Printf? hvordan formatere man en string?
Fra : Jonathan Fromer

Dato : 10-02-02 11:23

Hvordan kan jeg formatere en string?
Jeg vil gerne have at en bestemt string skal have en bestemt længe, f.eks.
40tegn.
dvs.: jeg vil gerne have noget a la flg.:

<?php
$var = "jeg kan ikke finde ud af en skid...";
echo "Stringen er " . strlen($var) . " tegn\n" ;
printf( /*nu vil jeg gerne fylde op med spaces ind til stringen er på
40tegn*/ , $var);
echo "Stringen er nu blevet" . strlen($var) . " tegn lang" ;
?>

output skal altså blive:
Stringen er 35 tegn
Stringen er nu blevet 40 tegn lang

Jeg har prøvet at lege lidt med printf, men jeg kan kun få den til at
formatere en integer eller float..og jeg kan kun indsætte 0'er...

mvh.
Jonathan

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-02-02 11:41

"Jonathan Fromer" <j_fromer@hotmail.com> wrote in message
> Jeg vil gerne have at en bestemt string skal have en bestemt længe, f.eks.
> 40tegn.

Jeg svarer lige på noget helt andet, end du spørger om.
Det er nok str_pad() du skal have fat i. Den er i hvert fald lavet til
præcist det, du vil lave i dit eksempel.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonathan Fromer

Dato : 10-02-02 11:53

> Jeg svarer lige på noget helt andet, end du spørger om.
> Det er nok str_pad() du skal have fat i. Den er i hvert fald lavet til
> præcist det, du vil lave i dit eksempel.

Mange tak, det er vist den mest elegante måde at løse mit problem på...

mvh.
Jonathan