Forsvarligt at SENDE harddisk med posten??~
Fra : Andrew

Dato : 09-02-02 18:32

Hej

Er det forsvarligt at sende en harddisk med post danmark??

Mvh Anders

Fra : Devast8or

Dato : 09-02-02 18:38

Hvis du pakker den godt ind (og jeg mener GODT), så bør det være. De
harddiske jeg har købt pr. postordre har alle været sendt med postdanmark,
og den ene jeg solgte videre blev også sendt med postdanmark. Kig også i
news:dk.edb.hardware.drev hvor der er en tråd om samme emne. Den hedder
"Forsendelse af harddisk." og er startet 08-02-02 af Amazing Pudding. Der er
skrevet lidt om hvordan man pakker en disk ind ved forsendelse (men husk at
læse hele tråden, da det med sølvpapir er en meget dårlig ide).
HTH

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Leony

Dato : 09-02-02 20:22

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det forsvarligt at sende en harddisk med post danmark??

Du kan evt sende den som forsigtig, så bliver den behandlet godt.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Esben

Dato : 09-02-02 21:51

> "Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan evt sende den som forsigtig, så bliver den behandlet godt.

Korrekt - pakken får en helt anden behandling, når den er sendt som
forsigtig. Hvis jeg skulle få en disk tilsendt med posten, ville jeg ikke
godtage andet end forsigtig.

--
Esben

Fra : Andrew

Dato : 10-02-02 00:07

Alm pris: 39 kroner
forsigtig: 110 kroner

mmmmmmh

Mvh Anders

Fra : Esben

Dato : 10-02-02 03:02

> Alm pris: 39 kroner
> forsigtig: 110 kroner
>
> mmmmmmh

Ja, det er ærgeligt :/

--
Esben

Fra : Jan Skov

Dato : 10-02-02 10:00

[klip]

[klip]

Eller send den som værdibrev:
Så e du sikker på den ikke får diverse stød som resultat af at de har
'kastet' med brevene/pakkerne.

Pris for værdibrev, max 2000 gr.: 86,75 kr.

Mht.erstatning, så står flg. på Post Danmarks web:
"Post Danmark yder ikke erstatning for forsinkelse af et værdibrev. Hvis et
værdibrev beskadiges eller bortkommer, erstatter Post Danmark skaden. Skaden
kan maksimalt erstattes med den angivne værdi."

Jan
www.jsc.dk/vejle

Fra : Jan Skov

Dato : 10-02-02 10:20

[klip]
> Pris for værdibrev, max 2000 gr.: 86,75 kr.
[klip]
Glemte - anslået værdi 2000 kr.

Fra : Esben

Dato : 10-02-02 12:46

"Jan Skov" <janskov@christensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Skaden
> kan maksimalt erstattes med den angivne værdi."

Godt tip :) Værdipakker og rekommanderede pakker får typisk samme
behandlingshårhed som forsigtigpakker.

--
Esben

Fra : Klaus

Dato : 10-02-02 13:25

| "Jan Skov" <janskov@christensen.dk> skrev i en meddelelse

cut
Send den med fragtmanden, så er risikoen efter min mening betydelig mindre.
Klaus

Fra : Jan Skov

Dato : 10-02-02 17:07

[klip]
> Godt tip :) Værdipakker og rekommanderede pakker får typisk samme
> behandlingshårhed som forsigtigpakker.
>
> --
> Esben

Er det noget du ved..?? :)
Jeg har haft min gang på FAC (Sydjyllands Postcenter) flere gange,
hvor jeg har hentet post, så jeg har set hvordan de behandler
værdipakker/værdibreve!

Jan
www.jsc.dk/vejle

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 10-02-02 01:12

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev

> Er det forsvarligt at sende en harddisk med post danmark??

Ikke hvis du gør som en bekendt af mig, nemlig:

1. Tager 1 stk Maxtor 80 Gb harddisk (sidste nye skrig) og putter den i
en antistatisk pose.
2. Lægger den i en lidt for lille boblekuvert.
3. Presser kuverten igennem den lidt for smalle sprække i en rød
PostDanmark postkasse.
4. Tror at alt er i skønneste orden.

- En sådan operation er jo dømt til at gå galt, men hvis du ellers
sørger for at putte den i en skumgummipolstret pakke, burde der ikke være
problemer.

mvh
Peter

Fra : Devast8or

Dato : 10-02-02 03:26

Ja, pakke. Ikke brev. Pakker er der nemlig forsikring på (så vidt jeg
husker, det er muligt det koster en tier ekstra :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Henning

Dato : 10-02-02 10:16

On Sat, 9 Feb 2002 18:32:01 +0100, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

>Hej
>
>Er det forsvarligt at sende en harddisk med post danmark??

Ja, blot du sender den som pakke! Når du slukker diske i dag, ryger
hoverne automatisk i "parkeingsposition", og kommer derfor ikke i
nærheden af pladerne i disken.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Vigand

Dato : 10-02-02 13:49

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er det forsvarligt at sende en harddisk med post danmark??
>
> Mvh Anders

Jeg mener jeg læste engang, at harddiske kan tåle op til 17G, så længe de er
slukkede.

-Vigand

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 10-02-02 16:04

"Vigand" <vigand@FJERNALTMEDSTORTit.dk> skrev

> Jeg mener jeg læste engang, at harddiske kan tåle op til 17G, så længe
de er
> slukkede.

Det er desværre kun en halv sandhed. For de 17G gælder kun under helt
særlige omstændigheder - og fx ikke, hvis disken lander på et af
hjørnerne, eller udsættes for flere slag umiddelbart efter hinanden.

mvh
Peter

Fra : Michael Nielsen

Dato : 10-02-02 18:31

"Vigand" <vigand@FJERNALTMEDSTORTit.dk> wrote in message

> Jeg mener jeg læste engang, at harddiske kan tåle op til 17G, så længe de
er
> slukkede.

Nu er 17G heller ikke fantastisk meget. Hvis man taber harddisken på et
betongulv fra ca. 1 meters højde er det meget sandsynligt at man når op over
10-20 G.

Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : Asle Bjerva

Dato : 10-02-02 19:42

"Michael Nielsen" <michael@mnielsen.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Nu er 17G heller ikke fantastisk meget. Hvis man taber harddisken på et
> betongulv fra ca. 1 meters højde er det meget sandsynligt at man når op

IBM harddisker (ikke 'bulk-leverte') kommer i IBM original transporteske,
hvor disken er oppspent i en gummiaktig duk, midt inne i esken, og så er det
skumgummi rundt det hele. De eskene har jeg sendt mange disker i med post i
Norge, og jeg kan ikke tro at de er så veldig mye mer forsiktige med pakkene
her oppe.
Støtsikkerheten er for øvrig mer enn det som er sagt tidligere: Hos Western
Digital har man følgende:
WD18000AV SCSI disk: Med disk i gang: 10G (maks 2ms)
Med disk parkert: 120G (maks 2 ms) maks Rotasjonsbevegelse : 10.000 rad/s2
maks 3 ms)
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamfilter '9' for Epost)