Gode råd om integration af 2. hund tak;-)
Fra : Louise Kragh

Dato : 10-02-02 00:23

Hej NG,

Så har vi besluttet at købe hund nr. 2, og vi får den hjem om en måned!
Vi er lidt usikre på hvordan den vil blive modtaget af vores eksisterende
hund, som er ret territoriel og er vant til at være ene hund. Nogle gode,
konkrete råd om hvordan man introducerer dem, hvor meget skal man blande
sig, hvad er smart at gøre (udover at stille mad og legetøj væk i starten)
osv
mvh
Louise

Fra : Attika

Dato : 10-02-02 00:37

En god ting er at lade dem mødes og lege sammen på en mark el. lign. hvor de
kan tumle
alt det de vil, så kan i roligt tage dem hjem sammen, så bliver den nye med
det samme accepteret
som en del af flokken ( familien )

Fik selv dette råd for et par år siden, da jeg stod med samme situation.

Tommy Lyngholm
ICQ 128082582

Fra : Tine Yding Jensen

Dato : 10-02-02 01:05

Hej Louise,

Hilken race har I besluttet jer for??

Kh. Tine. (Som håber at det er - You know...

Fra : Louise Kragh

Dato : 16-02-02 20:24

Det bliver en shiba i første omgang, så køber vi en større vuffer senere
En lille tæve som skal hedde Coco, og hun er BARE kær!
mvh
louise

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 10-02-02 15:53

Hvis i kan få fat i noget af den nye hunds legetøj eller kødben ,bare noget
der lugter af den så gør det og giv det til jeres hund,og omvendt, så de
langsomt kan vænne sig til duften af den anden ,lidt ligesom hvis de kunne
lugte til den lygtepæl hvor den anden tisser og omvendt duftene betyder
utroligt meget ! og så selvfølgelig introducer dem for hinanden på neutral
grund ,et sted hvor ingen af hundene har været før ,og dermed ikke føler at
de skal forsvare noget på ,og også vil bruge lidt mere tid på at snuse nye
lugte på det nye sted end at kun se hinanden an , og bevæg jer imens de
møder hinanden gå rundt så de skal følge efter jer ,det er mange gange en
god måde at undgå konfrontationer på

held og lykke .

Fra : Moses

Dato : 14-02-02 10:29

> [...]
> sig, hvad er smart at gøre (udover at stille mad og legetøj væk i starten)

Rådene er svære at give da der er flere forhold der kan have indflydelse.
Hundenes køn, alder, race o.s.v.
Det vigtigste er dog at du kan aflæse hunde og at du er på dupperne i den
første fase.

Det ville være en god ide hvis du kunne vise den nye huset uden at den gamle
er tilstede.
Det vil give den en anledning til at snuse til alt det nye samt finde gode
smuthuller som den kan bruge senere, hvis den gamle jager den.
Den gamle vil derefter kunne lugte at der har været en ny i huset og
allerede derigennem være bekendt med den nye, uden at have set den.

Rådene om at lade dem mødes på neutral grund først er helt rigtige. Kør dem
godt trætte, men ikke udmattede.
Når i så nærmere jer hjemmebasen, vær meget opmærksom på den gamles
reaktion.
Han/hun vil formentlig forsøge at gå i vejen og fortælle: hertil og ikke
længere.
Jo nærmere i kommer døren jo mere udpræget.
Brug samme teknik på den gamle. D.v.s. gå i vejen for den så den ikke kan
komme til at spærre for den nye.
Lad dem ikke gå ind af døren samtidigt dertil er en døråbning for smal og
det vil ikke være muligt at gå imellem dem.
Send den nye ind først. Sender du den gamle ind først vil den bare stille
sig i vejen foran dig og den nye. Det er ikke en god modtagelse og få.
Du skal vise at det er dig der bestemmer hvem der skal lukkes ind.

Du spørger hvor meget du skal blande dig.
Her skal du tænke på rangorden. Her skulle du helst være øverst. Hvis du
ikke er det kan du godt glemme at sætte flere hunde sammen.
Du skal markere overfor den gamle hvad du mener er acceptabel adfærd. Stoppe
enhver form for provokation fra den gamle.
Det betyder at du skal være på dupperne i de første par uger.
Det samme skal du selvfølgelig gøre overfor den nye hvis den går for vidt.
Hvis du er alt for meget efter dem gamle kan den nye godt finde på at tage
over.

I starten skal legetøj og madskål fjernes, da begge kan fremprovokere en
territoriel adfærd meget hurtigt.
De skal dog tilbage igen så hurtigt som muligt, når du er tryg ved hundenes
accept af hinanden
Legetøj, hundeseng/kurv og madskål i hver sin ende af stuen/køkkenet, ikke
ved siden af hinanden, da det vil være sværere at styre.
Igen markerer/bestemmer du hvad der er den gamles og hvad der er den nyes.
Det er OK at de knurrer hvis de ligger med et stykke legetøj i munden for at
forsvare det, men det er ikke OK hvis det er den anden der forsøger at
knurre den med legetøjet væk.

Med de ovenstående metoder er det lykkedes mig at sætte en gammel 5 årig
Schæfferhan sammen med en ny 4.5 årig Cocker Spanielhan.
Efter en uge turde vi lade dem være alene sammen uden problemer. En
sidegevinst er at den gamle er blevet meget tålmodig overfor den nye, men
også overfor andre hunde den møder.

Hilsen Michael

Fra : Louise Kragh

Dato : 16-02-02 21:05