Fast propel eller foldepropel til sejlbåd
Fra : Ole Mogensen

Dato : 09-02-02 18:24

Hvem kender til videnskabelige beregninger af fartforøgelse ved brug af
foldepropel i stedet for fast propel.

Med venlig hilsen
Ole Mogensen

Fra : Valle

Dato : 09-02-02 21:50

Det behøver man da vist ikke videnskabelige beviser for---prøv at hænge en
spand efter båden i en snor og vupti du vil opleve samme effekt !!!!!

Valle

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-02-02 09:25

Det er vist en tilsnigelse... der må naturligvis være forskel på hvor stor
spanden er... en lille spand yder vel næppe så stor modstand som en stor...
ligeså med en lille eller stor skrue, samt dens udformning.
Så kan godt forstå Ole Mogensen vil regne på det, jeg kender desværre ikke
formlen Ole

De bedtse hilsner
Jan Rasmussen

Valle <gjfjernmigvallentin@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c658b8d$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 10-02-02 16:29

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligeså med en lille eller stor skrue, samt dens udformning.
> Så kan godt forstå Ole Mogensen vil regne på det, jeg kender desværre ikke

Havhav.

Har aldrig hørt om nogen formel. I praksis er der en del forskel i let vind,
efterhånden som vinden øger, bliver forskellen mindre for til sidst at være
så ubetydelig, at det ikke kan registreres. Jeg tvivler på, at man kan
sammenligne en skrue med en spand, så skal man i hvert fald skære bunden af
spanden.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : TJ

Dato : 10-02-02 17:22

> [...]
være
> så ubetydelig, at det ikke kan registreres.
Forskellen på hvad? Om båden sejler 2 eller 22 knob, skruen trælser det
samme. Om den trælser lidt mere eller lidt mindre ved højere fart, pga
anderledes strømning omkring ved jeg ikke, men uanset hastigheden så trælser
en skrue en del!

>Jeg tvivler på, at man kan
> sammenligne en skrue med en spand, så skal man i hvert fald skære bunden
af
> spanden.
hmmmm, en fast propel har en stor overflade, så den med spanden er ikke helt
dum, den var jo ingen der sagde hvor stor spanden skulle være

Fra : TJ

Dato : 10-02-02 17:30

> hmmmm, en fast propel har en stor overflade, så den med spanden er ikke
helt
> dum, den var jo ingen der sagde hvor stor spanden skulle være

hov, jeg har vist for store tommeltøtter til at betjene et tastatur.
Der skulle selvfølgeligt havde stået mvh Thomas

mvh Thomas

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 10-02-02 21:02

Hej gruppe,

Jamen hvorfor skriver I ikke om fordelene? En fast propel har langt større
trækkraft. Det kommer til udtryk, og fordel, især ved havnemanøvre. Men også
ved sejlads for motor i vindstille og flad vand. Især ved havnemanøvre, kan
man med fordel benytte den såkaldte skrueeffekt, til at trække bagdelen ind
til kajen.

Det der med spanden, tja, jeg har ikke noget videnskabelig bevis på
fartforskellen, men jeg tror nu nok det er marginalt. Og skal man sejle
lang, hvad betyder 1 dag fra eller til så.

Snakker vi kapsejlads, så er det naturligvis en anden diskussion.
--
Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"Scanmar 40"
"West Wind"
Struer
"Sailing is life........
Everything else is just details"

Fra : @ndersson

Dato : 10-02-02 22:11

"TJ" <diverse_tj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> helt
>
> hov, jeg har vist for store tommeltøtter til at betjene et tastatur.
> Der skulle selvfølgeligt havde stået mvh Thomas
>
> mvh Thomas

Hej Alle

Jeg læste engang i BådNyt at hvis man har en fast propel så skal den bremses
så den ikke drejer rundt..... Det er der den giver mindst modstand.. I samme
artikel påstod man også at hvis man vil bremse med en propel skal den gå i
tomgang... ??? Der var taget flere test. Jeg syntes at det lyder ulogisk..!

Hilsen

Andy
Skipper og matros på skuden JAM

Fra : Jørgen L. Nielsen

Dato : 11-02-02 00:53

> Jeg læste engang i BådNyt at hvis man har en fast propel så skal den
bremses
> så den ikke drejer rundt..... Det er der den giver mindst modstand..

Det er klart, drejer den rundt afsætter den effekt inde i drevet/båden og
det kan jo kun gå ud over hastigheden.

I samme
> artikel påstod man også at hvis man vil bremse med en propel skal den gå i
> tomgang... ??? Der var taget flere test. Jeg syntes at det lyder
ulogisk..!

Det der nok menes er at det svare til at den stå i gear (ligesom en bil) men
på nogen både er gearet hydralisk og kan derfor ikke bremse når motoren er
slukket (sådan er det på en finsailer)
Jeg har set en Finsailer 38 med bremse påbygget så den store 3 bladet skrue
kunne låses, ikke at jeg tror at de har kunnet mærke den store forskel men
hvad ved jeg

Hilsen Jørgen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 12-02-02 09:08

En propel i tomgang må logisk set bremse mindst. Propellen vil da bevæge sig
så der er mindst mulig modstand i forhold til vandet, og det vil sige dreje
rundt. Ved at dreje rundt gør den propellens stigning i forhold til
vandpresset mindre, så vandet nemmere glider af (håber det kan forstås) og
dermed bremser båden mindre end en låst propel.
Man kan vel sammenligne det med et bakket sejl, der bremser mere end et der
er slækket og blafrer frit i vinden.

Jeg er ikke ekspert, men det vil undre mig meget hvis en låst propel bremser
mere end en løs.

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Frank Kristensen

Dato : 12-02-02 09:20

"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> wrote in message
> En propel i tomgang må logisk set bremse mindst.

Enig!
Vi lader også altid vores aksel løbe rundt.
Og så kan man jo med fordel monterer en generator på akselen og dermed få
"gratis" strøm.

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"

Fra : @ndersson

Dato : 12-02-02 17:50

"Frank Kristensen" <frank@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi lader også altid vores aksel løbe rundt.
> Og så kan man jo med fordel monterer en generator på akselen og dermed få

Hej Frank

Der er jeg ikke enig med dig.. Jeg har flere steder læst eksperter udtale at
en propel der trækkes rundt af vandet, bremser mere end en der er låst.. En
propel der drejer rundt virker som en hel skive hvor i mod en propel der er
låst, kun virker som en halv skive.. Derfor bremser man mest med en skrue i
tomgang.. og nogle påstår endog at man bremser mere end en propel i
bakgear........?????????????????????????

det jeg har fået ud af det er at en propel skal låses på en sejlbåd, for at
bremse mindst..
Og lad mig lige slå fast, at det ikke er mig der er den kloge her.. Men jeg
har læst artiklerne endog med vantro...!

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 12-02-02 17:55

@ndersson <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a4bgjf$dr1$1@sunsite.dk...
> [...]
jeg
> har læst artiklerne endog med vantro...!

Hej Andy,

Hmmm, nu må vi vist snart til at have en videnskabelig afklaring på dette
spørgsmål!
Jeg har en kollega inde på Universitetet som er sejler og som er Fysiker,
jeg konfronterer ham med problemstillingen, en af de nærmeste dage og vender
tilbage med svaret. Det må vel være noget med turbulens, vandmodstand, osv.

Men igen, sejler man lang betyder det ikke noget. Og igen, det er jo dejligt
at kunne tappe strøm fra en generator som sidder monteret på skrueakslen.
Det skulle give temmelig meget. Og så er det et godt alternativ til fx.
vindmøller (som larmer), solceller (som ofte sidder i vejen og tager plads)
og slæbegeneratorer (som bliver ædt af hajer)

Fra : Frank Kristensen

Dato : 13-02-02 12:08

Ja så har jeg talt med folk som ved lidt om sagen. Iflg min kollega og iflg.
de videnskabelige forsøg og beregninger der er foretaget, så vil en LÅST
skrue give MINDST modstand. Men forskellen skulle dog være marginal.

Sejlerhilsen

Fra : N/A

Dato : 18-02-02 11:44

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 18-02-02 11:44

> Teorien stammede fra vindmølle forsøg fra Risø, hvor man konstaterede at
> vindmøller der "spurtede" afsted i en hård vind havde væsentligt højere
> moment belastning på "tårnet" end end mølle der stod bremset.

Retningen af belastningen spiller jo også en rolle. Jeg kunne tro at en
væsentlig del af belastningen ville være sidelæns. Desværre nok ikke fremad!

> Konklusionen var at en mølle(vinge) der roterer, projekterede hele sit
> vingespænd til en modstand svarende til plade af samme størrelse, mens den
> låste mølleving kun projekterede en modstand svarende til det fysiske
areal.

Godt at jeg kun har påhængsmotor

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-02-02 17:10

Det ville bare være for godt, hvis du kunne finde forklaringen, Børge.

"Fakta" frem for "tro" ....

/Bjarke

PS: jeg troede du var "alm" ingeniør. Der kan man se. Uddannet til "saltvand
i årene".....

Fra : Ole

Dato : 07-03-02 13:32

> skrue

Hvis du bremser din propel ved at sætte den i frem-gear, vil propelakselen
forsøge at trække gearkassens skiftekonus ud af indgreb og derved slide
unødigt på denne. -Meget dumt da sådan en svend koster fra 1500,- og
opefter.
Bremser du istedet i bak-gear, vil kraften fra skruen presse konussen mere
sammen, og derved bremse bedre. Derfor kan det være svært, ved nogle
gearkasser, at komme ud af bakgeret igen.
Dette gælder kun for mekanisk omstyrede gearkasser, ved hydrauliske
gearkasser kan omstyringen kun finde sted med motoren gående, så her skal du
bruge en bremse på skrueakselen.

Hilsen Ole

Fra : Ole

Dato : 07-03-02 23:16

UPS!
Det var vist ikke det der var spørgsmålet. Sorry.
Ole

Fra : Frank Kristensen

Dato : 08-03-02 08:18

Nej men interessant!

I Volvos manual, står der direkte at skruen skal løbe med rundt.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-02-02 19:36

Jeg tror I gør det mere kompliceret end det er !! Er I også Ingeniører ??
Det er jo en erhvervssygdom ....

En fast propel skal have lov at løbe frit, så den "løber med" vandet og
derfor kun bremser lidt.

En foldepropel bliver man nødt til at låse, da men eller ikke kan være
sikker på den folder sammen og dermed reducerer modstanden (hvis den løber
løst holder centrifugalkraften jo bladene ude). Populært sagt, kan man jo
sige, at hvis den løber frit bliver den ude, også kunne man ligeså godt have
en fast skrue monteret (og sparet de mange penge)

/Bjarke

Fra : @ndersson

Dato : 12-02-02 20:09

Nej vi er ikke særlig kloge......... Vi keeeeeeeeeeder os bare når det er
for koldt til at sejle....... Bare det snart var forår..

Hilsen
Andy

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-02-02 20:16

OK, Skulle vi så ikke lave en "jeopardy" tråd ??

Jeg sidder her og læser til Y3 og det er eder...<bip> kedeligt at læse i
bøgerne. Jeg blev helt opstemt forleden, da der var en der spurgte til
forskellen på BRT og de andre 3 mål. Endelig var det skægt at læse i bøgerne

Jeg er frisk på en udfordring. Hvem kan det mest "syge" spørgsmål inden for
en af kategorierne: "Navigation", "Sømandskab og søsikkerhed", "Motorlære og
brandbekæmpelse", "Søret" og "Søvejsregler" ??

Eksempel: Har Chris tænkt på hvilken kompetence besætningen skal have hvis
han køber en bår på over 20 NT og sejler gennem den engelseke kanal ?? Hvad
skal der til ?

Er I friske ?

/Bjarke

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 12-02-02 21:31

Bjarke Christensen <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a4bpkv$hed$1@news.cybercity.dk...
> OK, Skulle vi så ikke lave en "jeopardy" tråd ??

Jeg er frisk, lad dog Chris begynde! Det kan vel handle om "dokumentation
for betalt moms ved køb af båd i andre EU lande". Eller "De franske
myndigheders krav ved transport af båd på indre vandveje".
PS: Mener for øvrigt stadig akselen skal dreje rundt
PSS: Når vi nu alle (næsten) venter på foråret er lidt netsurfing vel ikke
helt så dumt. Selv om diskussionen ind i mellem løber lidt ud af kurs. ETA
Forår 1/4-02.

Fra : TJ

Dato : 12-02-02 20:28

> Nej vi er ikke særlig kloge......... Vi keeeeeeeeeeder os bare når det er
> for koldt til at sejle....... Bare det snart var forår..
for koldt tøsedreng
undskyld kunne ikke lade være ..
mvh Thomas

Fra : @ndersson

Dato : 12-02-02 21:56

> for koldt tøsedreng
> undskyld kunne ikke lade være ..
> mvh Thomas

Hej Thomas

Hvad sejler du i for en båd. Har du varme installeret. Kan du stå op i
kahytten.. ? Min båd har ingen varme og jeg kravler nærmest rundt inde i
kahytten..

Så med min lille båd (Jeanneau 21 flirt) kunne jeg godt bruge et godt råd
vedr. varme. Og ikke et stort, mange kilowatt diselfyr. Men er der ikke en
der har et godt og billigt råd om hvordan man lige knækker kuldegraderne i
kahytten så man kan tø lidt en gang i mellem.. Så kunne det da godt være at
jeg ikke var så stor en tøsedreng
Og på søndag står jeg nok og fryser på en kutter i Faxe bugt.. med en
pirkestang i hånden.. det lugter lidt af sejlads..!

Hilsen

Andy

Skipper og matros på skuden Jam.

PS. Og til dig Henning. Hvis du skulle løbe tør for vind en dag, trækker jeg
dig hjem for en kop kaffe.

Fra : TJ

Dato : 13-02-02 20:19

> Hvad sejler du i for en båd. Har du varme installeret. Kan du stå op i
> kahytten.. ? Min båd har ingen varme og jeg kravler nærmest rundt inde i
> kahytten..
Hej,
Det var en dårlig joke, jeg sejler lidt matchrace, 2 timer med fuld knald
på - så fryser man ikke. (Hvis man ser bort fra, at man ikke kan mærke sine
fingre
mvh Thomas

Fra : Claus Frørup

Dato : 13-02-02 08:56

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

>Nej vi er ikke særlig kloge......... Vi keeeeeeeeeeder os bare når det er
>for koldt til at sejle....... Bare det snart var forår..

Hvis det bliver alt for kedeligt, kan du jo komme ned på havnen i dag.

Vi er nogle stykker fra den berømte onsdagskaffesejlads, der mødes i
skipperstuen kl.14 Medbring selv kaffe, kopper haves

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : @ndersson

Dato : 14-02-02 19:44

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er nogle stykker fra den berømte onsdagskaffesejlads, der mødes i
> skipperstuen kl.14 Medbring selv kaffe, kopper haves
klip

Hej Claus

Desværre der er jeg på arbejde, det er ellers fristende nok..
Hilsen
Andy

Fra : Claus Frørup

Dato : 15-02-02 13:58

> [...]

klip
>klip

>Desværre der er jeg på arbejde, det er ellers fristende nok..

Jeps, og vi havde det hyggeligt... vi savnede dog Henning Rasmussen.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 12-02-02 22:33

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> En fast propel skal have lov at løbe frit, så den "løber med" vandet og
> derfor kun bremser lidt.

Havhav.

Vi kunne også lave et væddemål. Jeg holder med Andy. Det er ret kedeligt,
når ens gode ideer ikke svarer til fakta, men det kan man komme ud for. Jeg
er ikke ingeniør, men jeg mener at huske, at problemet er testet på
Skibsteknisk Laboratorium i Helsingør og det skulle være fakta, at skruen
skal være bremset for at give så lidt modstand som muligt. Noget helt andet
er, at visse gearkasser ikke bliver smurt, når motoren er stoppet. Hvis man
lader skruen rotere, risikerer man derfor at ødelægge gearkassen. Jeg brød
mig nu heller ikke om at høre på den sagte summen, som rotationen gav.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 10-02-02 22:31

> [...]
> samme. Om den trælser lidt mere eller lidt mindre ved højere fart, pga
> anderledes strømning omkring ved jeg ikke, men uanset hastigheden så

Hej.

Endelig en ekspert, vil du røbe dine kilder?

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : TJ

Dato : 11-02-02 20:28

> Endelig en ekspert, vil du røbe dine kilder?

Jeg vil ikke kalde mig en ekspert, overhovedet.Men følelsen af en udslået
propel er for mig umiskendelig.

Din tanke med, at "forskellen" bliver mindre, forstår jeg egentligt godt. Du
mener nemlig (tror jeg) procent mæssigt ændrer forholdet sig
Når man sejler 1 knob og en fast propel trælser 0,5, så mærker man det. Når
man sejler 15 knob, opdager man ikke at propellen trælser 0,5 knob. Men den
trælser stadigt 0,5 knob, ikke?

mvh Thomas

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 11-02-02 22:17

> [...]
Når
> man sejler 15 knob, opdager man ikke at propellen trælser 0,5 knob. Men

Nej, det mener jeg ikke. En lang forklaring følger her: For en hel del år
siden byggede et svensk værft en langkølet sejlbåd. Så blev det moderne med
finnekøle, og 'so ein ding' må vi også have, tænkte de nok. Ikke noget
problem, kølen kunne ændres til finnekøl uden at lave noget andet om. Nogen,
jeg husker ikke hvem, men det blev refereret i et dansk bådblad, sejlede
derefter nogle testsejladser med en båd af hver slags. Konklusionen var, at
i let vind var arealet af den våde overflade afgørende, den kortkølede var
hurtigst. Ved øgende vindstyrker aftog fordelen og efterhånden var det kun
vandlinielængden, der var afgørende for hastigheden, og da den var ens,
sejlede bådene nøjagtig lige hurtigt.
Om sommeren sejler jeg selv et par gange om ugen, noget hyggesejlads sammen
med andre både. Vi kappes om at komme først igennem en lille bane. En af
bådene er nøjagtig mage til min, og vi har begge haft indenbordsmotor med
fast skrue. For et par år siden skrottede jeg min motor og fjernede også
aksel og skrue, og slog en prop i stævnrøret. Nu sejler jeg noget hurtigere
end min ven i let vind, til tider mere end 5 minutter hurtigere over 3
sømil. Men i frisk vind kan man ikke på forhånd sige, hvem der kommer først,
og der er som regel ikke langt imellem os. Altså, det er vandlinielængden,
der bestemmer en båds fart, når det blæser. Det gælder for sejlbåde, men
muligvis ikke for motorsejlere med stor skrue og dårlige sejlegenskaber, dem
har jeg ikke kendskab til.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Ps. Jeg har ikke fortrudt, at jeg skrottede motoren.

Fra : TJ

Dato : 12-02-02 19:21

Hej Henning,

> [...]
> vandlinielængden, der var afgørende for hastigheden, og da den var ens,

Ovenstående er en konstruktionsændring af båden, der vil have markant
indflydelse på sejlegenskaberne. Så, ja det kan meget vel være, at de
sejlede lige hurtigt i hård luft. Gevinst i let luft, tab et andet sted.
Bådebyggere forsøger jo at optimere til alle vindstyrker, men det er ikke
muligt at "vinde" alle steder. Derfor mener jeg, at der i ovenstående
eksempel kan være så mange andre faktorer der spiller ind.

Eksempel fladbundet båd, stor våd overflade--> hurtig i hård luft på læns.
Løj luft, kryds, bølger ikke noget hit.

> [...]
hurtigere
> end min ven i let vind, til tider mere end 5 minutter hurtigere over 3
Jep skruen er væk + du har lettet båden --> hurtigere i let luft

> Men i frisk vind kan man ikke på forhånd sige, hvem der kommer først,
> og der er som regel ikke langt imellem os. Altså, det er vandlinielængden,
> der bestemmer en båds fart, når det blæser.
Nope, du har letter båden for vægt, ovenikøbet "god" vægt der ligger
nogenlunde dybt i båden. Hård luft --> du har større afdrift, du kan ikke
bære samme sejlareal --> du taber fart i forhold til din kammerat. Den
manglende skrue giver lidt fart tilbage, og du vinder sommetider.

> muligvis ikke for motorsejlere med stor skrue og dårlige sejlegenskaber,
dem
> har jeg ikke kendskab til.
Det er jeg heller ikke

mvh Thomas, der også skrev en lang smøre
PS prøv at spørg Jesper B, om han i hård luft vil sejle med udslået skrue -
det betyder jo ingenting

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 12-02-02 22:37

> [...]
> muligt at "vinde" alle steder. Derfor mener jeg, at der i ovenstående
> eksempel kan være så mange andre faktorer der spiller ind.

Vi tager den lige een gang til: Det eneste, der var ændret, var kølen,
ellers var der jo heller ikke nogen mening i at lave den slags
sammenligning.

> [...]
> bære samme sejlareal --> du taber fart i forhold til din kammerat. Den
> manglende skrue giver lidt fart tilbage, og du vinder sommetider.

For det første er båden kun lettet med ca. 60 kg.(Jeg har en lille
påhængsmotor liggende under cockpittet). For det andet betyder mindre vægt
kortere vandlinie og dermed mindre fart. Og vi har ikke nogen stor
sejlgarderobe, det er Store + Genua hver gang. (Min ven sætter som regel
også Klyver). Til tider er Genuaen for stor på krydset, men på 3 sm. er der
ikke tid til at skifte sejl, og med slæk på skøderne går det fint.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : TJ

Dato : 13-02-02 20:44

> Vi tager den lige een gang til: Det eneste, der var ændret, var kølen,
Okay, så tager jeg den også eeeeen gang til (kammertonen Henning).
Kølændringen, alene! er en markant ændring at bådens sejlegenskaber! At
drage konklusionen, at det så er vandlinielængden? der bestemmer farten,
forstår jeg ikke ......

> For det første er båden kun lettet med ca. 60 kg.(Jeg har en lille
"kun 60kg" ? 60 kg har absolut også ret i let vind.

> påhængsmotor liggende under cockpittet). For det andet betyder mindre vægt
> kortere vandlinie og dermed mindre fart.
Der er den igen, du kan ikke konkludere, at at den kun er vandlinien der
ændrer farten. Sejllads afhænger af mange faktorer - det er det, der gør det
spændende. Prøv at se hvordan kapsejlere bevæger sig rundt i båden i let
vind. Det gør vandlinien længere/kortere , men det giver også mindre/mere
våd overflade - det ændrer på hvor meget sejlene trækker osv osv. Det er
ikke alene vandlinien der bestemmer. Hvis din påstand om, at mindre vægt =
kortere vandlinie = mindre fart var rigtig - så var der ingen! sejlere, der
forsøgte at optimere vægten (nedaf) på båden/gasterne

> sejlgarderobe, det er Store + Genua hver gang. (Min ven sætter som regel
> også Klyver).
Kan grundenden til, at han af og til sejler fra dig i hårdt vej være:
- han kan bære "klyver" pga. mere vægt i båden
- han sejler mere aggressivt (bedre) i hårdt vejr
- hans mandskab er større (tungere) stærkere
- hans sejl er bedre
- hans rig står hårdere
- nu giver jeg ikke skrive flere, men jeg håber, at du får min pointe at det
ikke alene er et spørgsmål om vandlinie!!

Jeg tager analogien op igen på Jesper Bank
1) Vil han sejle med fast propel (i hårdt vejr) til AC fordi det ikke
betyder det mindste
2) Ville han være på slankekur lige nu (som han er), hvis mindre vægt betyd
mindre fart?

mvh Thomas
PS vi sejler helt klart forskellige bådtyper, hvor sætter man en klyver?

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 13-02-02 21:55

> PS vi sejler helt klart forskellige bådtyper, hvor sætter man en klyver?

Hej Thomas.

Jeg er i tvivl, om du mener dette spørgsmål alvorligt, når du slutter med en
smiley, men nu svarer jeg alvorligt. En klyver sætter man fra nokken på en
klyverbom (af de fleste kaldet et bovspryd) og højt på masten.
Vil du gerne lære nye mennesker at kende, så køb en båd med bovspryd

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : TJ

Dato : 13-02-02 22:05

> klyverbom (af de fleste kaldet et bovspryd) og højt på masten.
> Vil du gerne lære nye mennesker at kende, så køb en båd med bovspryd
Okay, jeg er normalt vant til, at på et bovspryd sætter man en genakker og
sejler mellem 20 og 25 knob. Men sådan er der så meget

Har du nogen bemærkninger til disse, eller er du indforstået med mine
betragtninger i forrige indlæg

mvh Thomas

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 15-02-02 16:22

>Hvem kender til videnskabelige beregninger af fartforøgelse ved brug af
>foldepropel i stedet for fast propel.<

>Med venlig hilsen
>Ole Mogensen

Hej Thomas.

Det var ovenstående spørgsmål, jeg svarede på med noget, jeg har læst i et
sejlerblad(pålidelig kilde, regner jeg med) og nogle erfaringer, jeg selv
har gjort. Det gælder for deplacementbåde. Kapsejlads har jeg ikke meget
kendskab til, og heller ingen interesse i.

>Okay, jeg er normalt vant til, at på et bovspryd sætter man en genakker og
>sejler mellem 20 og 25 knob. Men sådan er der så meget

Den kan jeg ikke stikke, er det 49'er, du sejler? Det hurtigste jeg har
sejlet for sejl er 15 knob, det var med en 3-mastet bark.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : TJ

Dato : 16-02-02 00:20

'alloe
> Det var ovenstående spørgsmål, jeg svarede på med noget, jeg har læst i et
> sejlerblad(pålidelig kilde, regner jeg med) og nogle erfaringer, jeg selv
Man skal ikke tro på alt hvad man læser

> har gjort. Det gælder for deplacementbåde. Kapsejlads har jeg ikke meget
hmmm, jeg er ikke helt sikker på, at det holder men vi holder her

> Den kan jeg ikke stikke, er det 49'er, du sejler? Det hurtigste jeg har
> sejlet for sejl er 15 knob, det var med en 3-mastet bark.
Nej, det er forskellige one off'er jeg har sejlet gennem tiden,
sponsorerede.
ses
TJ
EOD

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 16-02-02 12:42

TJ <diverse_tj@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6d976d$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nej, det er forskellige one off'er jeg har sejlet gennem tiden,
> sponsorerede.

Hej TJ,

Hvilke sponsorbåde (on off) går med en genakker på bovsprydet mellem 20 og
25 knob?. bare nysgerrig!

Fra : Jan

Dato : 11-02-02 15:32

"Ole Mogensen" <olemogensen@mobilixnet.dk> wrote in message
> Hvem kender til videnskabelige beregninger af fartforøgelse ved brug af
> foldepropel i stedet for fast propel.
>
> Med venlig hilsen
> Ole Mogensen

På 1980 - fikk man et fradrag i båtens LYS-tall på 0,01 om man hadde fast
propell i stedet for foldepropell. For de fleste av dagens seilbåter vil
dette si at man forventet en fartsreduksjon på litt mindre enn 1% under
seilas med fast propell.

Så vidt jeg vet er denne "klausul" om fradrag for fast propell ikke lenger
med i LYS-regelen. Det kan vel forstås dit hen at man ser på forskjellen
mellom foldepropell og fast propell som uvesentlig.

Jan

Fra : TJ

Dato : 11-02-02 20:31

> Så vidt jeg vet er denne "klausul" om fradrag for fast propell ikke lenger
> med i LYS-regelen. Det kan vel forstås dit hen at man ser på forskjellen
> mellom foldepropell og fast propell som uvesentlig.
Det kan jeg ikke tro på, at det skulle være grunden.
Jeg vil gætte på, at de som sejler kapsejllads - sejler med foldepropel og
derfor er reglen blevet fjernet.
mvh Thomas

Fra : Jan

Dato : 12-02-02 01:00

"TJ" <diverse_tj@hotmail.com> wrote in message
> Det kan jeg ikke tro på, at det skulle være grunden.
> Jeg vil gætte på, at de som sejler kapsejllads - sejler med foldepropel og
> derfor er reglen blevet fjernet.
> mvh Thomas

LYS-regelen ble opprinnelig laget forat man skulle kunne konkurrere med vidt
forskjellige båter uten å gå gjennom kompliserte og kostbare måleprosedyrer.
Fortsatt kappseiler ganske forskjellige båter mot hverandre i enkelte
regattaer, også mere typiske turbåter. At alle uansett båttype kan delta i
regatta er fortsatt vesentlig i ethvertfall i Norge. Hvorfor man skulle
fjerne et fradrag på 0,01 hvis det foldepropell/fast propell reelt gir en
slik forskjell virker underlig.

Men det vesentlige er vel uansett at en fast propell bremser ubetydelig mer
enn en foldepropell.

Jan

Fra : Jørgen Holm

Dato : 11-02-02 22:48

Det gør formentlig propelfabrikanter samt folkene bag DS handicap, men de er
jo ikke sådan at få i tale .

Resultaterne af de sidstes (DH-2000) beregninger fremgår af www.websejler.dk
,hvor du selv kan udregne dit (og andre bådes) TA-mål med den propeltype du
vil kende effekten af. Grundlaget bag DH-2000 er såvidt vides
beregningsmodeller. Selve formelen fremgår ikke men resultatet kan du da se
(typisk 4-6 sek pr sømil).
Det svarer iøvrigt til LYS tal værdien (0,01 fra ingen propel til
folde/fløjbar og igen 0,01 fra folde/fløjbar til fast). Det tal bygger mere
på erfaring end beregning (lystal reglerne finder du på www.ssf.se)
Min egen erfaring er, at springet er større mellem fastpropel og
foldepropel end det er mellem ingen propel og foldepropel.
Udover fart og manglende hækbølge og virvler, er der en mærkbar effekt i
sejlegenskaber, både i vendinger og bådens balance. Efter min oplevelse, men
det kan formentlig variere meget med skrogtypen, er sejladsgevinsten ved en
folde/fløjbar propel større end den handicapstraf man får.

hilsen jørgen