Specialkonsulenterne
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-02-02 22:19

Jeg har lige læst følgende:

"Specialkonsulentordningerne på handicapområdet forsvinder - artikel
Danmarks Amtsråd, november 2001. Tlf. 35 2981 00.

De tidligere statslige specialkonsulentordninger på handicapområdet, som ved
socialreformen i 1998 overgik til amterne, nedlægges nu som selvstændige
rådgivningsenheder. Siden 1998 ar amterne videreført konsulentordningerne
uden ændringer, men nu gennemføres en reform af rådgivningsindsatsen, som
integrerer specialkonsulenternes arbejde i amternes rådgivning for at skabe
bedre sammenhæng og overskuelighed. Det er ikke afklaret, hvorledes
konsulentressourcerne skal fordeles mellem amterne.

Pr. 1/1 2002 etableres en ny uvildig statslig konsulentfunktion på
handicapområdet, som kan yde brugerne støtte og vejledning, samt
understøtte, at brugerne bedre inddrages i agsgangen."

Øhhh....

Er her nogen der ved noget ?

Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg fandt det, idet det er et uddrag af en
tekst i et PDF dokument, som jeg hentede i en anden forbindelse.
Og det fremgår desværre ikke af PDF dokumentet hvem som står bag, damn!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 10-02-02 01:42

"Søren C. Fischer" skrev
> [...]
som ved
> socialreformen i 1998 overgik til amterne, nedlægges nu som
<klip>

> Er her nogen der ved noget ?

Jeg har søgt efter det, og fandt følgende:

http://www.arf.dk/da/emner2001/social/social_18.htm

Der står godtnok ikke konkret hvornår, så jeg tror det sker gradvist

Vi har for nyligt haft kontakt til vores specialkonsulent, Inge
Salomonsen, så jeg tror hun arbejder videre som hidtil. Hun har
ihvertfald ikke nævnt andet.

Hvis du kigger i emnelisten, kan du se, at der har været nogle
undersøgelser af, dels brugerenes oplevelser af rådgivningen, dels
kommunernes brug (eller rettere manglende brug) af rådgiverne. Det er
der kommet nogle tykke rapporter ud af.

dem kan du finde på:
http://www.akf.dk/dk2001/amtslig_handicapraad_2.htm

og

http://www.akf.dk/dk2001/brug_amtslig_handicapraad.htm

Vi har selv oplevet, at vores sagsbehandlere er tilbageholdende med at
bruge den amtslige hjælpemiddelcentral. Måske er de bange for, at deres
forslag skal være for dyre.

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 06:35

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har selv oplevet, at vores sagsbehandlere er tilbageholdende med at
> bruge den amtslige hjælpemiddelcentral. Måske er de bange for, at deres
> forslag skal være for dyre.

Vi har oplevet det stik modsatte - Kommunen har ligefrem sagt "det aner vi
ikke en pind om, lad os snakke med hjælpemiddelcentralen"....