Aptiva opgradering - gode råd søges!
Fra : mec

Dato : 09-02-02 21:53

Hej NG.

Jeg ønsker mere fart på min Aptiva 2140 L46 bestående af bl.a.:

- PII 266 mhz
- 64 mb sdram pc66
- grafikkort ATI Rage Pro 2mb sgram
- modem GVC 28800 (midlertidig nødløsning)

Jeg bruger internet meget og alm. office programmer.

Hvad giver mest fart for pengene? Hvilke mærker i grafikkort og ram kan
anbefales/frarådes?

mvh/Martin

Fra : orbital

Dato : 10-02-02 00:20

On Sat, 9 Feb 2002 21:53:13 +0100, "mec" <mec@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg bruger internet meget og alm. office programmer.
>
>Hvad giver mest fart for pengene? Hvilke mærker i grafikkort og ram kan

Fra denne site

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/JWOE-3KWKCU.html

ser du under memory, at op til 128 Mbyte moduler sdram, non-parity kan
bruges.

Denne site siger, hvad sidste nye bios, januar 1999, kan:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/PMYS-3LMLQD.html

Mere ram. Evt. en pci harddisk controller og en ata66 eller ata100
harddisk 7200 rpm. En pci harddisk controller har sin egen bios og kan
trække store harddiske. Det kan være et problem om bundkortet vil
boote på harddisk controlleren. Men det burde virke.

Det er svært at anbefale et grafikkort. For der er ingen garanti for
at det virker. Men mon ikke jan. 1999 (sidste nye bios) er ny nok for
tnt chipset og voodoo kort. Ved ikke med geforce.

På tide at starte forfra med nyt bundkort.

mvh

John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-02 05:31

"mec" <mec@mail.tele.dk> skrev....

> Jeg ønsker mere fart på min Aptiva 2140 L46 bestående af bl.a.:

Med sådan en aldrende svend ville jeg holde mig til at smide mere RAM
i afhængig af hvilket styresystem du benytter. Dernæst ville jeg
kraftigt overveje en ATA100 PCI controller og en ny ATA100 disk.

De 2 ting tilsammen vil give dig en markant hurtigere computer til de
ting du benytter den til.

Grafikkort giver dig ikke den store ydelsesforbedring, men kan give
dig et kvalitetsløft(bedre opløsning, flere farver), hvis du har en
skærm der kan trække det.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm