at installere. Efter en masse
opsætninger, går maskinen igang med at formatere. Det er her problemet
opstår. Den går i stå. Både i Redhat 7.2 og Mandrake 8.1

Mvh
Thomas Jari

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-02-02 16:35

"Thomas Jari" <dsl2743@vip.cybercity.dk> writes:

> Jeg booter fra Cd-rommen for at installere. Efter en masse
> opsætninger, går maskinen igang med at formatere. Det er her problemet
> opstår. Den går i stå. Både i Redhat 7.2 og Mandrake 8.1

Det kan muligvis skyldes at BIOS, Linux og disken selv ikke er 100%
enige om hvor stor den her.

Har du mulighed for at naerlaese beskedder fra kernen ved boot, og fra
diskpartitioneringsvaerktoejet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Jari

Dato : 12-02-02 18:25

> [...]
> enige om hvor stor den her.
>
> Har du mulighed for at naerlaese beskedder fra kernen ved boot, og

hda: timeout waitng for DMA
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_timeout func only: 14
hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }
hda: drive not ready for command

Kan du tyde det??

Mvh
Thomas Jari

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-02-02 21:31

> [...]
> ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_timeout func only: 14
> hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

Urgh. Det ser ud til at dit bundkort ikke understoetter DMA, og at Linux har aktiveret det.

Hvilket bundkort har du?

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 12-02-02 22:29

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Urgh. Det ser ud til at dit bundkort ikke understoetter DMA, og at Linux har aktiveret det.

[...googling...aha, der var den!]

Prøv at boote installationsdisken med

linux ide=nodma

og se om det hjælper.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Thomas Jari

Dato : 12-02-02 23:10

> Prøv at boote installationsdisken med
>
> linux ide=nodma
>
> og se om det hjælper.

Tak!!!!! Det hjalp. Underligt. Bundkortet understøtter DMA.

Mvh
Thomas Jari

Fra : Thomas Jari

Dato : 12-02-02 23:46

> Tak!!!!! Det hjalp. Underligt. Bundkortet understøtter DMA.

Nu er der blevet formatteret og installeret. Når maskinen booter
kommer den med samme fejl som før:

hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }
hda: drive not ready for command

Hvad sker der???

Mvh
Thomas Jari

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-02-02 23:49

Thomas Jari wrote:

> [...]
> kommer den med samme fejl som før:
>
> hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

DMA på dit bundkort eller harddisken er fornentlig br0ken.

Boot maskinen med ovenstående parameter indtil videre.

Nu kan du enten:

1) Slå DMA permanent fra ved at tilføje parameteren til /etc/lilo.conf
eller /boot/grub/grub.conf (afhængigt af om du bruger GRUB eller LILO).
2) Oversætte en kerne uden DMA-understøttelse for din harddisk.
3) Prøve en nyere kerne og se, om det løser problemet.

Hvilken harddisk hhv. bundkort/IDE-controller har du?

Rasmus

cat complaints > /dev/null

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 12-02-02 23:52

> [...]
> kommer den med samme fejl som før:
>
> hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

Det samme som før... Prøv at tilføje ide=nodma når du booter (under
kernel parametrene efter root=/dev/hdaX). Hvis det hjælper må du vist
heller lægge det permanent i /etc/grub.conf.

(Øh.. var det RedHat? ellers tilsvarende historie men med LILO)

Fra : Thomas Jari

Dato : 13-02-02 00:54

> [...]
vist
> heller lægge det permanent i /etc/grub.conf.
>
> (Øh.. var det RedHat? ellers tilsvarende historie men med LILO)

Så kører det!! Mange tak for hjælpen allesammen.

Mvh
Thomas Jari

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 12-02-02 21:48

Thomas Jari <dsl2743@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
TJ> ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_timeout func only: 14
TJ> hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

Jeg har haft samme problemer fra tid til anden med mit gamle
IDE-dingelværk, både med og uden dma slået til. I lang tid
undgik jeg det ved at køre med kabinettet taget af. Jeg aner
ikke, hvad sammenhængen skulle være, men det løste det i hvert
fald midlertidigt. For nogen tid siden ændrede jeg så kernen
med en patch som kan findes her:

   http://www.linuxdiskcert.org/

og der ikke været problemer siden - nu med kabinettet på plads
igen.

Sidstnævnte vil selvfølgelig ikke hjælpe dig nu, men du kan
prøve at tage kabinettet af, rokke lidt ved fladkablerne medens
du udsiger nogle gutturale shamanistiske lyde og laver magiske
bevægelser..

Dette inspireret af Henrik Størner som kalder sin ide-maskine
for "voodoo"

Morten

--
"Nothing in life is so exhilarating as to be shot at without result."
(Winston Churchill)

Fra : Thomas Jari

Dato : 12-02-02 18:28

> [...]

ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_timeout func only: 14
hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

Når den begynder at formatere siger den: hda: lost interrupt

Kan du tyde det??

Mvh
Thomas Jari

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 18:32

Den Tue, 12 Feb 2002 18:27:32 +0100 skrev Thomas Jari:

> [...]
>hda: drive not ready for command
>
>Når den begynder at formatere siger den: hda: lost interrupt

Du har DMA-problemer. Er der ikke noget med at RH-installeren har en
"failsafe" option, der bl.a. slår DMA fra?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side